اگر چه امروزه با پیشرفت فناوری، راه‌های مختلفی برای پخت و پز شکل گرفته است اما استفاده از اجاق گاز معمول‌ترین روش در خانواده‌های ایرانی است. پخت و پز با گاز چند مزیت دارد که نخستین آنها راندمان است. دستگاه‌های خوراک‌پزی و اجاق‌های گازی، انرژی بسیار کمتری نسبت به دستگاه‌های مشابه برقی‌شان مصرف می‌کنند، زیرا این سوخت به طور مستقیم برای پختن استفاده می‌شود؛ اما برای نیرودهی به یک وسیله برقی، این سوخت ابتدا باید در نیروگاه به برق تبدیل شده و سپس با طی مسافتی طولانی به محل مورد نظر انتقال یابد، بویژه این‌که برای تولید یک واحد برق، به سه یا چهار واحد سوخت نیاز است.
کد خبر: ۲۸۲۹۷۹

 در ضمن به کارگیری یک وسیله گازی هزینه‌ای کمتر از نصف هزینه یک وسیله‌ برقی دارد که برای آن به جای یک شمعک، احتراق الکتریکی در نظر گرفته شده است. شمعک تنها بخش بسیار کوچکی از گاز را می‌سوزاند، در واقع تنها در لحظه اول احتراق با کمک شمعک جریان الکتریسیته آتش تولید می‌کند و در بقیه مدت احتراق گاز است که می‌سوزد و از انرژی الکتریسیته استفاده نمی‌شود. انرژی الکتریسیته که شمعک‌ها استفاده می‌کنند در یک خانواده متوسط تقریبا برابر با همان حجم از گاز است که واقعا برای پختن مصرف می‌شود. کارشناسان معتقدند، خاموش کردن شمعک‌ها کار دشواری نیست، اما به دلایل امنیتی این کار پیشنهاد نمی‌شود. اکثر اجاق‌ها و دستگاه‌های خوراک پزی پیشرفته دارای جرقه الکتریکی هستند و استانداردهای دولتی انرژی، به کارگیری این وسیله را در تمام مدل‌ها ضروری می‌دانند. البته تعرفه برق در تمامی کشورها یکی نیست، ولی برای کشوری مانند ایران مصرف گاز طبیعی بسیار ارزان‌تر از انرژی الکتریسیته است و اگر رعایت مسائل ایمنی در بخارها و دستگاه‌های گرم‌کننده گازی بخوبی انجام شود، خیلی بهتر است که از سیستم گازی به جای سیستم برقی استفاده شود. به علاوه، کنترل دستگاه‌های گازسوز، آسانتر از دستگاه‌های مشابه برقی است و کار گرم کردن تاوه‌های دارای کف گرد را بهتر انجام می‌دهند.

دستگاه‌های گازی نیاز به تهویه هوا به بیرون دارند به گردش در آوردن هوا توسط یک پروانه تهویه کافی نیست و اگر خانه شما برای صرفه‌جویی در انرژی بخوبی نفوذناپذیر شده باشد این مورد ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. متاسفانه، هوای گرم توسط هود آشپزخانه یا هواکش دارای جریان رو به پایین، با هوای سرد بیرون تعویض می‌شود که بار اضافی روی سیستم گرمایش منزل ایجاد می‌کند و خطر جریان معکوس، از اجاق و محل سوختن گاز را افزایش می‌دهد. بعضی از فن‌های موجود در بازار برای جبران این نقیصه، از هوای تصفیه شده استفاده می‌کنند؛ در غیر اینصورت، مطمئن باشید که فن شما برای انجام کار خود، به اندازه کافی قدرتمند نیست.

زهرا فرضی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها