گروه سلامت: امروزه با توسعه زندگی ماشینی و مشغله کاری انسان‌ها، دیگر مردم بویژه زنان رغبتی به آشپزی در منزل نمی‌کنند و به دلیل سرعت و عدم صرف وقت زیاد، حاضرند غذاهای آماده میل کنند؛ سوسیس و کالباس از جمله این غذاهای آماده است بویژه این‌که کودکان تمایل بسیاری برای خوردن آن دارند. دکتر ایرج خسرونیا، محقق و متخصص داخلی در این خصوص به ایرنا می‌گوید: نیترات و نیتریت سدیم به عنوان نگهدارنده به سوسیس و کالباس اضافه می‌شوند تا مانع رشد باکتری‌های خطرناکی مانند کلستریدیوم بوتولینوم شوند.
کد خبر: ۲۵۰۴۷۹
وی افزود: همچنین این مواد با ترکیب شدن با میوگلوبولین و هموگلوبولین گوشت، باعث ایجاد رنگ مطلوب صورتی رنگ در گوشت شده که به آن حالتی جذاب و تازه می‌بخشد، اگر چه به طور طبیعی گوشتی با این مدت نگهداری نمی‌تواند چنین رنگی داشته باشد به ‌علاوه شروع فاسد شدن را در گوشت به تاخیر می‌اندازد و باعث حفظ عطر و طعم ادویه‌های آن می‌شود.

وی هشدار می دهد: نیترات و نیتریت مواد سرطان‌زایی هستند که وجود آنها در مواد غذایی تهدیدکننده سلامت انسان‌هاست و مطالعات زیادی اثر سرطان‌زایی ترکیبات حاصل از نیترات و نیتریت را در حیوانات آزمایشگاهی و حتی انسان‌ها به اثبات رسانده است.

به گفته وی، مشتقات مختلفی از این ترکیبات در ماده غذایی یا طی هضم و جذب در لوله گوارش ایجاد می‌شود؛ این مشتقات و ترکیبات مختلف آن نیتروزوها هستند که به آسانی شکل گرفته و اکثر آنها سرطان‌زا هستند.

خسرونیا ادامه داد: بسیاری از نیتروزآمین‌ها اختصاصا در اندام‌های خاص در ایجاد تومورهای بدخیم موثرند و حتی بسیاری از این ترکیبات از جفت نیز عبور می‌کنند. مطالعات نشان داده است که احتمال ایجاد تومورهای مغزی در نوزادان مادرانی که طی دوران بارداری هفته‌ای یک بار یا بیشتر ‌هات داگ مصرف می‌کردند بیش از دو برابر است.

وی گفت: براساس نتایج این مطالعات، کودکانی که در ماه بیش از 10 ساندویچ کالباس مصرف می‌کردند، 9 برابر بیشتر در معرض خطر سرطان خون قرار داشتند.

دکتر لیلا آزادبخت، متخصص تغذیه مرکز تحقیقات غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی نیز افزود: سوسیس و کالباس، چربی‌های اشباع و ترانس بالایی دارد و با جذب روغن طی سرخ کردن، چربی آن بالاتر می‌رود.

وی گفت: هر 30 گرم سوسیس (حدود یک سوسیس کوکتل) 8 گرم چربی، 19 میلی‌گرم کلسترول و 320 میلی‌گرم سدیم دارد و کمتر از 3 درصد آهن مورد نیاز را تامین می‌کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها