رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور گفت: براساس بررسی های صورت گرفته ، حداقل هزینه ماهانه یک خانوار کارگری 426 هزار تومان برآورد شده است.
کد خبر: ۲۸۳۱۴۰

محمد پارسا در گفتگو با مهر در پاسخ به این سئوال که حداقل دستمزد کارگران چند درصد از هزینه ها و نیازهای کارگران را تامین می کند؟ ، گفت: در این مورد باید گفت یک بخشی کارگران از حداقل 263 هزار تومان حقوق پایه بیشتر دریافت می کنند و به عبارتی دیگر، دریافتی های آنان علاوه بر حداقل دستمزد مشمول اضافه کار و موارد دیگر نیز می شود ولی با این حال مقایسه بین درآمد و هزینه ها درصد مناسب و قابل قبولی را نشان نمی دهد.

426 هزار تومان حداقل نیاز

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور اظهار داشت: برآوردی صورت گرفته مبنی بر اینکه اگر خانواده کارگری در ماه تفریح نکند، زیارت نرود، روزنامه نخواند و اگر مریض شد به پزشک متخصص مراجعه نکند و فقط از پزشک عمومی استفاده نماید، حداقل 426 هزار تومان در ماه هزینه خواهد داشت.

پارسا در ادامه تاکید کرد که رقم 426 هزار تومانی بر اساس هزینه ها و نیازهای روز خانوار کارگری تنظیم شده است.

وی با بیان اینکه این رقم حداقل نیاز کارگران پایتخت نشین است، افزود: رقم شهرستانها و استانهای دیگر نیز شاید با اندک تفاوتی به همین صورت باشد.

اولین نشست کارگران با وزیر کار جدید

این مقام مسئول کارگری تصریح کرد: برنامه ریزی شده است تا اولین نشست رسمی نمایندگان کارگری و عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر جدید کار و امور اجتماعی در اولین فرصت برگزار شود.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور اظهار داشت: از وزیر جدید کار و امور اجتماعی خواستیم صورتجلسه و نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی را بررسی کند. اگر دوباره استعلام صورت بگیرد و بانک مرکزی رقم نرخ تورم واقعی را بدون نقطه به نقطه اعلام کند ، دستمزدها قابل تغییر است.

 پارسا با تاکید براینکه سبد هزینه های خانوار افزایش یافته است ، بیان داشت: در نشست مشترک با شیخ الاسلامی وزیر کار، ضمن بیان خواسته ها ، ایده های وی را نیز خواهیم گرفت.

اصلاح روش اعلام نرخ تورم

پارسا گفت: نرخ تورمی که توسط بانک مرکزی اعلام می شود علاوه بر اینکه خیلی با واقعیتها منطبق نیست بلکه خلا نیز دارد به نحوی که نرخ تورم پایان هر سال را برای سال بعد در نظر می گیرند و بر اساس آن افزایش قیمتهای سال جدید در تعیین دستمزدها لحاظ نمی شود.

به گفته وی اعلام شاخص قیمتها برای حل مشکلات معیشتی کارگران کارایی ندارد. متاسفانه نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی مبنای تعیین حداقل ها برای معیشت خانوار کارگری در نظر گرفته می شود.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار سراسر کشور بیان داشت: متاسفانه بانک مرکزی اعلام می کند که نرخ تورم در حال کاهش یافتن است که در این مورد این شبهه پیش می آید که شاید بانک مرکزی در تعیین قیمتهای سبد خانوار موارد دیگری را محاسبه می کند.

پارسا دلیل این مطلب را مغایرت قیمتهای بانک مرکزی و واقعیتها دانست و افزود: برای تعیین دوباره دستمزد از سوی وزیر جدید کار، نرخ تورم را دوباره خواهیم گرفت و اگر افزایش یافته باشد حتما دستمزدها را بالا خواهیم برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها