چهار تن از نمایندگان مجلس به دلایل مخالفت خود با وزیر پیشنهادی علوم پرداختند. نمیانده رشت گفت:دانشگاه نسبت به ورود «دانشجو» به وزارت علوم ذهنیت خاص دارد.نماینده اسفراین هم گفت:دانشجو به تحقیقات بنیادی در علوم‌انسانی و اسلامی توجه ندارد. نماینده بوکان دانشجو را به کردان مربوط دانست و گفت:شایسته نیست معاون وزیر استیضاح شده بر صدر وزارت علوم بنشیند و نماینده مریوان نیز گفت:دانشجو پختگی و پویایی لازم را برای تصدی وزارت علوم ندارد.
کد خبر: ۲۷۷۱۴۸

نماینده مردم رشت با تاکید بر اینکه نگرش به فردی که با گرایش خاص وارد وزارت علوم شود از سوی اعضای هیئت علمی مورد سوال است، افزود: دانشجو چطور می‌تواند نگرش دانشجویان و اعضای هیئت علمی را نسبت به خود تغییر و با آرامش کار خود را دنبال کند.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ حسن تامینی نماینده مردم رشت صبح امروز چهارشنبه در جلسه بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت دهم در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم با طرح این سوال که ایشان با توجه به اینکه به عنوان یک چهره شاخص سیاسی در کشور مطرح هستند این موضوع در بین دانشجویان و اعضای هیئت علمی ذهنیت ایجاد کرده است، افزود: در هر حال در این شرایط وزیر پیشنهادی علوم می‌خواهد در راس این وزارتخانه قرار گیرد که شاید مناسب نباشد.

وی با اشاره به اینکه بنده بیش از دو دهه سابقه حضور در دانشگاه‌ها را دارم، افزود: اعتقادم بر این است که وزارت علوم با اهمیت‌ترین وزارتخانه است و با ضرس قاطع اعلام می‌کنم که نقش وزارت علوم بی بدیل و اثرگذاری آن بی‌نظیر است و آمارها نیز این موضوع را تائید می‌کند.

نماینده مردم رشت با اشاره به حجم زیاد نیروی انسانی در وزارت علوم، گفت: ابعاد کار در این وزارتخانه بسیار گسترده‌ است و برای هدایت آن فردی را می‌خواهد که سوابق مشخص داشته باشد و بنده با مذاکراتی که با وزیر پیشنهادی علوم داشتم ایشان را فردی با سوابق درخشان دیدم ولی باید به ذهنیتی که دانشجویان و اعضای هیئت علمی نسبت به ایشان دارند نیز توجه کنیم.

تامینی با تاکید بر اینکه فردی با گرایش خاص وارد این وزارتخانه شود از سوی اعضای هیئت علمی نگرشش مورد سوال است، افزود: ایشان چطور می‌تواند نگرش دانشجویان و اعضای هیئت علمی را نسبت به خود تغییر و با آرامش کار خود را دنبال کند. در حال حاضر دانشگاه نیاز به آرامش دارد و اگر این ذهنیت ایجاد شود که با رفتن دانشجو به این وزارتخانه تنش ایجاد می‌شود ما نگران هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم آمده است که قصد تاسیس سازمان‌های دیگری دارند که با فرمایشات مقام معظم رهبری منافات دارد، افزود: ایشان زحمات مسئولین قبلی در حوزه آموزش را زیر سوال بردند و این زیر سوال بردن زحمات قبلی جای نگرانی دارد.

این نماینده مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: زحمات بسیاری برای دانشجویان کشیده شده و در این رابطه طرح بی توجهی به زمینه‌های ناهنجاری در دانشگاه‌ها طی این چند سال کاری صحیح نیست و به نوعی زیر سوال بردن خود ایشان نیز است.
تامینی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی علوم در برنامه‌های خود سخن از ساماندهی تشکل‌های دانشجویی کرده‌ است، گفت: اگر تشکل‌ها را ساماندهی نکنید بهتر است زیرا خیلی سامان دهی شده و ممکن است دچار مشکل شود.

وی در ادامه اضافه کرد: از جمله مباحث دیگری که در این خصوص مطرح است بحث دانشجویان خارج از کشور، بحث ایجاد دانشگاه مجازی در پیام نور ساختار‌های عریض و طویل آن است که باید به آن پاسخ دهند.

نماینده مردم رشت تصریح کرد: وزیر پیشنهادی علوم با وجود داستان‌های که در خصوص نوع نگرش ایشان وجود دارد چطور می‌تواند در مقوله دانشگاه آزاد ورود پیدا کند و بگوید که با ذهنیت خاصی وارد نشده‌است.

قوامی:دانشجو به تحقیقات بنیادی در علوم‌انسانی و اسلامی توجه ندارد

نماینده اسفراین گفت: در برنامه وزیر پیشنهادی علوم به بحث تحقیقات نظری و بنیادی در علوم انسانی و اسلامی توجه نشده است

هادی قوامی نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه در جلسه بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دهم در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، گفت: در برنامه دانشجو به بحث تحقیقات نظری و بنیادی در علوم انسانی و اسلامی توجه نشده است و داستان چراغانی در صنعت نفت یکصد سال از آن گذشته و ما تاکنون نتوانستیم تولید علم کنیم و متناسب با منابع تجدید ناپذیر علوم را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه علوم غربی بر مبنای منابع تجدید پذیر بوده است، افزود: دانشگاه‌های ما در طول سال‌های عمر خود در بحث تولید علم متناسب با ایران توجه نکردند و در برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم نیز این موضوع نیز دیده نمی‌شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه بحث ارتباط صنعت و دانشگاه از سوی ایشان مطرح شده که ما فراتر از آن بحث ارتباط دانشگاه و جامعه را داریم، افزود: در حال حاضر فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بیشترین نرخ بیکاری را دارند و این در حالی است که یکی از شاخص‌های اصلی توسعه بحث آموزش عالی است و قطعا باید با آموزش در آموزش عالی بیکاری کاهش یابد که در کشور عکس این موضوع رخ داده است و این یکی از مشکلات جدی است.

قوامی با تاکید بر اینکه بیشتر مباحث مطرح شده از سوی وزیر پیشنهادی علوم مباحث مکانیکی است، افزود: در برنامه توسعه 4 محور وجود دارد که 3 خطا در مباحث تحلیل، ترکیب، پیوستگی کاذب اتفاق می‌افتد و در حال حاضر مثلا در جایی مدرسه احداث می‌کنیم که دانش آموزش وجود ندارد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه به بحث سیاسی بودن وزیر پیشنهادی علوم بحث دیگری باید اضافه کرد که مدرک تحصیلی ایشان است، افزود: وی در ایران موفق به کسب مدرک شده‌اند ولی باید توجه کرد که بحث تحصیلی و رئیس ستاد انتخابات بودن ایشان به عنوان چاشنی بمبی است که در آذر ماه به صورت تهدید جدی عمل خواهد کرد و البته به عنوان فرصت نیز می‌شد از آن استفاده کرد زیرا ایشان بر مباحث سیاسی شناخت دارند ولی در حال باید به عنوان مشکل به آن توجه کرد.
قوامی در خاتمه گفت: وزیر پیشنهادی علوم باید نظر خود را در خصوص دانشگاه آزاد و موسسات گسترش موسسات غیر دولتی بیان کند.

عثمانی:شایسته نیست معاون وزیر استیضاح شده بر صدر وزارت علوم بنشیند

نماینده مردم بوکان در مجلس با اشاره به همراهی کامران دانشجو با علی کردان وزیر سابق کشور در جریان استیضاح وزیر مذکور گفت که شایسته نیست معاون وزیر استیضاح شده بر صدر وزارت علوم بنشیند.

محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس هشتم که در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم،‌ تحقیقات و فن‌آوری سخن می‌گفت، از وی خواست نظر خود را درباره دانشجویان ستاره‌دار، بومی‌ گزینی دانشجویان که دانشجویان مناطق محروم را از دانشگاه‌های درجه یک کشور محروم ساخته، تشکل‌ های دانشجویی و اجتماعات ادبی - فرهنگی اقوام و تدریس زبان و ادبیات کردی در سطح کارشناسی اعلام کند.

نماینده ملت با تائید شخصیت علمی و ارزشی وزیر پیشنهادی علوم به طرح سئوالاتی از کامران دانشجو پرداخت و خاطر نشان کرد جامعه دانشگاهی و غیر دانشگاهی آقای دانشجو را بیش از آنکه شخصیتی علمی بداند، به عنوان چهره‌ ای کاملا سیاسی و انتخاباتی می ‌شناسند و بی تردید تصدی وزارت علوم از سوی چهره ای علمی بر شخصیتی سیاسی و انتخاباتی ارجح است.

عثمانی بر همین اساس از دانشجو پرسید انتقال یک شخصیت کاملا سیاسی و انتخاباتی در شرایط امروز به یک وزارتخانه کاملا علمی و فرهنگی چه اندازه مفید است و آیا چنین انتقالی به بدنه دانشگاه‌ها شوک وارد نمی‌ کند؟

وی از وزیر پیشنهادی علوم سئوال کرد "آیا امروز باید دولت دهم آتش پیدا و پنهان بعد از انتخابات دهم را با روش صحیح نرم‌افزاری خاموش کند یا اینکه باید این آتش را شعله‌ ورتر سازد و انتخاب چهره ای سیاسی و انتخاباتی برای تصدی امور آموزش عالی به کدام یک از این روش ‌ها کمک می‌کند؟ "."زخم حاصل از حوادث کوی دانشگاه و برخوردهای غیرقانونی و بعضا غیر انسانی با دانشجویان که دل رهبر عزیز انقلاب را نیز به درد آورده، هنوز التیام نیافته و برای التیام این زخم‌ها، نیازمند مدیریت عاطفی و علمی و نه یک مدیریت سیاسی هستیم و چنانچه یک مدیر سیاسی در جامعه دانشگاهی عاطفی هم برخورد کند، آیا برای دانشجویان قابل باور است؟ "

نماینده بوکان در مجلس از دانشجو پرسید: شبهه‌های بعد از انتخابات در میان نخبگان دانشگاهی و دانشجویی را چگونه می ‌توان برطرف کرد و آیا حضور شما به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور در وزارت علوم، فضای رفع شبهه را ایجاد می‌کند یا بر شبهه‌ ها می‌افزاید و آیا این حضور مرهم زخم‌‌های دانشجویان یا نمکی بر آنهاست؟

عثمانی افزود: در یک جریان منطقی و معقول جایگاه بعدی شخصی که استاندار پایتخت کشور و سپس معاون سیاسی وزیر کشور شده و اکنون نیز سرپرست وزارت کشور است، کجاست؟ آیا باید چنین شخصیتی در وزارت کشور باشد یا ردای وزارت علوم را بر تن کند؟

وی با تاکید بر اینکه "گذشت زمان و روشنگری‌ها و سایر اتفاقات پس از انتخابات، به آرامی ژرف و فضای عمومی جامعه در خصوص دانشگاه‌ها کمک کرده است "، ابراز عقیده کرد انتخاب دانشجو به عنوان وزیر علوم، این آرامش را برهم می‌زند.
نماینده مخالف وزیر علوم در مجلس با بیان اینکه "آقای دانشجو به عنوان یک شخصیت مکتبی و ولایی و ارزشی یک بار در جریان انتخابات دهم به ناحق شهید شده است "، تاکید کرد نمایندگان ملت نباید اجازه دهند بار دیگر ایشان به دست آنها مورد هجمه قرار گیرد.

عثمانی در پایان خطاب به دانشجو گفت: آقای دانشجو! شما تنها کسی بودید که آقای کردان را در جریان استیضاح همراهی کردید و با وجهه‌ای که پیدا شده، مناسب نیست معاون وزیر استیضاح شده کشور بر صدر وزارت علوم بنشیند.

محمدی:دانشجو پختگی و پویایی لازم را برای تصدی وزارت علوم ندارد

نماینده مردم مریوان و سروآباد گفت: هرچند کامران دانشجو مزیت‌های دیگر دارد ولی برای وزارت علوم باید از پختگی و پویایی بیشتری استفاده کرد.

اقبال محمدی نماینده مردم مریوان و سروآباد صبح امروز چهارشنبه در صحن علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه بررسی صلاحیت وزیر علوم در حالی صورت می‌گیرد که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی خود را برای سال تحصیلی جدید آماده می‌کنند، اظهار داشت: وزارت علوم و تحقیقات فناوری ترکیبی از دانشجو، استاد و امکانات مادی است که برای دست یافتن به قله‌های علمی هر یک از اجزای ترکیب به خصوص استاد و دانشجو ویژگی‌های خاص خود را دارد و اگر مدیریت ترکیبی مذکور مقبول نباشد نه تنها نمی‌تواند از ظرفیت‌های موجود استفاده کند بلکه در دنیای پیشرفته امروز نقش جدیدی را ایفا نمی‌کند.

وی افزود: وزیر علوم علاوه بر صلاحیت عمومی باید دارای سوابق علمی برجسته باشد به طوری که بتوان نام دانشمند بر او نهاد و نوع مدیریت او نیز زبانزد خاص و عام باشد و ترکیبی از دو شاخص علمی و تجربه داشته باشد که در این صورت برای تصدی وزارت علوم ایده‌آل است.

نماینده مردم مریوان و سروآباد با بیان اینکه برای بررسی سوابق وزیر پیشنهادی علوم باید برنامه پیشنهادی وزیر و همچنین ماده 49 قانون برنامه پنج‌ساله چهارم باید در نظر گرفته شود، اضافه کرد: تاکنون عرف بر این بوده که وزیر علوم از بین روسای دانشگاه‌ها انتخاب می‌شده است و به عبارت دیگر از بین روسای دانشگاهی که مقبولیتی اعضای هیات علمی حداقل یک دانشگاه را داشته باشد، اما سوال این است که چرا یک فرد بی‌تجربه در عرصه آموزش عالی باید انتخاب شود؟ آیا در چارچوب افکار دولت دهم افراد با تجربه‌ای در سطوح معاونین وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها دارای صلاحیت پذیرش وزارت علوم وجود نداشت؟

محمدی با تأکید بر اینکه مسئولیت‌های که تاکنون آقای دانشجو برعهده داشته در حد مشاور بوده است، تصریح کرد: اگر چه وی در عرصه سیاسی کشور استاندار و معاون سیاسی وزارت کشور و رئیس ستاد انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری بوده اما با توجه به مشکلاتی که بعد از انتخابات به وجود آمد وی به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور خوب عمل نکرده است.
وی ادامه داد: امروز انتظار مردم و نمایندگان از رئیس‌جمهور این است که به خاطر افکار عمومی مردم، وزیر پیشنهادی علوم مورد مقبولیت روشنفکران و فرهیختگان جامعه باشد.

نماینده مردم مریوان و سروآباد خطاب به دانشجو گفت: آقای دانشجو شما به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور در حوادث کوی دانشگاه در قبال دانشجویان و دانشگاهیان وظیفه خود را انجام ندادید و سکوت کردید، اگر در دوران وزارت شما چنین اتفاقی تکرار شود چه تضمینی برای حمایت از دانشگاه و دانشجویان وجود دارد؟ آیا همچنان سکوت خواهید کرد؟ این چه حکمتی است که در آستانه سال تحصیلی جدید باید یک فرد سیاسی برای وزارت علوم معرفی شود؟

محمدی درباره مدرک دکترای وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: گویا آقای دانشجو هنوز تز دکترا را به پایان نرساندند، اولین مقاله آقای دانشجو در سال 1999 به کتابخانه دانشگاه امپریال کالج انگلیس ارائه شده و در دانشگاه منچستر هم موردی پیدا نشده است. به فرض که آقای دانشجو دکترایش را در ایران گرفته است، اما سوال این است که در کدام دانشگاه مدرک دکترا گرفته شده است؛ دانشگاه صنعتی شریف یا دانشگاه علم و صنعت؟ اگر مدرک معادل دارد در کدام دانشگاه آن را طی کرده است؟ اگر به استاد تمامی نائل شده پایان‌نامه آن در کدام دانشگاه ارائه شده است؟

وی در ادامه خطاب به دانشجو تأکید کرد: سوال اساسی این است که قرار است امروز جنابعالی به عنوان وزیر علوم انتخاب شوید، در این صورت بیشتر در محیط دانشگاه جنابعالی را به عنوان یک فرد علمی می‌شناسند یا یک فرد سیاسی یا انتخاباتی؟
نماینده مردم مریوان و سروآباد افزود: چرا وی به عنوان وزیر کشور یا در وزارتخانه‌های سیاسی دیگر انتخاب نشد؟ آیا پاداش انتخابات را باید از محل دانشگاه پرداخت کنیم؟ آیا دانشگاه کشور که در برگیرنده فرهیختگان علوم و فنون هستند قادر به اداره خود نیستند؟

محمدی با بیان اینکه با توجه به اینکه در دولت نهم کمتر به برنامه چهارم توجه شده است، اضافه کرد: به نظر می‌رسد که این مساله در دولت دهم ادامه پیدا کند گرچه برنامه چهارم تا پایان سال اعتبار دارد اما موضوع مهم عدم توجه وزیر پیشنهادی به ماده 49 برنامه چهارم است و در برنامه پیشنهادی وزیر علوم مواردی ذکر شده که مغایر ماده 49 است.

وی با اشاره به برنامه پیشنهادی وزیر علوم خطاب به وی گفت: آقای دانشجو شما در برنامه خود به تدوین نظام آموزشی، رشته‌های مختلف دانشگاهی، بازنگری در محتوای واحدهای دانشگاهی، دایر کردن رشته‌ها و تدوین برنامه آموزشی واحدهای درسی و به کارگیری اعضای هیات‌علمی جدید تاکید داشتید که اینها برعهده هیات امنا است نه وزیر؛ چراکه وزیر فقط حق نظارت دارد، همچنین تکریم علم و عالم، امنیت دانشجو و حمایت از حقوق و آزادی قانونمند دانشجویان، قدردانی علمی و قانونمند از دانشجویان جزو برنامه پیشنهادی وزیر علوم است اما برای حفظ حریم استاد و دانشجو و جلوگیری از مداخلات و تهاجمات عوامل خود‌سر برنامه و راهکاری ارائه نشده و حتی وعده هم نداده است.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در یان خصوص عنوان کرد؛ حذف اتهامات دانشجویان ستاره‌دار به خصوص از بعد سیاسی و پرونده‌های کمیته انضباطی دانشگاه‌ها چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ آیا به توسعه انجمن تشکل صنفی دانشجویی، برگزاری همایش علمی و ادبی و توسعه نشریات دانشجویی و انجمن‌های دانشجویی اعتقاد دارید یا خیر؟ از برگزاری همایش‌هایی چون یادواره شهدای حلبچه توسط دانشجویان جلوگیری می‌کنید یا هر ساله به آنها مجوز می‌دهید؟ تطبیق مدارک علمی اهل سنت که قبلا در دانشگاه‌های الهیات تایید می‌شد در سال‌های اخیر کمرنگ شده است و در قالب بومی‌‌گزینی عملا آنها نمی‌توانند در دانشگاه الهیات پذیرفته شوند، چون اغلب متعلق به مناطق محروم و استان‌ها هستند، شما در این خصوص چه برنامه‌ای دارید؟ از طرف دیگر برای رشد و شکوفایی استعدادهای دانشجویان مناطق محروم که فاقد دانشگاه‌های معتبر هستند چه تدابیری می‌اندیشید؟
محمدی در پایان تأکید کرد: وزارت علوم بدون تردید تربیت بخش عمده‌ای از آینده‌سازان آینده کشور در حوزه‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را برعهده دارد، به همین دلیل این وزارتخانه جایی برای کارآموزی نیست و هرچند که آقای دانشجو مزیت‌های دیگر دارد ولی برای وزارت علوم باید از پختگی و پویایی بیشتری استفاده کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها