مدیریت مصرف

کاهش مصرف سوخت با استفاده صحیح از انرژی

بررسی‌ها نشان داده است که یکی از انگیزه‌های اصلی که افراد به سمت راه‌های استفاده بهینه از انرژی می‌روند منافع اقتصادی است و هنوز بسیاری از افراد تنها به جهت منافع زیست‌‌محیطی و توجه به مفاهیم توسعه پایدار از این بخش استقبال نمی‌کنند.
کد خبر: ۲۷۱۴۹۸

اما بهتر است بدانید که صرفه‌جویی‌های انرژی بی‌شک صرفه‌جویی‌های اقتصادی را به دنبال دارد. بررسی‌ها نشان داده است که حدود 50 تا 70 درصد از هزینه‌های مصرف انرژی در ساختمان مربوط به گرمایش و سرمایش ساختمان است و به این ترتیب انتخاب صحیح سیستم گرمایش و سرمایش عامل موثری در کاهش هزینه‌ها است.

برای گرمایش یا سرمایش منازل می‌توان از سیستم‌های مختلفی مانند گرمایش مرکزی، شوفاژ، بخاری، گرمایش از کف، چیلر جذبی، کولر آبی و گازی استفاده کرد که در صورت استفاده از هر یک، باید به عواملی از قبیل موقعیت جغرافیایی و اقلیمی، ظرفیت لوازم و بازدهی آنها و مساحت فضای موردنظر توجه کرد.

در انتخاب وسایل گرمایشی و سرمایشی باید به ظرفیت آنها نیز توجه کرد و ضمن این که این وسایل نباید بیش از نیاز فضای موردنظر انتخاب شوند، بالا بودن ظرفیت دستگاه‌ها تضمینی بر افزایش کار آنها نیست و بهتر است از وسایل با اندازه مناسب و زمان کار طولانی‌تر استفاده شود.

استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی که دارای برچسب انرژی هستند بسیار مطمئن و موثر است. در این صورت از ظرفیت و کارایی دستگاه اطمینان حاضر می‌شود.

کارشناسان توصیه می‌کنند که رادیاتورها را حداقل یک یا 2 بار در هر فصل هواگیری کنید و اگر در مورد نحوه انجام کار مشکل دارید از یک متخصص کمک بگیرید.

از فن تهویه آشپزخانه، حمام و سایر نقاط به شکل معقول استفاده کنید. این‌گونه فن‌ها می‌توانند در طول یک ساعت مقدار قابل توجهی از هوای گرم یا سرد را از خانه خارج کنند، پس بهتر است که به محض پایان کار آنها را خاموش کنید. چنانچه گرمایش ساختمان از طریق رادیاتور انجام می‌شود باید برای کنترل دما در اتاق از شیر ترموستاتیک استفاده کرد و با انتخاب سیستم گرمایش و سرمایش مناسب و استفاده از تجهیزات کنترلی، مصرف سوخت را تا میزان 30 درصد کاهش دهید.

نصب سیستم کنترل هوشمند تاسیسات با سنسور اندازه‌گیری دمای هوای محیط و قابلیت برنامه‌ریزی ساعتی نیز می‌تواند هزینه‌های مصرف انرژی مربوط با سیستم گرمایش و سرمایش را از طریق کنترل و برنامه‌ریزی موتورخانه کاهش دهد. به این ترتیب توجه به توصیه‌های کارشناسان در کنترل مصرف انرژی نقش بسزایی در کاهش مصرف منافع سوختی و کاهش هزینه‌ها دارد.

زهرا فرضی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها