ترور آیت الله حکیم ، رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در شهر مقدس نجف و شهادت عده زیادی از شیعیان در این واقعه ، خشم شدید شیعیان و تمامی گروههای این کشور را در پی داشت .
کد خبر: ۲۸۳۸۱
در این رابطه با علی آقامحمدی ، قائم مقام سازمان صداوسیما و نماینده پیشین جمهوری اسلامی ایران در امور عراق به گفتگو نشستیم که در پی می آید.

ترور آیت الله حکیم کار چه گروه یا افرادی می تواند باشد و چرا؛
این اقدام در حقیقت یک طرح حساب شده و مرتبط با طرح ریزی آینده حکومت عراق است . چنین حادثه ای نمی تواند یک پدیده تصادفی باشد که توسط گروههای کوچک صورت گرفته است . ترور آیت الله حکیم از جانب کسانی طراحی شده است که بنا دارند آینده عراق را به میل خود رقم بزنند و این اقدام در سابقه تاریخی و گذشته عراق به کرات اتفاق افتاده است . قدرتهای مختلف برای این که حوزه نفوذ نجف و شیعیان را به حداقل برسانند، دست به سرکوب و تضعیف علمای نجف زدند. همچنان که در دوران رژیم صدام نیز این رژیم با سرکوب شیعیان مانع از حضور این گروه در تعیین سرنوشت عراق می شد. آیت الله حکیم علاوه بر آن که از بزرگان فقهی و علمی شیعه بود، یک شخصیت برجسته سیاسی نیز محسوب می شد. یکی از گروههای بزرگ سیای شیعه را رهبری می کرد که تشکیلات منظم سیاسی داشت و از جمله شخصیت هایی بود که پس از فرار صدام از عراق ، با وجود ناامنی محیط، به این کشور بازگشت . طبیعی است که ترور حکیم در شرایط فعلی عراق ، تنها می تواند کار گروههای امریکایی و صهیونیست باشد که بیشترین سود را از این واقعه می برند. در این ماجرا انگشت اتهام متوجه امریکایی ها و گروههای صهیونیست است . برای انجام چنین تروری - که طراحی این گونه ترورها در اسرائیل ریشه دار است - طراحان نیازمند سرویس های جاسوسی مسلط و آشنا به شرایط و محیط هستند. منافقین به دلیل آشنایی به اوضاع و شرایط منطقه ای عراق از جمله بهترین گزینه برای انجام چنین عملیاتی بوده اند که دلیل موفقیت آنها نیز همین آشنایی است .
گروهی از اعضای القاعده که متهم به شرکت در این ترور بوده اند، مسوولیت اجرای آن را به عهده گرفته اند به نظر شما آیا این ترور می تواند کار شبکه القاعده باشد؛
از صحت این خبر اطلاع ندارم . هنوز ردپایی از این گروه در عراق موجود نیست ؛ اما جای این سوال باقی است که چطور در کنار یک ابرقدرت که 135هزار نیرو به کشور عراق اعزام می کند، شبکه ای چون القاعده شکل می گیرد. این شبکه کوچک چگونه می تواند در کنار این نیروی عظیم اقداماتی تروریستی انجام دهد؛ در هر صورت فلش اتهام باز هم به سوی امریکا برمی گردد؛.
وضعیت شیعیان عراق با این اتفاق به چه صورتی درخواهد آمد؛
شیعیان عراق ذخیره بزرگی را از دست دادند؛ اما نباید فراموش کرد که در این کشور ظرفیت های بسیار بزرگی وجود دارد که آنها باید همت کنند و جای چنین شخصیت بزرگی را پر کنند. وظیفه شیعیان در چنین موقعیتی نسبت به گذشته سنگین تر است و آنها باید در افق بلندمدت ، هوشیاری خود را حفظ و در اقدامات خود با قاطعیت عمل کنند.
ارزیابی شما در خصوص احتمالات موجود در وضعیت سیاسی آینده عراق و مجلس اعلاء چیست؛
مجلس اعلاء به کار خود ادامه خواهد داد. شخصیت های برجسته ای در این گروه وجود دارند. سیدعبدالعزیز حکیم از جمله شخصیت های مورد قبولی است که می تواند سکان مجلس را در دست بگیرد و آن را اداره کند. این گروه می تواند با برخورداری از شخصیت های برجسته سیاسی خود مجددا در میدان حکومت آینده عراق حضور یابد. این ترور نمی تواند به معنای حذف حضور شیعیان از صحنه سیاست عراق باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها