احمدی‌نژاد در مصاحبه با شبکه ای.بی.سی:

روابط ایران و آمریکا به تصمیم اوباما بستگی دارد

گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ضرورت مبارزه با نژادپرستی گفت: عقیده من این نیست که اوباما از نژادپرستی حمایت می‌کند؛ اما در هر صورت او باید در این کنفرانس شرکت و آشکارا نژادپرستی را محکوم می‌کرد. به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در گفتگو با شبکه‌ ای.بی.سی آمریکا، با اشاره به تشکیل کنفرانس ضدنژادپرستی از سوی سازمان ملل گفت: حضور در این کنفرانس، فرصت خوبی برای گفتگو و همکاری است و ما همگی باید با همدیگر همکاری کنیم تا نژادپرستی را از جامعه بین‌المللی حذف کنیم. رئیس‌جمهور با اشاره به برخورد غربی‌ها با سخنرانی وی در اجلاس دوربان 2 گفت: اولین شرط مذاکرات موفقیت‌آمیز این است که به طرف دیگر اجازه صحبت بدهید. اوباما نیز حق دارد نظر خاص خود را داشته باشد؛ اما کنفرانس ژنو برای مبارزه با نژادپرستی تشکیل شد و عقیده من این است که رژیم صهیونیستی مبدا نژادپرستی است.
کد خبر: ۲۴۹۲۱۷

رئیس‌جمهور در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل با بیان این‌که ما خواستار حقوق قانونی مردم فلسطین هستیم، افزود: آنچه ما می‌گوییم، این است که مردم فلسطین همانند مردم سایر مناطق جهان، حق تعیین سرنوشت خود را دارند و این چیزی است که درباره مسلمانان، مسیحیان و یهودیان به یکسان صدق می‌کند.

احمدی‌نژاد افزود: آنها باید به فلسطینی‌ها اجازه شرکت در انتخابات آزاد و رفراندوم آزاد را بدهند تا فلسطینی‌ها بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند. ما نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: هیچ‌کس نباید دخالت کند و باید به مردم فلسطین اجازه داد هر تصمیمی که می‌گیرند، به طور مستقل اتخاذ کنند و این حق همه انسان‌هاست. رئیس‌جمهور کشورمان با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران، چیزی را تعیین نمی‌کند و فلسطینی‌ها هر تصمیمی بگیرند، ما مشکلی نخواهیم داشت، گفت: ما از هر تصمیمی که بگیرند، حمایت می‌کنیم و به عقیده ما، این حق مردم فلسطین است؛ اما در عین حال انتظار داریم سایر کشورها نیز همین کار را بکنند. اگر فلسطینی‌ها خواستار خروج اسرائیل از سرزمین‌های اشغالی شوند آیا دولت آمریکا این موضوع را خواهد پذیرفت؟

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا با بیان این‌که ما خواستار صلح و امنیت برای همگان هستیم، افزود: ما مایلیم روابط بین‌المللی بر مبنای عدالت و دوستی قرار گیرد و هر بار که یک رابطه دشمنی به دوستی تبدیل می‌شود، ما خوشحال می‌شویم.

رئیس‌جمهور در خصوص مواضع اوباما و پیام نوروزی او به مردم ایران گفت: دولت آمریکا 29 سال پیش به طور یکجانبه روابط خود را با ایران قطع کرد و در 29 سال اخیر، دولت‌های مختلف آمریکایی با مردم ایران مخالفت کرده‌اند. اکنون می‌گویند که ما می‌خواهیم این دشمنی را کنار بگذاریم.

وی با مثبت ارزیابی کردن این مساله گفت: ما از این اظهارات استقبال کرده‌ایم؛ اما دولتی که تا دیروز می‌گفت من شما را می‌کشم، امروز می‌گوید شما را نمی‌کشم. آیا این کافی است؟

رئیس‌جمهور در خصوص زمان ورود ایران به مذاکرات مستقیم با آمریکا گفت: این مساله بسته به عدالت و احترام متقابل است. در پایان پس از آن‌که همه حرف‌ها گفته شد، برنامه‌ریزی‌هایی باید صورت گیرد و جدول‌های زمانی باید تنظیم شود. ما به گفتگو و مذاکره بر مبنای صداقت و احترام و عدالت اعتقاد داریم؛ اما دولت آمریکا، روابط خود را با ما قطع کرده است.احمدی‌نژاد با اشاره با ارائه بسته پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته گفت: همه می‌دانند که در سال میلادی جاری، تغییر و تحولات بسیاری در صحنه‌ بین‌المللی آشکار شده و مسائل بسیاری به دستور کار ما اضافه شده است. وی با بیان این‌که ما در حال بازنگری بسته پیشنهادی‌مان هستیم، افزود: ما در حال اضافه کردن مسائل جدیدی به قلمرو مذاکرات هستیم و می‌خواهیم آن را تا جایی که امکان دارد، عمومی کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که مساله هسته‌ای ما یک مساله ویژه است و ما معتقدیم این مساله باید در چارچوب آژانس و قوانین آن حل شود، افزود: ما در حال به اجرا گذاشتن حقوق قانونی خود هستیم. من ابایی از گفتگو کردن ندارم.

احمدی‌نژاد افزود: من فکر می‌کنم اگر اوباما می‌خواهد به مساله فلسطین کمک کند، باید همگام با عدالت و انصاف عمل کند. علاوه بر آن، من خواستار حق فلسطین برای تعیین سرنوشت خود هستم.رئیس‌جمهور با بیان این‌که روابط ایران و آمریکا به تصمیم دولت آمریکا بستگی دارد، گفت: اوباما برای ما پیام دوستی فرستاد؛ اما در بیانیه‌ای که گروه 1+5 منتشر کرد، می‌توان آثار دشمنی را دید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها