جام جم آنلاین - جامع ترین مطالعه درباره آب وهوای زمین نشان می دهد که کره زمین اینک گرمتر از هر زمان دیگر در طول دو هزار سال گذشته است.
کد خبر: ۲۸۵۱۴
این یافته ها موید بدترین نگرانی های دانشمندان محیطزیست است که گرمای زمین امری طبیعی نبوده ; بلکه ناشی از فعالیت های صنعتی انسان است.
پروفسور فیلیپ جونز ، از مدیران واحد تحقیقات آب وهوای دانشگاه «ایست انجلیا» و یکی از مولفان این تحقیق گفت : گرم شدن سریع کره زمین در اواخر قرن بیستم را به هیچ علت دیگری نمی توان نسبت داد. این ناش از به تجمع گازهای گلخانه ای در جو زمین است .
این مطالعه نتیجه گیری های اخیر منتشر شده توسط هیات بین دولتی سازمان ملل در مورد تغییرات آب وهوا را تایید می کند.
دانشمندان این هیات ضمن مطالعه اطلاعات موجود درباره آب وهوای زمین در بیش از هزار سال گذشته به این نتیجه رسیدند که سالهای آخر قرن بیستم گرمترین دوره در تمام این سالها بوده است ، اما بعضی از محافل علمی گزارش هیات سازمان ملل را رد کردند و گفتند درست است که حرارت زمین رو به افزایش گذاشته ، اما هزار سال پیش از امروز گرمتر بوده است .
پروفسور جونز برای این که مشخص کند کدام یک از دو ادعای فوق درست است ، به اتفاق پروفسور «مایکل مان» ، کارشناس آب وهوا در دانشگاه ویرجینیا دست به تحقیق زد ; چون اطلاعات دقیقی از 2 هزار سال پیش وجود نداشت ، آنان مجبور بودند به شاخصهای دیگری اتکا کنند.
یکی از این شاخصها بدنه درختان بود. ضخامت حلقه های وسط ساقه درختان به نسبت تفاوت هوای محیط رشد آن فرق می کند.
دانشمندان با دقت روی برشهایی از درختان مناطق مختلف که صدها و حتی هزاران سال از عمرشان می گذشت ، تصویری از سابقه آب وهوای کره زمین به دست آوردند.
قطعات یخ به دست آمده از اعماق گرینلند و قطب شمال نیز در این راه کمک بزرگی به آنان کرد.
بتدریج که یخ ، گاهی در طول صدها و هزاران سال ، شکل می گیرد ، هوا را در خود حبس می کند و این هوای محبوس شده سرنخ های حیاتی درباره آب و هوای منطقه در آن زمان به دست می دهد.
پروفسور جونز می گوید:«اگر اعماق یخ ها را بشکافید می توانید از یخ برای تشخیص آب و هوای صدها هزار سال پیش استفاده کنید ولی ما فقط از هزار متر اول استفاده کردیم».
پروفسور جونز گفت : آنچه که ما پیدا کردیم این بود که در دو هزار سال گذشته کره زمین در هیچ زمانی گرمتر از امروز نبوده است .
از 1980 به بعد ، شخصا گرمترین دوره در دو هزار سال گذشته است .
بر اساس بررسی جدید بعضی از مناطق زمین ممکن است ، مخصوصا در اواسط این دوره ، کاملا گرم بوده باشند اما بطور میانگین کره زمین سردتر از امروز بود.

ترجمه : ع - کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها