میدان عتیق؛ دومین نقش جهان اصفهان

اصفهان - خبرنگار جام‌جم: شهردار اصفهان گفت: میدان عتیق‌ اصفهان پس از بازسازی و احیا، دومین نقش جهان اصفهان می‌شود. سید مرتضی سقاییان‌نژاد افزود: بازسازی میدان عتیق علاوه بر احیای بافت تاریخی، معضلات شهری به وجود آمده در این محدوده را نیز برطرف خواهد کرد. وی گفت: مجموعه میدان عتیق 32 هکتار و در محدوده بافت قدیم اصفهان واقع شده است.
کد خبر: ۲۶۱۵۸۵

شهردار اصفهان با بیان این‌که تمام مطالعات و برنامه‌ریزی‌های لازم برای آغاز عملیات اجرایی احیای میدان عتیق به ویژه زیرگذر آن انجام شده است، بیان داشت: لایحه‌های این طرح به تصویب شورای اسلامی شهر رسیده و در روزهای آتی این طرح بزرگ ملی و جهانی آغاز خواهد شد.

احیای تاریخ

به گزارش میراث خبر، کارشناسان طرح میدان نقش‌جهان اصفهان را برگرفته از میدانی تخریب شده در تبریز می‌دانند که در سال‌های پیش مرکز حکومت ایران و ولایت آذربایجان بوده است. طبق اسناد تاریخی، این میدان در دوره ایلخانی «صاحب آباد»، در دوره آق قویونلو میدان «حسن پادشاه» و در دوره‌های بعد میدان «صاحب‌الامر» نامیده می‌شد. محمد امینیان  سرپرست هیات حفاری باستان‌شناسی میدان صاحب‌الامر تبریز درخصوص ویژگی‌های این مجموعه به میراث خبر گفت: «این میدان در دوره آق قویونلوها ساخته شده و در اوایل صفویه نیز به عمارات و وسعت آن افزوده شده است در واقع پیش درآمد ساخت میدان نقش‌جهان اصفهان به شمار می‌آید.»

مصالح نقش جهان

همچنین خبرنگار جام‌جم از اصفهان، گزارش داد: رئیس اداره حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اعلام کرد: در پی آواربرداری یک زورخانه مربوط به دوره قاجار در میدان نقش جهان اصفهان، کوره پخت مصالح به جا مانده از دوره صفوی کشف شد.جواد رحمتی به جام جم گفت: قسمتی که در حال حاضر به عنوان زورخانه شناخته شده است، فضای آسیاب کوره بوده که در دوره قاجار به زورخانه تغییر کاربری داده است.

وی با بیان این‌که هنگام حفاری و خاکبرداری در این محوطه، کارگاه‌ها، کوره و چاه آب به دست آمده است، تصریح کرد: این کارگاه‌ها، کارگاه رنگ و لعاب سفال و کارگاه موتابی (طناب‌بافی) بوده که در فضایی بیش از 100 متر واقع شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها