گروه شهرستان‌ها: روستای گرماب گچسر، شاید این عنوان دور از ذهن به نظر بیاید زیرا روستاها به خاطر نوع راهسازی ، دور از «آبادی» تصور می‌شوند، اما روستای گرماب گچسر قرار است میزبان پایتخت‌نشین‌ها و سایر ایرانیان دلگرم باشد تا «برای رفع استرس» و فشارهای زندگی مثلا ماشینی در سایه سار زیبایی و مطبوعی شاعرانه این روستا تا 25 اردیبهشت به تماشای «درخشانی گل‌های لاله» بنشینند. مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در مراسم افتتاحیه یازدهمین جشنواره لاله‌ها با بیان این که هویت شهروندان در دوره ماشینیزم گم شده، بیان کرد: شهرداری تهران تمامی تلاش خود را می‌کند که شهروندان نسبت به شهر احساس تعلق خاطر کنند.
کد خبر: ۲۵۱۲۲۳

حجت‌الله ملاصالحی ادامه داد: شهرداری تهران میلیاردها تومان هزینه می‌کند تا بخشی از استرس جامعه و شهر تهران کاهش پیدا کند.همین روددره‌هایی که با هزینه‌های بسیار ایجاد می‌شود، برای آن است که شهروندان تهرانی در تعطیلات آخر هفته و اوقات فراغت خود با خانواده به آرامش برسند.

در ادامه مراسم، مدیرعامل شرکت مهد لاله‌ها به درآمد 40 میلیون دلاری ایران از بازار 100 میلیارد دلاری جهان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال 81 سهم ایران از بازار جهانی گل حدود 20 میلیون دلار بود و پس از 6 سال این سهم 2 برابر شده است.

جواد غلامی افزود: مساحت گلخانه‌های کشور 2 هزار و 998 هکتار و سطح زیرکشت گل ایران 5 هزار و 288 هکتار است. همچنین تولید گل شاخه بریده، سال گذشته یک میلیارد و 700 میلیون، گلدانی 34 میلیون و نشای فصلی 9 میلیون بوده است.

سال 87 بزرگ‌ترین سبد گل دنیا با 207 هزار شاخه گل در استادیوم آزادی ساخته شد و گلایول، مرغ بهشتی و سوسن به ترتیب مدال طلا، نقره و برنز مسابقات گل جهانی را دریافت کردند که این موضوع نشان از پیشرفت صنعت گل در کشور دارد.

لاله، گلی ایرانی و از نمادهای مهم فرهنگ ایرانی است، اما امروزه به نام دیگر کشورها معرفی می‌شود. به گزارش مهر از گچسر کرج، هزار رنگ زیبا از طبیعت هزاران رنگ ایران را می‌‌توان در باغ لاله‌ها دید و برای لحظاتی از دنیای مادی دل کند و دل به رویای لاله‌ها سپرد و طراوت و سرزندگی را از لاله آموخت.

رئیس مرکز ترویج و خدمات جهاد کشاورزی بخش آسارای کرج اظهار کرد: جشنواره لاله ها هر ساله برای ایجاد بستر فرهنگی و زیست‌محیطی مناسب برگزار می‌شود.

محمود صفری افزود: معرفی باغ لاله‌ها به عنوان یک منطقه گردشگری، ترغیب حس زیباپسندانه شهروندان، ایجاد روحیه شادابی و نشاط در مردم و توجه به گل و گیاه از هدف‌های برگزاری این جشنواره است.

وی اظهار کرد: در زمین 10 هزار مترمربعی باغ لاله گچسر، حدود 600 هزار پیاز لاله در 14 گونه «واریته» همچون یوکوهاما، پریمولا، ملکه شب و سوسنی کشت می‌شود.

مدیر جهاد کرج، غلامرضا ترکاشوند گفت: منطقه آسارا از مناطق مهم استان تهران برای پرورش گل و گیاه به خصوص گل‌های شاخه بریده است که سالانه حدود 31 میلیون شاخه گل در سطح 32 هکتار در این شهرستان تولید می‌شود و گل‌های شاخه بریده شامل گلایول، لیلیوم، مریم، رز، ژربرا، داوودی و لاله است.

وی خاطرنشان کرد: حدود 600 هزار گلدان گیاهان آپارتمانی همچون دیفن باخ، حسن یوسف و کاج مطبق در مساحت 7/3 هکتار و حدود 2 میلیون نهال درخت و درختچه زینتی نظیر رز و یاس در کرج کشت و عرضه می‌شود.
سالانه بیش از 90 تن گل و گیاه از کرج به بازارهای داخلی و خارجی و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

هر سال 300 هزار پیاز لاله از ایران به کشورهای آسیای مرکزی صادر می‌شود. غلامی تصریح کرد: ترکیه تنها رقیب ایران در صادرات پیاز گل لاله به آسیاست که سالانه 60 میلیون پیاز لاله به کشورهای آسیایی صادر می‌کند.

به نظر می‌رسد باید پیشنهاد کرد که از پایانه ‌صادرات گل و گیاه، دهکده‌های گل و گیاه و سیستم فراگیر قیمت‌گذاری مانند هلند یا مثل سیستم حراج یا مزایده در همین کشور الهام گرفت و چنین نهادهایی را در کشور ایجاد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها