گروه بین‌الملل: چهارماه پس از انتصاب لئون پانه‌تا به ریاست سازمان اطلاعات مرکزی ایالات‌متحده (CIA) بود که او اوایل ماه جاری از وجود برنامه‌ای فوق‌محرمانه در سازمان تحت مدیریتش اطلاع یافت که از سال 2001 میلادی از کنگره مخفی نگاه داشته شده بود. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، پانه‌تا بلافاصله پس از اطلاع یافتن از این برنامه دستور توقف اجرای آن را داد و بلافاصله راهی کپیتول‌هیل شد تا در دیدار با چهره‌‌های برجسته کنگره آنان را در جریان این برنامه قرار دهد.
کد خبر: ۲۶۶۳۱۶

او 24 ژوئن (3 خرداد)‌ به کنگره رفت تا در نشستی با اعضای کمیته‌های اطلاعاتی سنا و مجلس نمایندگان که پشت درهای بسته برگزار شد، توقف این برنامه را به اطلاع آنان برساند.

این برنامه به حدی سری است که حتی پس از برگزاری این نشست هم هیچیک از حاضران در آن حاضر نشد اطلاعاتی در موردش به رسانه‌ها بدهد اما گفته می‌شود سیا در قالب این برنامه فوق‌محرمانه اقدام به ایجاد بانک اطلاعاتی پیرامون گروه‌های تروریستی در سراسر جهان کرده و در پاره‌ای موارد با ایجاد تیم‌های عملیاتی علیه این گروه‌ها وارد عمل شده است.

افشای این برنامه برای کنگره موجب شد اختلاف‌نظرهای دیرینه بین دموکرات‌‌های کنگره که می‌گویند سیا بسیاری از اقدامات خود را از قانونگذاران مخفی می‌کند و کادر مدیریتی بزرگ‌ترین سازمان جاسوسی جهان احیا شود.

اگرچه اقلیت جمهوریخواه کنگره در ابتدا سعی کرد افشای برنامه محرمانه سیا را به اختلاف‌نظر نانسی پلوسی، رهبر دموکرات مجلس نمایندگان با مدیران ارشد سیا که برخلاف نهادهای سیاسی گرایشات غیرحزبی دارند، ربط دهند اما در ادامه مشخص شد این برنامه واقعا وجود داشته است.

پلوسی 2 ماه پیش ادعا کرد سیا با دادن اطلاعات غلط پیرامون شیوه‌های خشونت‌آمیز اقرارگیری او را فریب داده است که همین مساله سنگ‌بنای اختلاف اکثریت دموکرات کنگره با حلقه مدیران ارشد سیا شد.

جنگ حزبی

دموکرات‌ها این ادعا که قصد دارند با دستاویز قرار دادن این مساله از سیا انتقام بگیرند را رد کرده و خواستار تشکیل کمیته‌ای از هر دو حزب برای بررسی این برنامه محرمانه و سایر موارد مخفی‌کاری سیا شدند.

درز چند نامه محرمانه کنگره به مدیریت سیا که در آنها تاکید شده بود باید جلوی زیاده‌روی این سازمان گرفته شود تا حدودی موید این واقعیت بود که اگرچه نهاد جاسوسی برون‌مرزی آمریکا درگیر اقداماتی فراقانونی شده است لیکن دموکرات‌ها چندان بی‌رغبت نیستند که از این فرصت برای پاکسازی سیا از عوامل متمایل به محافظه‌کاران استفاده کنند.

اگرچه به نظر می‌رسد برنامه مخفیانه‌ای که همه جناح‌های سیاسی در آمریکا از سخن گفتن در مورد آن امتناع می‌کنند به نوعی با تشکیل جوخه‌های اعدام تحت مدیریت دیک چنی، معاون رئیس‌جمهور ایالات‌متحده مرتبط باشد لیکن سیا ادعا دارد ماهیت این برنامه که به ایجاد بانکی اطلاعاتی در مورد گروه‌های تروریستی و افراد مظنون به همکاری با این گروه‌ها محدود شده بود با توجه به عدم گذر از مرزهای قانونی مستلزم مطلع ساختن کنگره نبوده است.

این استدلال اعتراض دموکرات‌های کنگره را دوچندان کرد. به اعتقاد منتقدان، چنانچه این برنامه مغایرتی با شرح وظایف سیا نداشته دلیلی وجود نداشته این سازمان آن را مخفی نگاه دارد و در مطلع ساختن کنگره تا این حد اهمال‌کاری به خرج دهد.

افشاگری جنجالی

وقتی سیمور هرش، روزنامه‌نگار جنجالی آمریکا در حدود 2 ماه قبل از فعالیت مخفیانه گروهی از افسران زبده ارتش آمریکا در یگانی فوق‌محرمانه موسوم به «گروه عملیات ویژه» پرده برداشت دولت آمریکا خیلی زود روی آن سرپوش گذاشت.

هرش ادعا دارد ارتش به دستور چنی یگانی متشکل از زبده‌ترین نیروهای ویژه را تشکیل داده بود که پس از تهیه فهرستی از مظنونان تروریستی با درجه اهمیت بالا برای آمریکا اقدام به ترور آنها در کشورهای ثالث می‌کردند. این یگان فوق‌سری گزارش‌ کار خود را به چنی ارائه می‌کرد و نه‌تنها کنگره که حتی رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا هم از چگونگی آن بی‌اطلاع بود.

پانه‌تا در حالی دوشنبه گذشته برای دومین بار در کمتر از یک ماه سراسیمه راهی کپیتول‌هیل شد تا با اعضای کمیته‌های اطلاعاتی مجلس نمایندگان و سنا دیدار کند که به ظاهر این برنامه به شکلی با فعالیت جوخه‌های مرگ مرتبط بوده است. شایعاتی بر سر زبان‌ها افتاده که به ظاهر گروهی از متخصصان سیا فهرست مرگی که یگان عملیات ویژه با استناد به آن اقدامات خود را برنامه‌ریزی می‌کردند را آماده کرده و در اختیار این یگان مخوف قرار می‌دادند.

طرح جدید

در سایه این تحولات کنگره طرح جدیدی تهیه کرده که براساس آن از سال 2010 میلادی به بعد هیچ یک از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا حتی با حکم رئیس‌جمهور هم مجاز به پنهان نگه داشتن برنامه‌های خود از کنگره نخواهند بود.

یکی از بندهای این طرح تاکید دارد در صورتی که سازمان‌های اطلاعاتی خواستار عدم افشای طرح‌های خود باشند در جریان قرار گرفتن رهبران دموکرات‌ها و جمهوریخواهان در 2 مجلس نمایندگان و کنگره برای اجرای این الحاقیه قانونی کفایت می‌کند.

جمهوریخواهان با وجود توضیحات نمایندگان ارشد حزب دموکرات که تاکید دارند حزب دموکرات به دنبال انتقام گرفتن از سیا نیست، معتقدند دموکرات‌ها با این قانون به دنبال حذف چهره‌های نزدیک به حزب جمهوریخواه از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و تغییر ساختار نیروی انسانی این سازمان‌ها به نفع خود هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها