jamejamonline
جامعه عمومی کد خبر: ۲۷۹۵۰۰   ۲۰ شهريور ۱۳۸۸  |  ۱۷:۵۶

با گذشت6ماه ازسال پرداخت نشده است

یارانه 330 میلیاردی مترو و اتوبوس

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: با گذشت 6 ماه از سال 1388 دولت به هیچ یک از تعهدات خود 330 میلیارد تومانی اش برای تامین یارانه بلیت مترو و اتوبوس عمل نکرده و این بودجه همچنان معطل تصمیم گیری دولت مانده است.

سید جعفر تشکری هاشمی در گفتگو با مهر با اشاره به این که دولت یارانه بلیت مترو و اتوبوس را در سراسر کشور 27 میلیارد تومان مصوب کرده است، گفت: "قرار بود 9 میلیارد تومان به ما پرداخت شود که این رقم در بوروکراسی اداری به چهار، یک و هشت دهم میلیارد و در نهایت به 300 میلیون تومان کاهش پیدا کرده که این رقم را نیز دریافت نکردیم."

براساس مصوبات موجود هرگاه دولت با افزایش نرخ حمل و نقل عمومی موافق نباشد باید مابه التفاوت قیمت را تعیین شده را به شهرداری پرداخت کند.

معاون شهردار تهران افزود: گهم اکنون قیمت واقعی سفر با مترو تهران حدود 380 تومان است در حالی که شهرداری به دلیل مخالفت دولت 80 تا 100 تومان از مسافران دریافت می کند که ما به التفاوت آن را به صورت 100 درصد دولت باید پرداخت کند."

به گفته این مقام مسئول در شهرداری تهران اگر عقب ماندگی بدهیهای دولت را فراموش کنیم در سال جاری و در بخش مترو حدود 120 میلیارد تومان باید یارانه پرداخت شود.

تشکری هاشمی با اشاره به این که بلیت 20 تومانی برای اتوبوس نیز یک شوخی بزرگ است، ادامه داد: "این قیمت هزینه کاغذ، چاپ و توزیع هم نمی شود و سالانه حدود 260 میلیارد تومان برای نگهداشتن اتوبوس ها هزینه می کنیم."

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: "اگر به صورت خوشبینانه 30 درصد این رقم هم از فروش ضایعات و تبلیغات جبران شود 210 میلیارد تومان کسری خواهیم داشت."

کارشناسان شهری معتقدند که با احتساب این ارقام دولت باید 330 میلیارد تومان یارانه به شهرداری پرداخت کند زیرا با افزایش نرخ در هیچ یک از این دو ناوگان موافق نیست.

معاون شهردار تهران با تاکید بر این که این ارقام شوخی با حمل و نقل شهری است در ادامه گفت:  "نتیجه این مسئله اضافه کردن بار حمل و نقل عمومی و مشکلات آن به مردم است."

تشکری هاشمی در خصوص میزان هزینه ساخت  توسعه مترو نیز گفت: "در مصوبه ای آمده که 50 درصد هزینه ساخت را باید شهرداری و 50 درصد دیگر را دولت باید پرداخت کند."

برپایه آخرین اخبار دریافتی از مترو تهران دولت حتی در بحث ساخت و تجهیز ناوگان مترو در سال جاری هیچ رقمی را پرداخت نکرده است.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: "طی سالهای گذشته آورده های شهرداری بسیار بیشتر از دولت بوده و این در حالی است که نرخ فروش نفت بسیار بالا رفته و در شرایط خوب و آرمانی قرار دارد."

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان داشت: "نباید هزینه به دست آمده از فروش نفت را در صندوق ذخیره ارزی و بانکهای بین المللی بگذاریم تا رسوب کند بلکه باید آن را بدون محدودیت برای توسعه مترو هزینه کرد."

معاون شهردار تهران ادامه داد: "هم اکنون شهرداری تهران پتانسیل ساخت سالانه 20 تا 25 کیلومتر مترو را دارد و این مسئله حمایت جدی مسئولان را می طلبد."

تشکری هاشمی در پاسخ به این سئوال که ساخت هر کیلومتر مترو چقدر هزینه در بر دارد؟ گفت: "اگر با تورم سال گذشته محاسبه کنیم هم اکنون هر کیلومتر 40 میلیارد تومان هزینه دارد و برای ساخت سالانه 25 کیلومتر مترو نیاز به یک هزار میلیارد تومان هزینه داریم."

این مقام مسئول در شهرداری تهران با اشاره به این که مجلس باید تقریبا پنج سال برای کمک به پایتخت به دیگر بخشها رضایت بدهد گفت: "ما برای کمک به حل مشکل ترافیک تهران نیاز به همیاری دیگر نهادها در پرداخت بودجه داریم."

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
فرصت افزایش سرمایه‌ اجتماعی

فرصت افزایش سرمایه‌ اجتماعی

خبر کوتاه بود: «سیزدهمین رئیس‌ جمهور ایران انتخاب شد». به بهانه این خبر می‌خواهم به چند نکته اشاره کنم که چگونه می‌توان این انتخاب را تبدیل به یک فرصت کرد تا مردم رنگ آرامش را بیشتر ببینند.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر