در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
این امکانات تنها محدود به گوشیهای تلفن همراه و سیستمهای ماهوارهای برای تعیین موقعیت خودروها در مسیر حرکت نخواهد بود، بلکه بعد کاملا جدیدی از فناوریهای نوین است که دریافت و به اشتراکگذاری منبع عظیمی از اطلاعات دیجیتالی درباره خطرات و موانع احتمالی را امکانپذیر ساخته و به این ترتیب مانع از بروز حوادث ناگوار برای راننده خواهد شد. در حقیقت اگر بتوان همه منابع اطلاعاتی موجود را در این سیستم گنجاند و یا به عبارت دیگر بتوان پردازش خودکار اطلاعات در میان همه خودروها را امکانپذیر ساخت و همچنین اگر این اقدام مورد تایید قانونگذاران قرار گیرد، رانندگان میتوانند به کمک راهاندازی این سیستم کنترل حرکت در مسیرهای مشخص را به خودرو واگذار کرده و به این ترتیب حرکت خودکار خودروها در مسیر حرکت براساس اطلاعات دریافتی از آخرین اخبار ترافیکی در سطح شهر و بزرگراهها و یا جادهها، امکانپذیر خواهد شد. به طور کلی سیر تحولات در عرصه الکترونیک در مقایسه با مهندسی ساخت خودرو از سرعت بیشتری برخوردار بوده است. برای مثال اگر خودروها ساخت سال 1986 مانند پژو GTI 205 را با خودروهای امروزی مورد مقایسه قرار دهیم از نظر طراحی ظاهری خیلی قدیمی به نظر نخواهند رسید اما در مقایسه با فناوری های نوین در عرصه الکترونیک، قدمت این نوع اتومبیلها سه برابر قدمت اولین آیپارها که نخستین بار همزمان با نخستین دوربینهای دیجیتال به بازار عرضه شدند، خواهد بود. اما به نظر میرسد که امروزه پیشرفت صنعت خودروسازی در مقایسه با گذشته به مراتب افزایش یافته است.
سوختهای جدید در راهند
اگر چه نمیتوان به یقین درباره منابع سوختی جدیدی که در آینده جایگزین سوختهای کنونی تامینکننده انرژی مورد نیاز خودروها خواهند شد صحبت کرد اما بدون تردید تا سال 2030 میلادی اگر بخواهیم تنها سوخت مورد نیاز میلیونها خودروی معمولی را که حداقل در مدت زمان 2 سال آینده ساخته خواهند شد، تامین کنیم به محدوده وسیعی از انواع سوختها شامل بنزین و گازوئیل دسترسی خواهیم داشت. حجم زیادی از بنزین مصرفی در خودروها با نسل دوم سوختهای زیستی که از گیاهان علفی کشت شده در زمینها و مزارع کشاورزی که نمیتوانند به عنوان یک ماده غذایی مناسب مورد استفاده قرار گیرند و یا از ضایعات محصولات کشاورزی به دست آمدهاند، ترکیب خواهد شد. هیدروژن، منبع سوختی دیگری است که اگر از منبع پاکی، مانند جریان برق تولید شده باشد هیچ نوع آلودگی زیست محیطی را به همراه نخواهد داشت. شرکتهای خودروسازی مانند هوندا، جنرال موتور و مرسدس اعلام کردهاند که تا اواسط دهه آینده خودروهایی مجهز به پیلهای سوختی هیدروژنی را به بازار عرضه خواهند کرد. براساس نظر کارشناسان این شرکتها، این خودروها از نظر فنی و از قابلیت رقابت با خودروهای امروزی برخوردار خواهند بود. اما ممکن است این سوال مطرح شود که آیا ایستگاههای کافی برای تامین هیدروژن مورد نیاز خودروها در مناطق مختلف وجود خواهد داشت؟
بدون تردید تا سال 2030 خودروهایی که فقط وابسته به انرژی الکتریکی هستند نیز به بازار عرضه خواهد شد، اما به نظر میرسد که پایین بودن ظرفیت باتری و عدم امکان شارژ سریع باتری این خودروها، استفاده از این خودروها در مسافتهای طولانی را با محدودیت مواجه خواهد ساخت. بنابراین با توجه به آنچه گفته شد میتوان به این نتیجه رسید که فناوری هیبرید در مقایسه بتواند بیش از پیش صنعت خودروسازی را تحت تاثیر خود قرار دهد. این فناوری صرف نظر از نوع سوخت مصرفی از توانایی بالقوه برای با کاهش مصرف سوخت در خودروها برخوردار است. در خودروهای مجهز به فناوری هیبرید، کاهش سرعت خودرو در مسیر حرکت از موتورها به عنوان ژنراتور استفاده شده و به جای این که انرژی آزاد شده به صورت انرژی گرمایی در ترمز خودرو هدر رود، از این انرژی جنبشی به گونهای دیگر استفاده خواهد شد و از آنجایی که موتورهای الکتریکی مقداری از بار خارجی بیشینه باتری را مورد استفاده قرار خواهند داد بنابراین میتوان اندازه موتور را تا حد امکان کاهش داد.
سوار بر خودروهایی از نوع دیگر
خودروهایی که امروزه از آنها به عنوان خودروهای هیبرید صحبت میشود در حقیقت نوعی خودروی شبه هیبرید هستند، به این معنی که نیروی محرکه لازم برای به حرکت درآوردن چرخها از موتور خودرو و یا موتور الکتریکی آن تامین خواهد شد. اما تا سال 2030 میلادی خودروهایی به عنوان خودروهای هیبرید به بازار عرضه خواهد شد که اگرچه در آنها از یک منبع تامینکننده انرژی نظیر موتور احتراق یا یک پیل سوختی برای شارژ کردن باتریها استفاده میشود اما نیروی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن چرخهای اتومبیل تنها به کمک موتور الکتریکی تعبیه شده در خودرو تامین خواهد شد. همچنین در این اتومبیلها ظرفیت باتری در مقایسه بیشتر خواهد بود و بنابراین میتوانید با شارژ کردن باتریها از مبدا با خیالی آسوده در مسافتهای طولانیتر ادامه مسیر دهید. علاوه بر این، خودروهای هیبرید به گونهای طراحی خواهند شد که در مسافرتهای طولانی موتور بنزینی و یا پیل سوختی خودرو نیاز به شارژ مجدد باتریها را کاهش خواهد داد. اگرچه ممکن است طراحی این خودروها قدری پیچیدهتر باشد، اما بدون تردید این اتومبیلها از کارایی مناسبی برخوردار خواهند بود. تجهیزات خودروهایی که تا سال 2030 میلادی تحت عنوان خودروهای الکتریکی به بازار عرضه خواهند شد به هم فشردهتر خواهند بود و نیازی به جعبه دندههای معمولی نخواهند داشت. باتریها را میتوان در فضایی در زیر سقف اتومبیل جای داد.
تجهیز خودروها به سیستمهای هوشمند
در خودروهای جدید، در مقابل راننده نمایشگری قرار میگیرد که پردازش خودکار اطلاعات و ایجاد ارتباط بین این خودرو و خودروهای دیگر در مسیر حرکت را امکانپذیر خواهد ساخت. به کمک این شبکه میتوان پیامهایی را از یک خودرو به خودروی دیگر ارسال کرد. همچنین مرکز کنترل ترافیک نیز میتواند در صورت نیاز رانندگانی را که در یک مسیر مشخص در حال حرکت هستند نسبت به وضعیت راهها مطلع سازد. در صورت وجود ترافیک سنگین در مسیر حرکت، به موقع هشدار لازم به رانندگان داده خواهد شد تا با استفاده از سیستم ناوبری خودرو بتوانند از مسیر جایگزین که از ترافیک کمتری برخوردار است به مقصد برسند. مجهز شدن خودرو به سیستم اعلام خطر و هشدار مزایای بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. برای مثال اگر هر گونه نقصی در هنگام حرکت در خودرو ایجاد شود. این اطلاعات به اتومبیلهای اطراف ارسال خواهد شد.
برفپاکنها، چراغهای مهشکن و حسگرهای حرارتی میتوانند راننده را از بارش باران، کاهش دید در مسیر حرکت و یا یخزدگی معابر مطلع سازند. همچنین برای جلوگیری از حواسپرتی راننده میتوان نسبت به موقعیت مکانی خودرو، اطلاعات ارسالی را محدود کرد. بنابراین تنها در صورتی که خطر احتمالی در مسیر حرکت خودرو باشد به او هشدار داده خواهد شد. حتی اگر تعداد اندکی از خودروها به این سیستم مجهز باشند ترافیک به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. نصب سیستمهای هوشمند، پارک خودروها در محل مشخص و بدون دخالت راننده را امکانپذیر خواهد ساخت. بنابراین وقتی در خودرو در حالت حرکت هستید میتوانید حرکت خودرو را به این سیستم هوشمند سپرده و وقت خود را به خواندن کتاب یا روزنامه، استراحت و یا حتی جستجو در صفحات وب اختصاص دهید.
فرانک فراهانیجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگو با دکتر سیدمرتضی موسویان، ضرورت و اهمیت داشتن دکترین در رسانه و دلایل قوت و ضعف رسانههای داخلی و معاند را بررسی کردهایم
ابراهیم تهامی، مهاجم سابق تیمملی در گفتوگو با جامجم:
گفتوگو با محمود پاکنیت بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون
در گفتوگو با تهیهکننده مستند معروف شبکه سه اولویتهای موضوعی فصل جدید بررسی شد