با وجود بلاتکلیفی 60 هزار معلم حق‌التدریسی برای استخدام

مجوز جذب نیروهای آزاد در مدارس صادر شد

گروه جامعه: با این‌که سال‌هاست بیش از 60 هزار نیروی حق‌التدریس آموزش و پرورش در انتظار استخدام هستند، سرپرست جدید وزارت آموزش وپرورش با توقف اجرای بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی به ادارات تابعه اجازه داد تا به استخدام نیروهای آزاد و شرکتی بپردازند.به‌کارگیری نیروهای آزاد در مدارس کشور در حالی برای نخستین بار پس از وزارت علیرضا علی‌احمدی در وزارتخانه آموزش و پرورش مجاز اعلام می‌شود که برخی معلمان حق‌التدریس از تصمیم سرپرست این وزارتخانه ابراز نگرانی کرده‌اند.
کد خبر: ۲۸۴۴۳۹

 

 


 


اجازه استخدام نیروهای آزاد و شرکتی در مناطق مختلف آموزش و پرورش در شرایطی صادر می‌شود که چندی پیش، شورای نگهبان نیز استخدام نیروهای حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت را در یک بازه زمانی 5‌ساله مغایر با قانون اساسی اعلام کرد و چنین وضعیتی بر‌نگرانی حق‌التدریسی‌ها و ‌آموزشیاران نهضت در ارتباط با تعیین تکلیفشان افزوده است.

رمضان محسن‌پور، سرپرست وزارت آموزش‌و‌پرورش روز گذشته در پاسخ به این سوال که آیا مدارس حق به‌کارگیری نیروهای آزاد را دارند، به خبرگزاری مهر گفت: در صورتی که مدارس نیاز شدید به تامین نیرو داشته باشند، می‌توانند از نیروی آزاد استفاده کنند.

وی درباره تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس اظهار‌کرد: این معلمان بیمه شده‌اند و ساعات کار آنها را افزایش داده‌ایم اما زمانی که مجلس مصوبه را به دولت ارسال کند، آنها استخدام می‌شوند.

این اظهارات در حالی از سوی سرپرست وزارت آموزش و پرورش بیان می‌شود که علیرضا علی‌احمدی وزیر پیشین این وزارتخانه نه تنها مخالف استخدام معلمان حق‌التدریس بود، بلکه بارها از روند به‌کارگیری نیروهای آزاد در مدارس بشدت انتقاد کرده و با دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی به دنبال سبکبال کردن آموزش‌و‌پرورش بود.

با این حال سرپرست وزارت آموزش و پرورش، وضعیت کنونی این وزارتخانه را مطلوب خواند و درباره تاثیر فقدان وزیر گفت: وزیر یک مسوول هماهنگ‌کننده است، فعالیت‌های وزارتخانه اکنون در حال انجام است و با وجود عدم انتخاب وزیر هیچ مشکلی در روند جاری آموزش و پرورش ایجاد نشده است.

افت کیفیت آموزش در مدارس

از سوی دیگر، نایب‌ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: خرید خدمات آموزشی در آموزش و پرورش سمی است که به بدنه این وزارتخانه تزریق می‌شود.

اسدالله عباسی در گفتگو با مهر اظهار کرد: به‌کارگیری معلمان شرکتی در آموزش و پرورش شیوه نادرستی است؛ چرا که نیروهای حق‌التدریس در آموزش و پرورش در‌حال ساماندهی هستند و هدف مجلس این بود که نیروها را به صورت آزاد در آموزش و پرورش جذب نکنیم.

وی ادامه داد: نیروهای مورد نیاز باید از فارغ‌التحصیلان مراکز تربیت معلم و دانشگاه‌‌های تربیت معلم جذب شوند،به دلیل این‌که آنها آموزش‌های لازم را در خصوص فن معلمی، فن بیان، روش تدریس و مدیریت کلاس کسب کرده‌اند.

نایب‌ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: به دلیل بی‌توجهی به نوع ساختار نیروهای انسانی و نبود برنامه‌ریزی در آموزش و پرورش چنین تصمیمی گرفته شده است، حال آن‌که موضوع خرید نیروهای خدمتی سال‌هاست موجب شده با مشکلات جدی مواجه شویم.

عباسی بیان کرد: اگر قرار است نیروهای آزاد گرفته شود، باید آزمونی برگزار و سنجشی صورت گیرد تا توانمندی‌های علمی و معنوی آنها سنجیده شود.

وی با اشاره به این‌که برخی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حتی یک ساعت هم آموزش ندیده‌اند، گفت: در این زمینه پیگیری‌هایی در کمیسیون صورت گرفت و مطرح شد که نیروها باید از طریق معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی تامین شود.نایب‌ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تصمیم تازه آموزش و پرورش برای جذب نیروی آزاد هیچ تناسبی با بدنه آموزش و پرورش ندارد.

وی افزود: این کار به مثابه سمی است که به بدنه این وزارتخانه تزریق می‌شود و آن را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.

عباسی تصریح کرد: این عمل موجب پایین آمدن کیفیت آموزش و در نهایت فاصله گرفتن آموزش و پرورش از وظایف ذاتی آن می‌شود و به وجهه فرهنگیان و آموزش و پرورش لطمه می‌زند.

به گفته وی، خرید خدمات آموزشی نگرانی‌هایی را برای خانواده‌های دانش‌آموزان ایجاد کرده است و بسیاری از خانواده‌‌ها فرزندان خود را به دلیل این موضوع در مدارس غیر دولتی ثبت‌نام می‌کنند تا در تعلیم و تربیت آنان دچار مشکل نشوند.

برخی مدارس هنوز معلم ندارند

در همین حال، خبرگزاری فارس گزارش داد به رغم گذشت یک هفته از آغاز سال تحصیلی، هنوز برخی مدارس کشور معلم ندارند.علی کریمی فیروزجایی، رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس در این زمینه گفت: هنوز خرید خدمت‌ها تعیین تکلیف نشده‌اند و به همین دلیل تعدادی از مدارس بی‌معلم هستند.

وی افزود: سال گذشته هم این مشکل وجود داشت، ولی باید تا یک هفته آینده آموزش و پرورش تعیین تکلیف کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها