حزب دموکرات از 7 سال پیش از شیوه‌های خشونت‌آمیز اقرارگیری خبر داشت

توافق 2 حزب اصلی آمریکا برای شکنجه مظنونان

گروه بین‌الملل: انتشار اسناد محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی ایالات ‌متحده (CIA) که نشان می‌دهند نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان این کشور در سال 2002 میلادی طی نشستی با مدیران ارشد سیا در جریان استفاده از شیوه‌های خشونت‌آمیز اقرارگیری در زندان‌های این سازمان قرار گرفته بود به احیای مباحثات مربوط به نقض حقوق‌بشر در آمریکا منجر شد. به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین، در حالی که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا عاقبت هفته گذشته تحت فشار رسانه‌ها و فعالان حقوق بشر ناچار شد شیوه‌های خشونت‌آمیز اقرارگیری را مصداق شکنجه بداند، افشای این که رهبر اکثریت دموکرات کنگره از بدو استفاده از این شیوه‌ها در سیا در جریان امر قرار گرفته بودند، مایه شرمساری این حزب شده است.
کد خبر: ۲۵۱۸۰۶

پلوسی پیش‌تر در ماه آوریل به خبرنگاران گفته بود در سال 2002 میلادی از به‌کارگیری شیوه‌هایی چون غرق مجازی در زندان‌های سیا در خارج از قلمرو آمریکا اطلاع یافته بود اما تاکید داشت مدیران سیا به او نگفته بودند از این شیوه‌ها در جنگ‌های قبلی استفاد ه شده است.

سازمان سیا روز پنجشنبه در واکنش به اظهارات پلوسی و سایر چهره‌های کلیدی کنگره 40 سند محرمانه که اخیر از زمره اسناد طبقه‌بندی خارج شده بودند را برای مجمع قانونگذاری آمریکا فرستاد که موید اطلاع داشتن اعضای کنگره از بکارگیری شیوه‌های خشونت‌آمیز اقرارگیری در زندان‌های سیا هستند.

در یکی از این سندها که تاریخ 4 سپتامبر 2002 را بر خود دارد به وضوح به تشریح استفاده از شیوه‌های خشونت‌آمیز اقرارگیری برای پلوسی و چند عضو دیگر مجلس نمایندگان کنگره اشاره شده است. در این سندها به استفاده از شیوه غرق مجازی روی مظنونان تروریستی به وضوح اشاره شده است.

مدیران سیا به دفعات در نشست‌های مشترک خود با اعضای کنگره به استفاده از 13 شیوه خشونت‌آمیز اقرارگیری در زندان‌های سیا اشاره کرده بودند.

انتشار این نامه‌ها موجب شد برندن دالی، سخنگوی پلوسی ادعا کند رئیس‌مجلس نمایندگان هیچگاه به طور دقیق و شفاف در جریان اعمال شکنجه در زندان‌های سیا قرار نگرفته بود.

سیا در واکنش به اظهارات دالی یادآور شد هدف از برگزاری نشست‌های مشترک با اعضای کنگره تشریح عملکرد سیا بوده و اگر قانونگذاران آمریکا به طور کامل در مورد عملکرد سیا توجیه نشده بودند باید  خواستار کسب اطلاعات بیشتر می‌شدند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها