برنامه «تهران در شب» سال‌هاست که از رادیو تهران پخش می‌شود. این برنامه زنده شامل بخش‌های ادبی، هنری و فرهنگی است. در یکی از شب‌ها به مناسبت پخش پنج‌هزارمین برنامه تهران در شب به استودیوی ضبط این برنامه رفتیم تا از نزدیک با کار گروه سازنده تهران در شب بیشتر آشنا شویم.
کد خبر: ۲۷۵۱۲۹

عوامل برنامه گوینده، تهیه‌کننده، سردبیر و صدابردار حاضر هستند تا در لحظات آغازین یک هفته کاری آماده ساخت یک برنامه 3 ساعته باشند.

تهران در شب در حالی به روی آنتن می‌رود که شهروندانش در این روزها شاهد یا شنونده اخبار و اتفاقاتی در سطح ملی هستند، اما باید برنامه به دور از هرگونه گرایش خاص و نگاه جانبدارانه‌ به وقایع سیاسی اخیر پخش شود ولی جمشید جم می‌گوید برنامه من هم حول محور موسیقی و فرهنگ است و در آن موقع شب با کسب آرامش همراه است نه تنش. سعی می‌کنیم با پخش پیش درآمدهای گل‌ها و موسیقی کلاسیک به مخاطب آرامش دهیم.

مهرنوش پرتوی و مرتضی عسگرزاده گویندگان برنامه هستند که ارتباط گرمی را با مخاطبان ایجاد کرده‌اند و در لابه‌لای موسیقی‌های کوتاه جملات قصار دل‌نشینی را مطرح می‌کنند. از جم سوال می‌کنم آیا میزان موسیقی و کلام در برنامه تابع قوانین خاصی است یا نه؟ می‌گوید: چون فرم پخش موسیقی تک‌نوازی و گروه‌نوازی است با گوینده چک می‌کنیم که غزل یا دوبیتی بخواند اگر هم موسیقی با کلام باشد چه 4 دقیقه چه 9 دقیقه آن را کامل پخش می‌کنم، چون رضایت شنونده جلب می‌شود و مهم‌تر این‌که ما مطلب زیاد نداریم و این تنها برنامه تهران در شب گروه ماست که در حوزه موسیقی و فرهنگ پخش می‌شود پس سعی می‌شود تا مخاطب را با فرهنگ و ادبیات ایران آشنا سازیم و در آن راه گریزی هم به فرهنگ جهان زده می‌شود.

آیتم‌های تهران در جمعه شب‌ها به اخبار فرهنگی ‌ هنری، گفتگو با یک هنرمند و کنکاش در هنر هنرمندان خلاصه نمی‌شود بلکه صحبت‌های صمیمی مردم نیز چاشنی برنامه است و بیدار بودن شهروندان در شب را پررنگ‌تر می‌کند. تهیه‌کننده برنامه آیتم هنر شنوندگان را بسیار دوست دارد و می‌گوید به شنوندگان فرصتی برای خواندن آواز یا نوازندگی موسیقی داده می‌شود و سنین مختلف از 9‌‌‌سال تا 60 سال را شامل می‌شود.

از جم می‌پرسم شما که سهم گسترده‌ای از برنامه را برای موسیقی و فرهنگ اختصاص می‌دهید سهم خود تهران چه می‌شود؟ می‌گوید بیشتر معرفی بوده که در سال گذشته داشتیم شعرای شهیر تهران را معرفی می‌کردیم.

امشب پنج‌هزارمین برنامه تهران در شب به روی آنتن می‌رود پس دیگر نیاز به تعریف ندارد و به قول محسن شادابی، مدیر گروه این برنامه (تهران در شب مدام در حال بازسازی است که توانسته جایگاه و مخاطب خود را تاکنون حفظ کند)‌ شادابی فراز و نشیب ساخت این برنامه را از ابتدا تاکنون این‌گونه روایت می‌کند:

زمانی که شبکه رادیویی تهران راه‌اندازی شده بود برنامه صبح تهران، ورزش از رادیو تهران و تهران در شب جزو اولین برنامه‌های این شبکه بودند که تا حالا با همان اسم هم مانده‌اند.

تهران در شب از اولین دقایق بامدادی تا 5 صبح پخش می‌شد. آن موقع گروه‌های طرح و تولید در شبکه به عنوان گروه‌های ورزشی و تفریحات، اجتماعی، اقتصادی، معارف و ... بودند که هر شب از تهران در شب برای یک گروه بود. من جزو اولین سردبیران این برنامه از گروه ورزش و تفریحات بودم که الان نیز به عنوان مدیرگروه این برنامه در خدمتتان هستم.

این برنامه در زمان مدیریت آقای خجسته در رادیو تهران به روی آنتن رفت اول پخش زنده داشت بعد تولیدی شد که الان مدت‌هاست زنده پخش می‌شود. از آنجایی که رسانه رادیو رسانه مزاحمی نیست برای این برنامه براساس محتوا و زمان پخش آن اهدافی را معین کردند تا آرامش را از طریق انتخاب موضوعاتی خودمانی و بدون بحث به شنونده ارائه دهند چون آن موقع شب نباید مثل صبح باشد.

مثلا یکی از تهیه‌کننده‌ها می‌گفت: تهران شب‌ها هم بیدار است، می‌شود موسیقی شاد و پاپ گذاشت اما به نظر من بیداری دو گونه است یکی در صبح که بیداری کامل است. حرف‌هایی که رادیو می‌زند کاملا شنیده می شود یکی هم بیداری در شب است که با بیداری صد‌در‌‌صد همراه نیست. رادیو حرف‌هایش انگار آب به سر و روی شنونده خود می‌پاشد به لحاظ برنامه‌سازی هم ریتم تند آن موقع شب مناسب نیست چون شب برای آرامش است و ساعت بدن هم با ریتم تند در تضاد است.

در تحقیقات به عمل آمده گفته شده برنامه‌های شبانه باید به دور از هیجان و با گرایشی رو به‌ آرامش پخش شود زیرا در ساعات پایانی شب به علت افت فشار خون و کاهش دمای بدن مخاطب پذیرای هیچ نوعی هیجانی نیست.

چی شد که ساعت برنامه را به سه ساعت تغییر دادید؟

خیلی گروه خسته می‌شد عملا از ساعت 2 یا 3 دیگر کارایی نداشتیم نه گوینده کارایی داشت و نه تهیه‌کننده.

مخاطبین تهران در شب گروه خاصی هستند؟

نه شنونده‌ها صنفی نیستند از کارگر تا محقق و مهندس شنونده تهران در شب تا آخرین لحظه هستند که صمیمیت عجیب با برنامه برقرار کرده‌اند.

ارتباط عجیب؟

بله مثلا خانمی تماس می‌گیرد از دعوایی که با برادرش یا همسرش داشته می‌گوید. مهندس تماس می‌گیرد از مشکل حرفه‌ای که برایش پیش آمده می‌گوید داد می‌کشد درد‌‌دل می‌کند گاهی هم گریه می‌کند.

تهران در شب چه نوع جذابیتی داشته که مفر مخاطبش شده؟

نمی‌دانم واقعا نمی‌دانم هیچ تعریفی برای این تماس‌ها پیدا نکرده‌ام.

شاید موضوع محور نبودن برنامه موجب این صمیمیت است؟

شاید ولی بر حسب ایام موضوعاتی تعیین می‌شود مثلا یک شب می‌گوییم عکسی که 30 سال پیش انداخته‌اید را برای ما توصیف کنید یا در سالروز ازدواج حضرت علی‌(ع)‌ با فاطمه‌(س)‌ بود که گفتیم متن کارت‌های دعوت عروسی که به دست‌تان رسیده را برای ما بخوانید خیلی جالب بود هر کس با لحن و تمی خاص می‌خواند که بیانگر حس و حال آدم‌ها به این مراسم بود.

چه نوع موسیقی برای تهران در شب تعریف شده؟

موسیقی سنتی خیلی بهتر است این بازخورد شنونده است نه نظر شخصی من بر حسب اولویت نیز اول موسیقی سنتی بعد تکنوازی لایت بعد به فراخور اگر لازم باشد موسیقی پاپ این هم بستگی به سلیقه تهیه‌کننده و نوع متن برنامه دارد.

چرا کارشناسان بیشتر افراد مسن هستند؟

قبلا به این شکل بود که بیشتر گفتگوها با اساتید و بزرگان حوزه‌های فرهنگی صورت می‌گرفت. بعد از مدتی آنان دعوت شدند تا برنامه را اجرا نمایند که خیلی خوب بود، اما فضای برنامه سنگین می‌شد. از طرفی هم از ساعت 9 شب به بعد برنامه‌های شبانه به تفکیک هر روز گفتگو با یک چهره برجسته و موثر در آن شاخه است که به نوعی به این برنامه هم پهلو می‌زد (تداخل داشت.)

پس خوبی کار کجا بود؟

ما مخاطب تازه پیدا کردیم وقتی استاد یک رشته مجری برنامه هم می‌شد شنونده آن رشته جذب می‌شد.

گزارش زنده چرا کم شد؟

الان 12 سال است که از برنامه می‌گذرد هر شب گزارش زنده داشتیم به هر شکل سراغ آتش‌نشانی یا پایگاه‌ها و مراکز رفتن برنامه را دچار تکرار می‌کند و بر محتوا تاثیر خوبی ندارد.

گزارش زنده از سطح شهر که تکرار ندارد؟

درسته شب سوژه دارد، اما محدودیت هم دارد هر سوژه‌ای را نمی‌توان پرداخت البته تهیه‌کننده با سوژه‌ای خاص برنامه را می‌سازد و براساس آن اگر گزارش تولیدی مناسب باشد پخش می‌کند یا گزارشگر را سر سوژه‌های زنده می‌فرستد. بعدش هم الزامی به داشتن گزارش نداریم چون تاکید بر عمق و شنیداری بودن گزارش داریم.

ارزیابی شبکه از برنامه در روند آن تاثیر دارد؟

به ارزیابی شبکه نمی‌توان تکیه کرد چون برنامه رادیویی را نمی‌توان خط‌کش گذاشت شما یک نگاه دارید داور دیگر یک نگاه دیگر دارد. این که اصلا ملاک صددرصد نیست. ارزیابی از طرف مخاطب بسیار مهم است که با برنامه بیدار می‌ماند.

آینده تهران در شب را چطور می‌بینید؟

می‌خواهیم 3 یا 4 میان برنامه کوتاه اضافه کنیم مانند نقالی بازخوانی متون کهن و بخش دیگری برای نابینایان که شنونده پروپاقرص برنامه‌های رادیویی هستند.

سمانه عبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها