آتش‌بس 48 ساعته دولت سریلانکا با ببرهای تامیل

گروه بین‌الملل: دولت سریلانکا روز گذشته به مناسبت شروع سال نوی تامیلی و سینهالی به ارتش دستور داد حمله خود به شورشیان محاصره‌ شده‌ تامیلی را به مدت دو روز متوقف کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر ماهیندا راجاپاکسه، رئیس‌جمهور سریلانکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد با این اقدام هزاران غیرنظامی تامیلی که در مناطق جنگی گرفتار شده‌اند،‌ فرصت‌ می‌یابند سال نو را جشن بگیرند.
کد خبر: ۲۴۵۶۰۳

این آتش‌بس کوتاه مدت هم چنین به تعداد بیشتری از غیرنظامیان امکان می‌دهد از قلمروی باقیمانده در دست شورشیان خارج شده و در مناطق تحت کنترل دولت پناه بگیرند.

دولت سریلانکا در این بیانیه همچنین درخواست خود را از ببرهای تامیل (LTTE) برای کنار گذاشتن سلاح‌های خود و تسلیم شدن در برابر نیروهای امنیتی تکرار کرد.

سازمان ملل و بسیاری از کشورهای فراملیتی همزمان با شروع عملیات گسترده ارتش سریلانکا برای سرکوب شورشیان ببرهای تامیل که در آستانه شکست هستند،‌ خواستار حفظ جان غیر نظامیان شده‌اند. هر دو طرف درگیری در سریلانکا به حملات در منطقه کوچک ساحلی که دولت آن را به عنوان منطقه غیر جنگی تعیین کرده، متهم شده‌اند.

چند روز پیش اعلام شد رابرت بلیک، سفیر آمریکا در کلمبو، پایتخت سریلانکا با فونسکا دیدار کرده و خواستار برقراری آتش‌بسی یک هفته‌‌ای در مناطق درگیری شده که این درخواست بلا‌فاصله با مخالفت مقامات سریلانکایی مواجه شده بود.

 انفعال ببرهای تامیل

شورشیان باقیمانده ببرهای تامیل گفتگو‌های تازه‌ای را با مقامات نروژی که برای توافقنامه صلح بی‌ثمر در سال 2002 میانجیگری کرد، شروع کرده‌اند.

ببرهای تامیل طی ماه‌های اخیر در موضع ضعف قرار گرفته و بارها در برابر نیروهای دولتی تن به شکست داده‌اند. این گروه هفته گذشته پس از کشته شدن دست‌کم 550 نفر از نیروهایش در جریان 4 روز نبرد برای دفاع از یک روستا که در نهایت به دست نیروهای دولتی افتاد، ناکامی دیگری را تجربه کرد.

ولوپیلای پرابهاکاران، رهبر ببرهای تامیل پس از این نبرد با تعداد اندکی از نیروهایش باقی مانده و ممکن است برای فرار از سریلانکا در جریان آتش بس تلاش کند.

موضع کلمبو

دولت سریلانکا بارها تاکید کرده زمانی با پایان یافتن خصومت‌ها موافقت خواهد کرد که به پیروزی قاطع دولت و پایان حیات ببرهای تامیل ختم نشود.

این تحولات در حالی به وقوع پیوسته که حدود 100 هزار تن روز شنبه به منظور درخواست آتش‌بس بین نیروهای سریلانکایی و جدایی طلبان ببرهای تامیل در لندن، راهپیمایی کردند. این راهپیمایی در مرکز لندن، بزرگترین مورد در یک هفته گذشته از سوی تامیلی‌ها و هواداران آنها در لندن و دیگر شهرها بود.

تظاهرکنندگان پرچم‌های قرمز رنگ تامیل را حمل می‌کردند و پلاکاردهایی با مضمون «نسل کشی تامیلی‌های سریلانکا را متوقف کنید» در دست داشتند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها