ابراز نگرانی جهانی از آزمایش هسته‌ای کره شمالی

شورای امنیت جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد

کره شمالی امروز اعلام کرد که یک آزمایش هسته‌ای زیرزمینی را با موفقیت انجام داده است. این آزمایش که دومین آزمایش هسته‌ای کره شمالی محسوب می شود و نیز آزمایش‌های موشکی این کشور واکنش‌های فراوانی را به همراه داشته است.
کد خبر: ۲۵۵۱۴۸

به گزارش ایسنا، باراک اوباما رییس جمهور آمریکا، امروز تصریح کرد که این آزمایش هسته‌ای و نیز آزمایش‌های موشکی توسط کره شمالی "نگرانی جدی" برای تمامی کشور‌ها به حساب می‌آید.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، اوباما در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیونگ یانگ به طور مستقیم و بدون هیچ ملاحظه‌ای مجامع بین‌المللی را به چالش می‌کشد و این اقدام جدید تنش‌ها را افزایش می‌دهد و بی‌ثباتی در منطقه شمال شرقی آسیا را افزایش می‌دهد.

کره شمالی امروز اعلام کرد که یک آزمایش هسته‌ای زیرزمینی را با موفقیت انجام داده است.

در بیانیه‌ای که از سوی خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر شده اعلام شد که این آزمایش بخشی از تدابیر برای تقویت بازدارندگی این کشور برای دفاع از خود است.

کره جنوبی نیز اعلام کرد که این آزمایش زمین لرزه‌ای مصنوعی با قدرت ‌5/4 ریشتر به وجود آورد.

پس از آن بود که سئول هم چنین اعلام کرد که به نظر می‌رسد کره شمالی سه فروند موشک کوتاه برد زمینه به هوا با برد ‌130 کیلومتر را از پایگاه نظامی موسودان-ری در استان‌ هامکیونگ پس از این آزمایش هسته‌ای انجام داد.

سئول نیز ضمن محکوم کردن این آزمایش هسته‌ای، این اقدام پیونگ یانگ را تهدیدی برای صلح جهانی و ثبات منطقه توصیف کرد.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز در مورد آزمایش هسته‌ای کره شمالی به شدت ابراز نگرانی کرد.

وی که برای شرکت در نشستی درمورد مبارزه با تغییرات جوی در دانمارک به سر می‌برد، گفت که با دقت تحولات مربوط به کره شمالی را پیگیری می‌کند و با شورای امنیت در تماس است.

وزیر امور خارجه‌ سوئد نیز که در کنفرانسی در ویتنام حضور داشت، این اقدام را هشدار دهنده خواند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز امروز اعلام کرد: بمب‌های اتمی آزمایش شده از سوی کره شمالی در مقایسه با بمب‌هایی که آمریکا در اوت سال ‌1945 در هیروشیما و ناکازاکی استفاده کرد و قدرتی معادل ‌20 کیلوتن داشت، ‌10 تا ‌20 کیلوتن قدرت تخریب داشت.

همچنین ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل، گفت: قرار است شورای امنیت سازمان ملل امروز برای بررسی این آزمایش هسته‌ای تشکیل جلسه بدهد.

چندین وزیر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز آزمایش هسته‌ای کره شمالی را محکوم کردند.

خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این آزمایش را محکوم کرد و اظهار داشت که این آزمایش صلح و امنیت شمال شرق آسیا را بیش از پیش تهدید می‌کند.

سولانا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدامات غیر مسوولانه از سوی کره شمالی غیر قابل قبول است. در همین حال اتحادیه اروپا با دیگر شرکای خود برای بررسی تدابیر مناسب در این راستا در تماس خواهد بود.

یان کوهوت، وزیر خارجه جمهوری چک که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، تصریح کرد که با شنیدن این موضوع از سوی کره شمالی که این کشور آزمایش هسته‌ای موفقی انجام داده، ‌بسیار نگران شده است.

گوردون براون، نخست وزیر انگلیس نیز تصمیم پیونگ یانگ برای انجام این آزمایش هسته‌ای را خطری برای دنیا و اشتباه توصیف کرد.

براون در بیانیه‌ای گفت: این اقدام کره شمالی چشم انداز برای ایجاد صلح در شبه جزیره کره را تضعیف خواهد کرد و هیچ نفعی برای امنیت کره شمالی ندارد. اگر کره شمالی مسوولانه رفتار کند، مجامع بین‌المللی از این کشور به عنوان یک شریک یاد خواهند کرد و اگر پیونگ یانگ مسوولانه عمل نکند، با انزوای بیشتری روبرو می‌شود.

هم‌چنین دولت آلمان امروز آزمایش هسته‌ای کره شمالی را محکوم کرد و خاظر نشان ساخت که این آزمایش اقدامی تحریک آمیز بوده است.

هم‌چنین نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا که در چین به سر می‌برد،‌ اعلام کرد که اگر آزمایش هسته‌ای کره شمالی حقیقت داشته باشد، اقدامی غیرقابل قبول است و هشداری بزرگ برای جهان محسوب می‌شود.

لی میونگ باک رییس جمهور کره جنوبی نیز خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل شد.

هیروفومی ناکاسونه وزیر امور خارجه ژاپن نیز در حاشیه اجلاس وزرای آسیا - اروپا گفت: این اقدامی است که هرگز نمی‌توانیم آن را تحمل کنیم. با توجه به اینکه کره شمالی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده‌، توکیو این اقدام پیونگ یانگ را محکوم می‌کند و به شدت به آن اعتراض می‌کند.

تاروآسو، نخست وزیر ژاپن نیز گفت: این اقدام کره شمالی آشکارا قطعنامه سازمان ملل را نقض کرده و غیر قابل قبول است.

در عین حال مردم کره جنوبی امروز و پس از این آزمایش علیه کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی دست به تظاهرات زدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها