سوریه در واکنش به تصمیم عراق برای فراخوان نماینده دیپلماتیکش در دمشق، سفیر خود را برای مشورت از بغداد فراخواند. این اقدام در پی حملات تروریستی روز چهارشنبه گذشته در پایتخت عراق صورت می گیرد که در آن یک بمب گذار گفته است دستور انفجار را از دو عضو حزب بعث صدام در سوریه دریافت کرده بود.
کد خبر: ۲۷۵۳۶۷

به گزارش جام جم آنلاین، عراق با فراخوان سفیرش از دمشق، از سوریه خواسته است تا دو رهبر سابق حزب بعث عراق را به بغداد تحویل دهد. این افراد مظنون به سازماندهی عملیات تروریستی چهارشنبه گذشته در بغداد هستند که 95 کشته و صدها زخمی برجای گذاشت.

 

این رویداد تنها چند روز پس از سفر نوری المالکی نخست وزیر عراق به سوریه برای بهبود مناسبات دو کشور و بررسی مسائل امنیتی رخ می دهد.

 

به گزارش خبرگزاریها، تلویزیون دولتی عراق روز یکشنبه اعترافات منسوب به فردی که سازماندهی این بمب‌گذاری انتحاری را بر عهده داشت، پخش کرد که وی در آن گفت که دستور برای این بمب‌گذاری را از دو عضو حزب بعث صدام در سوریه دریافت کرده بود.

"وسام علی کاظم ابراهیم" در اعترافاتش گفت: "من یکی از اعضای حزب غیرقانونی و منحل شده بعث عراق هستم و صدام حسین در راس این حزب بر عراق ریاست می‌کرد."
 
ابراهیم افزود: "یک ماه پیش سطام فرحان، رئیسم در حزب بعث که در سوریه اقامت دارد، با من تماس تلفنی گرفت تا عملیاتی را برای بی‌ثبات کردن رژیم فعلی عراق انجام دهم."

به‌دنبال حمله نظامی نیروهای به رهبری آمریکا به عراق در مارس سال 2003 میلادی و سقوط رژیم صدام، بسیاری از مقام‌های بعثی به سوریه گریختند.  عراق بارها خواهان بازگرداندن مقام‌های فراری شده است


فراخوانی سفیر عراق از سوریه تنها دو سال پس از برقراری روابط دیپلماتیک میان عراق و سوریه روی می‌دهد. دو کشور در زمان حکومت صدام در عراق، به‌رغم حکومت حزب بعث در هر دو کشور، روابط خصمانه‌ای داشتند، به گونه ای که روابط میان دو کشور پس از 24 سال در سال 2006 میلادی برقرار شد.

بی بی سی در این زمینه گزارش داد: در حالی‌که دولت عراق و آمریکا، سوریه را به پناه دادن به شبه‌نظامیان عراق متهم می‌کنند، برخی مقام‌های عراق بر این باورند که القاعده نقش مهمی در انفجارهای هفته گذشته داشت که به کشته‌شدن حدود یکصدنفر انجامید.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد: وزارت امور خارجه سوریه عصر دیروز در بیانیه ای اعلام کرد در واکنش به فراخوان سفیر عراق در دمشق از سوی دولت آن کشور، سوریه تصمیم گرفته است سفیرش را برای مشورت به دمشق فرابخواند.

بیانیه می افزاید: سوریه با قاطعیت اظهارات سخنگوی دولت عراق را در مورد حملات خونبار چهارشنبه گذشته در بغداد رد می کند. سوریه با قوت این اقدام تروریستی را که قربانیان زیادی در میان مردم عراق برجای گذاشت، محکوم می کند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها