برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک، اجتناب از تماس مستقیم و محافظت از نور آفتاب در هر سنی مفید است، حتی پوست‌هایی که در اثر تماس با نور آفتاب دچار آسیب شده‌اند، با رعایت نکات حفاظتی پوست می‌توان از پیشرفت آسیب‌ها پیشگیری کرد.
کد خبر: ۲۴۷۴۹۷

دکتر امیرهوشنگ احسانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با ایسنا با اشاره به این که پوست هرچه پیرتر می‌شود، خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و رشته‌های کلاژن و الاستین که باعث ایجاد خاصیت ارتجاعی پوست هستند، ضعیف می‌شوند، گفت: پوست با از دست دادن چربی نازک‌تر شده و حالت صاف و بدون چروک خود را از دست می‌دهد. همزمان با این تغییرات است که نیروی جاذبه زمین، پوست را به پایین ‌کشیده و سبب افتادگی آن می‌شود.

دکتر احسانی با بیان این‌که علت اصلی پیر شدن پوست به میزان تماس با نور خورشید در طو ل عمر بستگی دارد، یادآور شد: تمایل پوست به چروکیدگی ارثی است؛ ولی بعضی از چروکیدگی‌ها قابل پیشگیری هستند.

وی افزود: برای جلوگیری از چروکیدگی‌های ناشی از نور خورشید، همیشه از یک کرم ضدآفتاب با درجه محافظت حداقل 15، یک کلاه لبه‌دار و لباس پوشیده استفاده کنید. هرگز حمام آفتاب نگیرید و سعی کنید بین ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

دکتر احسانی یادآور شد: اجتناب از تماس مستقیم با نور آفتاب در هر سنی مفید است، حتی اگر پوست در اثر تماس مزمن با نور آفتاب آسیب دیده است، می‌توانید با رعایت موارد مذکور از پیشرفت این آسیب‌ها پیشگیری کنید.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره درمان‌های چین و چروک پوست اظهار کرد: کرم‌های حاوی رتینوئیک اسید که به طور موثری در درمان جوش به‌کار می‌روند، می‌توانند قوام سطحی پوست را بهبود بخشیده و اسیدهای پیری (آلفا‌هیدورکسی اسید) نیز بعضی از آثار مخرب نور خورشید را ترمیم کنند.

دکتر احسانی درباره چروک‌هایی که ناشی از حالت‌های صورت نظیر اخم ایجاد می‌شود، گفت: این نوع چروک توسط متخصصان پوست و با تزریق مواد پرکننده، قابل اصلاح هستند. در حال حاضر یک سم طبیعی وجود دارد که با تزریق آن می‌توان عضلات کوچک صورت را در معرض شوک قرار داد و بدین ترتیب چین و چروک‌های ناشی از حالات صورت را به طور موقت از بین برد. هیچ‌یک از این درمان‌ها نمی‌تواند جوانی همیشگی پوست را تضمین کند؛ اما در مجموع کاری می‌کند که ظاهر پوست بهتر شود.

وی یادآور شد: چروک‌های عمیق پوست را تنها با جراحی می‌توان اصلاح کرد. قبل از هر نوع خوددرمانی یا جراحی، بهتر است با متخصص پوست مشورت کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها