آیا ‌5 HTML‌ می‌تواند فلش و سیلورلایت را کاملا از رده خارج کند؟

رویارویی قدرت و اصالت با فرصت‌طلبی

همان‌طور که در چند شماره پیش هم خبر توسعه ‌5 HTML‌ را داده بودیم و ویژگی‌های آن را بررسی کردیم، با افزودن امکاناتی چون صوت و تصویر و المان‌های سه‌بعدی در ‌HTML‌ نگارش جدید، به‌نظر می‌رسد که این نگارش، بخواهد بازی را به‌نفع خود به‌گونه‌ای تغییر دهد که تلاش‌های ادوبی و مایکروسافت برای به‌دست آوردن بازار چندرسانه‌ای وب با عرضه نرم‌افزارهای فلش و سیلورلایت به بن‌بست برسد. ‌‌پروپزال ‌5 HTML‌ از سوی کنسرسیوم جهانی وب، گام بزرگی بود به‌سوی‌نرم‌افزارهای تحت وب، بنابراین کمبودهایی که در نگارش چهارم ‌HTML‌ وجود داشت و با حضور سیلورلایت یا فلش برطرف شد، اینک با عرضه نسخه 5، چه بلایی بر سر این دو نرم‌افزار خواهد آورد؟
کد خبر: ۲۶۳۱۱۲

دایان آلمایر، یکی از موسسان وب‌سایت ای‌جکسیان و یکی از روسای توسعه ابزارهای موزیلا، معتقد است: «با ورود ‌5 HTML‌ باید منتظر نسل دوم چیزهای مبتنی بر وب باشیم.»

در ‌5 HTML‌ ‌فناوری‌های جدیدی از جمله بوم ‌(Canvas)‌ برای ترسیم طرح‌های دو بعدی به‌وجود آمده است و در حال حاضر شرکت‌هایی چون اپل، گوگل و موزیلا از این فناوری استفاده می‌کنند، اما مایکروسافت هنوز نتوانسته است پشت این فناوری را بگیرد.

بن گالبرایت همکار دیان آلمایر، راجع‌به قابلیت‌های ‌5 HTML‌ اضافه کرده است که: «قابلیت‌های ‌5 HTML‌ مانند کانوس، محل ذخیره‌سازی محلی و «کارمندان وب»، به ما اجازه می‌دهند بهره‌وری بسیار بالاتری از مرورگرها داشته باشیم.«ذخیره‌سازی محلی به کاربر این امکان را می‌دهد که حتی وقتی که ارتباط به اینترنت با مشکل مواجه شد بتواند با مرورگر خود کار کند. «کارمندان وب» نیز نسل بعدی نرم‌افزارهای وب است که با اجرا کردن وظیفه‌هایی در پس‌زمینه پاسخگوی نیازهای بسیاری خواهد بود.مدیر پروژه گوگل در پروژه مرورگر کروم نیز می‌گوید: «نرم‌افزارهای تحت وب جذاب‌تر خواهند شد. این نرم‌افزارها سریع‌تر اجرا می‌شوند و مرز بین نرم‌افزارهای آنلاین و نرم‌افزارهای ویندوزی از بین خواهد رفت.»

رخنه ‌5 HTML‌ در مرورگرهای نسل جدید

‌5 HTML‌ قابلیت‌هایی را به‌همراه آورده است که همین حالا مرورگرها از آنها در نسخه‌های جدید خود استفاده کرده‌اند. مثلا تگ ویدیو که در گوگل کروم پیاده شده و یا محل ذخیره‌سازی محلی و نوع داده‌ای موقت ‌DOM‌ که مایکروسافت از آنها در اکسپلورر 8 استفاده کرد.

خلاص شدن از افزونه‌های مخصوص یک مرورگر

درحالی که ‌Adobe‌، مایکروسافت و سان مایکروسیستم در زمینه پیاده‌سازی چندرسانه‌ای در وب احساس پادشاهی می‌کنند، ‌5 HTML‌ توانست این قابلیت را به‌راحتی در استاندارد خود قرار دهد. بنابراین ‌Adobe Flash‌ و مایکروسافت سیلورلایت در سایه ‌5 HTML‌ قرار می‌گیرند. این موضوع می‌تواند به‌کل حضور ‌JavaFX‌ را هم تهدید کند.در واقع، یکی از اهداف اصلی ‌5HTML‌ رهایی از محدودیت فناوری‌های اختصاصی مانند فلش، سیلورلایت و ‌JavaFX‌ رهایی پیدا کند. چرا که تابه‌حال از هر نرم‌افزاری که در وب استفاده می‌کرده‌اید، باید نرم‌افزارهای پیش‌نیاز آن را نیز نصب می‌کردید و این خود مشکلی است که در حال حاضر وجود دارد. با استفاده از یک بستر آزاد، می‌توان هر نرم‌افزاری را نصب کرد بدون اینکه از شما پرسیده شود آیا محصول همان شرکت است یا خیر. این امر برای شرکت‌هایی که به‌دنبال توسعه نرم‌افزارهای تک‌محوری و وابسته‌نگه‌داشتن کاربران به‌خود هستند، شکست بزرگی به‌حساب می‌آید.و این همان کاری است که ویندوز انجام می‌دهد.

موزیلا می‌خواهد فضای وب باز باشد و استفاده از قابلیت‌هایی مانند ویدیو در وب، محدود به استفاده از محصولات شرکت خاصی نباشد. اینکه ‌5 HTML‌ و ‌Canvas‌ جایگزین فلش، سیلورلایت و ‌JavaFX‌ شود کاملا به این بستگی دارد که برنامه‌نویسان چطور عمل می‌کنند.

یکی از مشکلات پیش رو، عدم پشتیبانی از برخی از فناوری‌های ‌5HTML‌ در اینترنت اکسپلورر است که هنوز محبوب‌ترین مرورگر به‌شمار می‌رود. درواقع ‌IE‌ از بسیاری از این قابلیت‌ها که به نرم‌افزارهای تحت وب کمک می‌کند پشتیبانی نمی‌کند. به همین دلیل برنامه‌نویسان باید کار اضافی انجام دهند تا بتوانند نرم‌افزارهایشان را با تمام مرورگرها سازگار کنند.

افزونه‌های اختصاصی

یکی از سخنگویان مایکروسافت می‌گوید: «برای جا افتادن ‌5 HTML‌، حداقل به 5 تا 10 سال زمان نیاز است، بنابراین بهتر است که هیچ مقایسه‌ای در حال حاضر صورت نگیرد. سیلورلایت با قابلیت‌های غنی‌ای که دارد، با زبان برنامه‌نویسی ‌C#‌، پشتیبانی از سه‌بعدی و ارائه قابلیت‌هایی که از ظرفیت یک مرورگر بیشتر است، گزینه بسیار خوبی برای کسب تجربه‌ای مفید در اینترنت است.» ‌ ‌

البته ممکن است آمدن ‌5 HTML‌ با برخی از امکانات موجود در تضاد باشد. و این تضاد ممکن است هزینه‌هایی را برای کسانی که این امکانات را فراهم کرده‌اند درپی داشته باشد. مثلا برای شرکت گوگل که در تمام ویدیوهای موجود در سایت یوتیوب از فلش استفاده کرده است. پس برای این که بخواهد از قابلیت‌های ‌5 HTML‌ استفاده کند مجبور است هزینه زیادی بپردازد تا کل این سیستم را تغییر دهد.

محمدحسین کردونی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها