موشه یعالون معاون نخست وزیر رژیم اسراییل از ترس دستگیر شدن در انگلستان، سفر از پیش تعیین شده خود را به این کشور لغو کرد.
کد خبر: ۲۸۴۹۶۰

موشه یعالون معاون نخست وزیر رژیم اسراییل، برای حضور در یک مراسم شام و جمع‌آوری پول برای "خانه منجی" - محلی برای سربازان بدون خانواده‌ در سرزمین‌های اشغالی - به لندن دعوت شده بود.

این پروژه ابتکار والدین سرگرد بنجی هیلمن است که در جنگ دوم لبنان کشته شد.

شعبه صندوق ملی یهودی در انگلستان از یعالون دعوت کرد که در این مراسم شرکت کند که به خانواده هیلمن در جمع آوری پول برای این پروژه کمک می‌کند.یعالون گفت که در صورت موافقت دپارتمان حقوقی وزارت خارجه، او این دعوت رامی پذیرد.

موشه یعالون به عنوان رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل در سال 2002 تا 2005، یکی از چند مقام ارشد کنونی و سابق است که گروه‌های فلسطینی به دنبال محاکمه‌شان به خاطر ترور صلاح شهاده، عضو ارشد حماس در ژوئیه‌ 2002 بوده‌اند. در این حمله هم چنین 14 غیر نظامی کشته شدند.

وقتی یعالون با تیم حقوقی وزارت خارجه‌ اسراییل مشورت کرد، آنها هشدار دادند که در سفر وی به انگلستان گروه‌های فلسطینی ممکن است از یک دادگاه انگلیسی بخواهند که دستور دستگیری‌اش را بدهد.

آنها هم چنین توضیح دادند که به رغم اینکه وی وزیر است، از مصونیت دیپلماتیک برخوردار نخواهد بود و بنابراین ممکن است دادگاه انگلستان با این مساله موافقت کند.

در نتیجه یعالون به صندوق ملی یهودی (JNF) اطلاع داد که نمی‌تواند در این مراسم شام شرکت کند.

هفته گذشته که ایهود باراک، وزیر جنگ اسراییل به لندن سفر کرد، گروه‌های فلسطینی تلاش کردند که حکم بازداشت وی به جرم جنایت جنگی در جریان جنگ غزه صادر شود، ولی دادگاه در نهایت تصمیم گرفت که بلافاصله به این درخواست رسیدگی نکند و به باراک اجازه دهد که لندن را ترک کند.

در سال 2004 زمانیکه گروه‌های فلسطینی برای دستگیری شائول موفاز،‌ وزیر جنگ وقت رژیم اسراییل تلاش کردند، یک قاضی سرانجام حکم داد که وی دارای مصونیت دیپلماتیک است و نمی‌توان او را دستگیر کرد.

در جریان اتفاق هفته گذشته در مورد باراک، وزارت خارجه انگلستان از دادگاه خواست تا این شکایت را متوقف کند، ولی از آنجا که این جلسه محاکمه به تعویق افتاده مشخص نیست که آیا دادگاه این کار را خواهد کرد یا خیر.

ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها