گروه اقتصاد: معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ 2 تا 5/2 برابر ظرفیت مراتع کشور، دام متکی به مرتع وجود دارد. فرود شریفی در گفتگو با فارس، با اشاره به این که چرای بی‌رویه در مراتع و خالی شدن مرتع از پوشش گیاهی از عوامل بیابان‌زایی به شمار می‌رود، گفت: در حالی که ظرفیت فنی مراتع کشور حدود 37 میلیون راس دام متکی به مرتع است، اما در عمل 83 میلیون واحد دامی یعنی بیش از دو برابر ظرفیت دام در مرتع حضور دارد.
کد خبر: ۲۶۰۶۹۳
وی با اشاره به روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی (27 خرداد) افزود: عامل دیگر بیابانی شدن عرصه‌های کشور، تخریب جنگل و از بین بردن درختچه‌ها و بوته‌ها بر اثر چرای بی‌رویه دام و استفاده از سرشاخه‌ها و چوب جنگل برای گرماست.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود:‌ سالانه 10 میلیون متر مکعب چوب به اشکال مختلف در کشور استفاده می‌شود که با توجه به وجود سوخت‌های فسیلی باید به جای چوب جنگل در اختیار جنگل‌نشینان قرار گیرد.

وی همچنین استفاده از انرژی باد، آب، خورشید و گازرسانی برای تامین انرژی خانوار را از راه‌های موثر کاهش تخریب جنگل دانست و گفت: تامین معیشت مردم با روش‌های متنوع در کاهش فشار به منابع، درختان و تخریب جنگل برای درآمد جنگل‌نشینان موثر است.  رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت‌: ‌در 40 سال گذشته 5/11 درصد سطح جنگل‌های شمال کشور تخریب شده بود که با اقدامات انجام شده و حفاظت موثر از جنگل‌ها و کاشت جنگل‌های مصنوعی، روند تخریب متوقف شده و روند احیای جنگل افزایش یافته است.  شریفی افزود: براساس آمار سال گذشته، 5/3 درصد از 5/11 درصد قبلی کاهش یافته و در حال حاضر سطح جنگل‌های کشور در 40 سال گذشته 8 تا 5/8 درصد کاهش یافته و روند تخریب متوقف شده است. وی مساحت جنگل‌های شمال را براساس عکس‌های هوایی سال 87 یک میلیون و 912 هزار هکتار ذکر کرد و گفت: کل جنگل‌های کشور 14 میلیون و 200 هزار هکتار است که این رقم غیر از 2 میلیون و 552 هزار بیشه‌زار و جنگل‌های بیابانی هستند.  شریفی افزود: سطح جنگل‌های شمال طی 40 سال از 1334 تا 1374 به یک میلیون و 847 هزار هکتار رسید که به میزان 41 هزار هکتار معادل 5/11 درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطر نشان کرد: از تاریخ توقف تخریب جنگل تا کنون 5/3 درصد سطح تخریب کاهش یافته است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها