درحالیکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و جامعه‌ تورگردانان ایران از برگزاری دومین همایش بین‌المللی تورگردانان در آذرماه امسال، مانند سال گذشته خبر داده بودند، اما این همایش امسال برگزار نمی‌شود و اجرای آن تا سال آینده به تأخیر افتاده است.
کد خبر: ۲۸۰۵۱۷

به گزارش ایسنا ، به نظر می‌رسد ، کمبود بودجه‌ بخش گردشگری و ناتوانی مالی بخش خصوصی با توجه به لغو بسیاری از تورهای ورودی، موجب شده است امسال همایش بین‌المللی تورگردانان برگزار نشود و اجرای آن تا سال آینده به تأخیر بیفتد.

سال گذشته، این همایش چهارم تا هفتم آذرماه با حضور بیش از 130 توراپراتور از 48 کشور دنیا در تهران برگزار شد و توراپراتورها ضمن حضور در این همایش و کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی، سفری به اصفهان و کیش داشتند. این برنامه از نظر توراپراتورهای خارجی که تاکنون ایران را ندیده و فقط درباره‌ آن شنیده بودند، ‌بسیار قابل توجه بود.

بسیاری از تورگردانان ایرانی این اقدام را برای گردشگری ایران مثبت ارزیابی کردند و این موضوع، مورد تأیید مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز قرار گرفته است.

بخش خصوصی از سال‌ها پیش تلاش می‌کرد تا زمینه‌ گردهم‌آیی را برای توراپراتورهای خارجی در ایران و بازدید نزدیک آن‌ها از کشوری که هجمه تبلیغات منفی درباره‌ آن بسیار است، فراهم کند تا این اقدام پاسخی در مقابل نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری دیگر کشورها باشد. در نهایت، بخش خصوصی با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موفق شد، این همایش را برگزار کند اما به نظر می‌رسد، امسال وجود مسائل مالی، مانعی برای برگزاری این همایش شده است.

اگرچه فراخوان این همایش در سایت جامعه‌ تورگردانان قرار گرفته و از متقاضیان درخواست شده است تا 15 شهریور با فرستادن اطلاعات برای حضور در این همایش اعلام آمادگی کنند اما ابراهیم پور‌فرج رییس جامعه‌ تورگردانان ایران گفت: به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیشنهاد داده‌ایم که این همایش نیمه‌ دوم خرداد‌ماه سال آینده برگزار شود تا این مدت، فرصتی برای برنامه‌ریزی و مهیا‌ کردن شرایط باشد.

وی بیان کرد: ما علاقه‌مند بودیم، با توجه به وضعیت خوبی که همایش سال گذشته برای گردشگری ایجاد کرد، امسال نیز این همایش برگزار شود اما آژانس‌ها از نظر مالی توانایی کافی نداشتند، چون لغو تورها ضرر‌های زیادی را به آن‌ها وارد کرده است. باید بخش دولتی به برگزاری این همایش کمک می‌کرد اما به نظر می‌رسد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز بودجه‌ کافی برای این برنامه ندارد البته تأخیر در اجرای این همایش، فرصتی می‌شود تا بودجه‌ها پیش‌بینی شوند و برنامه‌ریزی‌ها صورت گیرند.

رییس جامعه‌ تورگردانان ایران درباره‌ اینکه مگر در فاصله یک‌ساله از همایش پیشین تاکنون برای همایش امسال برنامه‌ریزی نشده بود؟ ، اظهار داشت: جامعه‌ تورگردانان برای برگزاری دومین همایش بین‌المللی تورگردانان در آذرماه امسال برنامه‌ریزی کرده بود و برای اجرای آن نیز آمادگی داشت اما مانع اصلی، بودجه و هزینه است که ناچاریم، برگزاری آن را به تأخیر اندازیم.

وی تأکید کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اگر برای این برنامه‌ها هزینه کند، در واقع برای توسعه‌ گردشگری کشور سرمایه‌گذاری کرده است.

پورفرج درباره‌ی اینکه آیا وقفه‌ یک‌ساله در اجرای همایشی که فقط یک‌بار در ایران برگزار شده است، تأثیر‌گذاری آن را با توجه به وضعیت تبلیغات منفی رسانه‌های غربی در میان توراپراتورهای خارجی کم نمی‌کند؟ ، گفت: توراپراتورهای خارجی از همایش سال گذشته بسیار استقبال کردند و حضور آن‌ها در ایران، ذهنیت منفی آن‌ها را تغییر داد، به طوری که بسیاری از این افراد برای ایران برنامه‌ریزی و حتی تبلیغ کردند. نامه‌هایی که برای تورگردانان ایرانی فرستادند، گویای تفکر و احساسات آن‌ها نسبت به ایران بودند. ما هم انتظار داشتیم، با توجه به لغو بسیاری از تورها به‌دلیل شرایط کشور پس از انتخابات، این رویداد‌ امسال نیز تکرار شود؛ اما توانایی مالی برای برگزاری این همایش وجود ندارد.

بسیاری از تورهای خارجی از تابستان امسال با توجه به شرایط کشور پس از انتخابات و تبلیغات رسانه‌های خارجی ، سفرهای خود را به ایران لغو کردند و این شرایط به گفته‌ تورگردانان، تا پایان سال 2009 میلادی و فصل دوم گردشگری در ایران (پاییز) ادامه دارد.

گردشگری ایران درحالی‌که بهار خوبی را با توجه به رشد کمی گردشگران خارجی آغاز کرده بود، اما به نظر می‌رسد در ادامه،‌ وضعیت خوبی نداشته نباشد. بر این اساس، بسیاری از تورگردانان ایرانی به همایش بین‌المللی گردشگری چشم امید داشتند تا در دیدارها و رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرند، ضررهای ناشی از لغو تورها را برای سال 2010 میلادی جبران کنند اما گویا این فرصت قرار است با تأخیری یک‌ساله فراهم شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها