هجوم میوه‌های خارجی به بازار ایران

گروه اقتصاد: بازار میوه و تره‌بار ایران این روزها در تسخیر میوه‌های خارجی است، پرتقال آفریقایی، گلابی، هلو، شلیل ترکیه‌ای، سیب ایتالیایی، سیر چینی، انبه پاکستانی، موز فیلیپین، آناناس مالزی، انگور شیلی، سیب فرانسوی و... این روزها مهمانان ناخوانده دکه‌های میوه‌فروشی هستند و گویا کمر به تغییر ذائقه مردم بسته‌اند. به گزارش فارس، در حالی که این روزها عامه مردم از گران بودن قیمت میوه شکوه دارند، اما فعالان بازار مرکزی میوه ادعا می‌کنند قیمت میوه در سطح بازار مرکزی تهران مناسب است و فاصله قیمت از بازار مرکزی تا مغازه‌های خرده‌فروشی میوه دو چندان است.
کد خبر: ۲۷۸۰۶۰

بر اساس این گزارش، اتفاق دیگری که به صورت خاموش در حال انجام است، ورود میوه‌های گوناگون خارجی و خارج از فصل است که چهره بازار مرکزی میوه و تره‌بار را دگرگون کرده است.

در حالی که روزگاری بازار مرکزی میوه و تره‌بار پر از میوه‌های ایرانی بود و فقط اقلامی مانند موز یا آناناس به عنوان مهمانان خارجی دکه‌های میوه‌فروشان به چشم می‌خوردند، از دیروز پرتقال آفریقایی، گلابی، هلو، شلیل ترکیه‌ای، سیب ایتالیایی، سیر چینی، انبه پاکستانی، موز فیلیپین، آناناس مالزی، انگور شیلی، سیب فرانسوی و انواع و اقسام میوه‌های رنگارنگ و بسته‌بندی شیک در بازار مرکزی میوه و تره‌بار و در سطح مغازه‌های شهر خودنمایی می‌کنند و گویا قصد تغییر ذائقه مردم به میوه‌های خارجی در خارج از فصل دارند.

برخی حجره‌داران بازار میوه و تره‌بار اعتقاد دارند؛ به دلیل خشکسالی و کمبود میوه داخلی ناگزیر از واردات میوه هستند، اما همان‌ها نیز اعتقاد دارند میوه باید در فصل خود وارد شود، به عنوان مثال برای تنظیم بازار در شب عید مقداری مرکبات و سیب و پرتقال برای مصرف وارد شود، اما واردات پرتقال آن هم در حالی که تا کنون مردم عادت به خوردن این میوه در فصل تابستان نداشتند، یک نوع تغییر ذائقه است که بتدریج مانند چای خارجی که توانست چای ایرانی را روانه انبارها کند و این صنعت را با مشکلات جدی مواجه کرد، اگر مسوولان چاره‌ای نیندیشند، باغداری کشور نیز به سرنوشت صنعت چای دچار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها