فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان با انتقاد از سیاستهای واشنگتن در امر مبارزه با مواد مخدر گفت : ایالات متحده در ریشه کن کردن مواد مخدر در افغانستان پولهای خود را هدر داد.
کد خبر: ۲۶۲۴۹۴

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه لس آنجلس تایمز، "ریچارد هالبروک" که در حاشیه نشست جی هشت در رم با خبرنگاران سخن می گفت در ادامه از تغییر سیاست آمریکا و سازمان ملل متحد در افغانستان در بخش مبارزه با کشت و تولید مواد مخدر خبر داد.

هالبروک در ادامه گفت : هدف از سیاست جدید بی بهره کردن طالبان از میلیونها دلار درآمد ناشی از قاچاق مواد مخدر است. زیرا طالبان با کسب درآمد از این راه اقدامات تروریستی خود را به انجام می رساند.

فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان افزود : برای سالها آمریکا و سازمان ملل سیاست ریشه کن کردن کشت خشخاش را در افغانستان دنبال می کردند اما این سیاست موجب شد تا کشاورزان افغانی به طالبان گرایش پیدا کنند.

هالبروک با تاکید بر اشتباه بودن سیاستهای آمریکا در افغانستان گفت : ریشه کن کردن کشت خشخاش در افغانستان هدر دادن پول بود. ریشه کن کردن ممکن است برخی مزارع خشخاش را منهدم کند اما میزان درآمد طالبان از فروش مواد مخدر را کاهش نمی دهد. این سیاست فقط به طالبان کمک می کند. بنابراین ما قصد داریم تا سیاست ریشه کن کردن کشت خشخاش را رها کنیم.

مقامات افغان همواره تاکید دارند که مواد مخدر بزرگترین منبع مالی و تقویت شورشیان طالبان و سازمانهای تروریستی در افغانستان است و عدم مبارزه جدی با آنها فلسفه مبارزه با تروریسم را زیر سؤال برده، ضمن اینکه کشت مواد مخدر در ولایاتی صورت می گیرد که طالبان در آن مناطق بیشتر فعالیت دارند.

بر اساس آمارهایی که از سوی اداره مبارزه با مواد مخدر افغانستان منتشر شده درآمد سالانه از مواد مخدر تنها در داخل افغانستان نزدیک به 4 میلیارد دلار می رسد و هم اکنون بیش از دو میلیون نفر در افغانستان در تولید، قاچاق و کشت مواد مخدر اشتغال دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها