استان مرسین در جنوب ترکیه درکنار اهمیت راهبردی بندر مرسین به عنوان مهمترین بندر در شرق دریای مدیترانه، از نظر آثار باستانی و باورهای تاریخی جاذبه های قابل توجه و تاملی دارد که از آن جمله می توان به ادعای مربوط به وجود مقبره دانیال نبی (ع) در این منطقه اشاره کرد.
کد خبر: ۲۷۲۶۰۶
ادعای وجود قبر دانیال پیامبر(ع) در این منطقه موضوع تازه ای است که در ترکیه در حال شکل گیری است و از این نظر نیازمند تامل است.

قبر دانیال نبی بنا به بسیاری از ادله تاریخی در شهر شوش ایران و مکانی که امروزه آن را " شوش دانیال " می نامند قرار دارد.

بررسی ‌ها از منطقه تاریخی مرسین مبین آن است که گویا با فرو ریختن کف مسجدی که روی قبری احداث شده، مقبره ای کشف شده است که برخی مدعی هستند که این مقبره متعلق به دانیال نبی است.
کاوشگران و باستان شناسان در صدد احیای رازهای این قبر هستند.

 دانیال نبی(ع)

حضرت دانیال (ع) یکی از پیامبران بنی اسرائیل (قرن هفتم قبل از میلاد) است. دانیال به زبان عبری به معنای " خدا حاکم من است " .

در تاریخ آمده است، در سال 655 قبل از میلاد این پیامبر خدا را به دربار " نبوکد " نصر- پادشاه بابل - به اسارت بردند.

اولین واقعه ای که سبب نفوذ دانیال نبی در دربار بابلیان گردید، تاویل خواب نبوکد نصر از سوی او بود.

به اذن خداوند دانیال نبی علم تاویل خواب را آموخته بود .

دانیال بدین گونه پیغمبری خود را آشکار نمود و مورد توجه آن پادشاه قرار گرفت ، اما اطرافیان شاه همواره در صدد توطئه چینی علیه وی و رسالتش بودند.

این موضوع سبب شد تا وی به همراه عده ای از پیروانش به ایران مهاجرت کرده و در شهری به نام " شوش " ساکن شود .

دانیال نبی (ع) در آن شهر به ترویج آیین یکتاپرستی و دین آسمانی پرداخت و همان جا نیز وفات یافت.

آرامگاه دانیال نبی در ساحل شرقی رودخانه کرخه و روبه روی تپه ارگ قرار دارد.

برخی از مورخان نیز گفته اند که آرامگاه دانیال نبی علیه‌السلام در بستر رود کرخه واقع است که شهر شوش در کنار آن بنا گردیده است .

بنای زیارتگاه شامل دو حیاط است که دورتادور آن حجره ها و ایوان هایی ساخته شده است و بر روی بنا نیز گنبدی مخروطی و پله ای شکل قرار دارد که نوع رایج گنبدهایی است که پیشتر در معماری منطقه وجود داشته است .

ادعای ترکها

اما به رغم این اسناد ثبت شده در تاریخ این روزها در ترکیه نیز این گونه شایعه شده است که " مقبره دانیال نبی " در یکی از استان های این کشور به نام " مرسین " کشف شده است.

مرسین در جنوب ترکیه و در کناره دریای مدیترانه که زمانی میزبان تمدن های بزرگ منطقه بود، از نظر آثار باستانی و تاریخ و فرهنگ از جمله استانهای ناشناخته ترکیه است.

منطقه " طرسوس " از توابع استان مرسین یکی از مراکزی است که مردمان این منطقه معتقدند که قبر دانیال پیامبر(ع) در این منطقه قرار دارد.

"عبدالبحری یلدیز" باستانشناس و مدیر موزه "طرسوس" از توابع استان مرسین در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، در خصوص حادثه کشف این محل گفت: در ماه مارس 2006 میلادی با کمک شهرداری و زن و شوهر خیری از محله، مقرر شد در ورودی این مسجد محل وضو برای نمازگزاران احداث شود.

با شروع عملیات ساختمانی روشن شد که در زیر مسجد سازه های باستانی وجود دارد و عملیات متوقف و با هماهنگی اداره میراث فرهنگی مقرر گردد در این محل حفاری های آرکئولوژیک صورت گیرد.

بحری یلدیز گفت: در همین منطقه قبر نمادینی در سال 1857 برای دانیال پیامبر از چوب ساخته شده بود که در سال 1960 میلادی با پوسیده شدن چوبها، مرمری بر قبر نمادین ساخته شد. در عملیات خاکبرداری از زیر مسجد این قبر نمادین نیز برداشته شد و در ابتدای حفاری ها قطعه ای از پل بلندی که پیش بینی می شود در قرن اول بعداز میلادی بر روی رودخانه ای ساخته شده کشف گردید.

به گفته بحری در ادامه حفاری ها در بستر این رودخانه آثاری از معبدی که قبر دانیال پیامبر در آن قرار دارد کشف گردید و این نشان می دهد دست اندرکاران در سال 1857 میلادی که قبر نمادینی روی این سازه باستانی احداث کرده اند، از قرارداشتن قبر واقعی دانیال پیامبر در این منطقه مطلع بوده اند.

بحری یلدیز گفت، در صفحه 383 کتاب قصص انبیا نوشته علامه احمد بن محمد بن ابراهیم به تاریخ 427 هجری قمری و 1006 میلادی آمده است: در زمان خلیفه "عمر" 630 تا 640 بعد از میلاد، منطقه طرسوس توسط سپاه اسلام فتح می شود.

وی ادامه داد : "ابوموسی اشعری" فرمانده سپاه اسلام در مرحله بازسازی شهر، خانه مهر و موم شده ای که درون آن صندوقی قرارداشت را کشف کرد.

" اشعری صندوق را باز کرده و در داخل آن جسد غول پیکر و انگشتر بر دستی را می یابد که کفن زرکوب شده ای داشت. روی انگشتر نقش پسر بچه ای را می بیند که در دو طرفش شیری نشسته است. "

بحری ادامه داد : در قصص الانبیا آمده است که " انگشتر توسط فرمانده به عمر فرستاده می شود و او نیز این انگشتری را به حضرت علی (ع) نشان می دهد. حضرت علی (ع) نیز می فرمایند، این انگشتر متعلق به دانیال پیامبر است.

"ایشان می فرمایند، چراکه نقش موجود در روی انگشتر نیز نمادی از سرنوشت دانیال پیامبر است."

بحری افزود : روی این فرمایش، عمر به فرمانده خود در طرسوس دستور می دهد برای جلوگیری از کشف جنازه آن را در زمین بسیار گودی دفن کند.

موسی اشعری نیز با عوض کردن مسیر رودخانه جسد را در عمق مناسبی از بستر رودحانه دفن کرده و با محکم کاری روی قبر به وسیله ملات، دوباره مسیر رودخانه را به حالت اولیه باز می گرداند.

به گفته بحری، بستر رودخانه تاریخی بردان نیز در 20 متری شرقی مسجد مقدسی قرار دارد که قبر دانیال پیامبر در زیر آن کشف شده است.

او اضافه کرد: در حفاری های آرکئولوژیک مشاهده شد که در این منطقه کانالی برای انحراف رودخانه به دوبخش احداث شده است. افزون براین چهار سکه برنز اسلامی متعلق به دوره چهار خلیفه از داخل ملاتی که در عملیات انحراف رودخانه به کار برده شده، کشف گردید و این خود نشان می دهد قبر دوره عمر و یا بلافاصله بعد از دوره عمر ساخته شده است. یافته ها با مندرجات کتاب مذکور نیز همخوانی بسیار زیادی دارد.

بحری از یافته های دیگر مانند کشف سنگ نوشته ای نیز خبر داد که توسط کرسی باستانشناسی دانشگاه مرسین بررسی شده و نوشته های آن حکایت از وجود قبر دانیال پیامبر در این منطقه دارد.

او در خاتمه گفت: فعالیتهای باستانشناسی در این منطقه همچنان ادامه دارد.

شایان ذکر است، درستی و صحت این روایات مستلزم تحقیق علما و اندیشمندان متون اسلامی است.

بدون تردید مراقبت و حفظ مواریث فرهنگی کشورها از جمله فرهنگ و میراث گرانبهای ایران اسلامی در کنار مسوولین بر عهده مورخان، باستانشناسان و تمامی کارشناسان است که با شناساندن میراث تمدن بزرگ کشورمان مانع از مصادره آنها در باورهای دیگر شوند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها