jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۲۸۴۷۳۹ ۱۳ مهر ۱۳۸۸  |  ۰۸:۵۹

مرتضی صفوی متخصص تغذیه گفت: کاهو دارای ماده‌ای به نام Lactocarium است که محرک خواب بوده و توصیه می‌شود برای رفع بی‌خوابی قبل از خواب حتما از سالاد کاهو استفاده شود.

این متخصص تغذیه در گفتگو با فارس ، افزود: به هر نوع اختلالات خواب در طول شب ، واژه بی‌خوابی اطلاق می‌شود. در بعضی شرایط، بی‌خوابی شبانه موقتی بوده، به دنبال نوعی استرس یا اضطراب پدید می‌آید ولی در بعضی مواقع، بی‌خوابی علت مهمتری داشته که می‌تواند ناشی از مشکلات فیزیکی یا روحی روانی در فرد باشد.

وی گفت: علل دیگر بی‌خوابی مشکلاتی از قبیل سوء‌هاضمه، آسم، تنگی نفس یا کاهش قند خون است. مصرف الکل به مقدار زیاد و همچنین استفاده از برخی داروها از عوامل دیگر بی‌خوابی است.

این متخصص تغذیه افزود: قبل از درمان بی‌خوابی باید مسائلی از قبیل مشکلات تیروئید، وجود افسردگی، دیابت، عفونت و سطح هموگلوبین خون بررسی شود، چرا که وجود هریک از این عوامل می‌تواند منجر به ایجاد بی‌خوابی شود.

صفوی گفت: تغذیه نقش عمده‌ای در درمان و پیشگیری از بی‌خوابی دارد. زمان مصرف انواع مختلف مواد غذایی نیز حائز اهمیت است. انواع نان، ماکارونی، سیب زمینی و برنج حاوی مقادیر بالایی کربوهیدرات است که در بدن، به آرامی هضم و سوخته می‌شود. یک عصرانه حاوی مقادیر بالایی از کربوهیدرات و مقادیر کم پروتئین می‌تواند فرد را برای داشتن خواب مناسب شبانه آماده کند. وی افزود: موز، انجیر، خرما و گوشت بوقلمون حاوی مقادیر بالایی اسید آمینه تریپتوفان هستند. تریپتوفان در بدن به سروتونین تبدیل می‌شود که ترکیب اخیر منجر به حالت خواب آلودگی در فرد می‌شود. شیر نیز مقادیر مناسبی تریپتوفان دارد. همچنین ماست حاوی سروتونین است. به همین علت مصرف هریک از این مواد غذایی، ساعاتی قبل از خواب شبانه توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه گفت: گوشت و شیر کم‌چرب نیز حاوی مقدار کافی ویتامین 6 B هستند. وجود این ویتامین برای سنتز سروتونین در مغز ضروری است. انواع ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون و ساردین و همچنین تخمه کدو و تخم کتان نیز به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا 3 برای پیشگیری از بی‌خوابی بسیار موثر هستند. تخمه آفتابگردان و کنجد نیز دارای اسیدهای چرب امگا 6 بوده، که این نوع اسید چرب نقش عمده‌ای در سنتز مواد شیمیایی در مغز دارد.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل: