معاون وزیر بازرگانی خبر داد

آغاز طر ح رصد کالا برای مبارزه با قاچاق

گروه اقتصاد: معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی دیروز در اولین نشست سال جدید خود، امسال را نقطه عطفی در نظام بازرگانی کشور دانست. به گزارش خبرنگار ما، محمدصادق مفتح امسال را از آن جهت مهم دانست که قرار است کار رصدکردن کالاها آغاز شود تا با مشخص شدن هویت یک کالا و نحوه گردش آن در بازار از مبدا تا مقصد، عرصه برای ورود کالای قاچاق و تولیدات غیرمجاز به بازار تنگ شود.
کد خبر: ۲۴۸۷۷۶

بدون شک نبود اطلاعات و  آمار  شفاف و درست از میزان تولید انواع محصولات در کشور و نیاز مصرفی  باعث شده  تا پیاده کردن  چنین سیستمی به نظر راحت نباشد، اما معاون بازرگان داخلی  به پیاده‌کردن  چنین سیستمی بسیار خوشبین است  و می‌گوید: برای پیاده کردن این سیستم آمار درستی از نیازها و مصرف دقیق کالا در اقشار و گروه‌های مختلف جامعه می‌خواهیم که از اهداف برنامه‌ریزان کشور است، حتی باید تغییر ذائقه‌ها نیز بررسی شود تا اگر مردم به فرض  گرایش به مصرف برنج وارداتی پیدا کرده‌‌اند، دلیل آن بررسی شود که اگر  بتوانیم این اطلاعات و آمار را به دست آوریم، می‌توانیم برنامه‌ریزی درست داشته باشیم.

معاون بازرگانی داخلی اشاره‌ای به نحوه جمع‌آوری صحیح اطلاعات و آمار نمی‌کند، اما معتقد است پیاده شدن سیستم رهگیری کالا خود می‌تواند  اطلاعات خوبی را در اختیارمان بگذارد و برای آن که هر کالایی در کشور قابل رصد کردن باشد،  مستلزم آن است که  عوامل دربرگیرنده دارای هویت الکترونیکی باشند.وی تجهیز واحدهای صنفی به هویت الکترونیکی  ملت‌کارت اصناف را به این منظور دانست و گفت: با اقداماتی که انجام شد هم‌اکنون بسیاری از کالاهایی  که در کشور تولید می‌شود، کد شناسایی دارند و بخش اعظمی از تولیدکنندگان دارای ایران‌کد هستند و آخرین حلقه‌‌ای که تلاش می‌شود دارای هویت الکترونیکی باشند، واردکنندگان هستند که بستر کار در حال فراهم شدن است.

مفتح در این رابطه اشاره به فهرستی از کالاها می‌کند که براساس مصوبه هیات وزیران، وزارت بازرگانی آن را اعلام می‌کند و این کالاها تنها مجاز هستند از 3 کانال تعریف شده یعنی واحدهای پخش کارخانه‌ها، شرکت‌های پخش و بنکداران در اختیار  واحدهای صنفی قرار گیرند، البته ناگفته نماند که این سه مجاری پخش کالا باید با رعایت استانداردها و ثبت خود در وزارت بازرگانی برای فعالیت در توزیع کالا مجوز دریافت کنند.مفتح می‌گوید: این شرکت‌های پخش کالا صرفا مجاز خواهند بود کالای خود را به دارندگان ملت‌کارت اصناف توزیع کنند تا با شفاف شدن فعالیت شبکه، از ورود و خروج هر کالایی خارج از این مبادی جلوگیری شود چرا که توزیع هر کالا خارج از این شبکه تخلف تعزیراتی محسوب شده و با آن برخورد می‌شود.

وی می‌گوید: در مرحله اول انواع روغن نباتی، تولیدات صنعت ماکارونی، صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی، صنایع سلولزی، نوشابه‌ گازدار، آب معدنی و انواع محصول دخانی در این طرح قرار دارد و جلسات متعددی با تامین و توزیع‌کنندگان این گروه کالاها گذاشته شده است و عده زیادی در این گروه ثبت شده‌اند.

وی می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود در یک برنامه 3 ساله اکثر کالاهایی که در کشور توزیع می‌شود، تحت پوشش سیستم رهگیری قرار گیرد و تمامی کالاها شناسنامه‌دار شود.

وی در ارتباط با ایجاد فروشگاه زنجیره‌ای ایرانیان گفت: مقدمات کار انجام شده، اما به دلیل قطعی نشدن بحث تخفیف مالیاتی برای واحدهای صنفی با سازمان امور مالیاتی روند آن به کندی انجام می‌پذیرد. براساس پیشنهادی که به سازمان امور مالیاتی داده شده واحدهای صنفی که به سیستم فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایرانیان می‌پیوندند تا 10 سال، مالیات آنها هر سال 10 درصد افزایش می‌یابد که با این اقدام، نگرانی واحدهای صنفی از شفاف شدن معاملات کاهش می‌یابد و در این ارتباط مذاکره با سازمان امور مالیاتی ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها