آخرین گام هسته‌ای ایران برداشته شد

بازتاب جهانی موفقیت هسته‌ای ایران

گروه سیاسی: موفقیت‌های اخیر هسته‌ای جمهوری اسلامی ‌ایران که روز پنجشنبه همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای به طور رسمی ‌توسط رئیس‌جمهور کشورمان اعلام شد، از همان ساعات اولیه با بازتاب گسترده‌ای در میان مسوولان و رسانه‌های کشورهای سراسر جهان همراه شد. این پیشرفت‌ها عبارتند از دستیابی ایران به فناوری بسته‌بندی سوخت هسته‌ای و آماده‌سازی آن برای قرار گرفتن در رآکتورهای تولید نیرو و همچنین آزمایش دو نوع سانتریفیوژ جدید با ظرفیت چند برابر سانتریفیوژهای قبلی. رئیس‌جمهور در مراسم جشن هسته‌ای که با حضور مسوولان کشوری و لشکری و پوشش خبری رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی برگزار شد با تاکید بر بومی ‌بودن صددرصدی این دستاوردها، گفت: امروز ما حلقه‌های مدیریت سوخت را به طور کامل و بومی‌ در اختیار داریم.
کد خبر: ۲۴۵۰۸۸

رضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ‌نیز در این مراسم از افزایش چشمگیر فعالیت‌های اکتشاف و استخراج اورانیوم در کشور خبر داد و با اشاره به آزمایش سانتریفیوژهای جدید با ظرفیت بالا در تاسیسات نظنز اعلام کرد: این تاسیسات که تاکنون مجهز به حدود 7000 سانتریفیوژ شده است، سالانه معادل 2500 مگاوات برق هسته‌ای را تامین می‌کند.

اعلام این دستاورد‌های هسته‌ای بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت و آنها را به اذعان درخصوص دستیابی جمهوری اسلامی ‌ایران به موقعیتی ممتاز واداشت.

به گزارش ایرنا، دویچه وله رادیو صدای آلمان با اشاره به مواضع مختلف غرب در برابر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در پایگاه اینترنتی خود نوشت: خبرهای متناقضی در رابطه با ایران و برنامه‌ اتمی‌ این کشور از سوی محافل سیاسی غرب به گوش می‌رسد. این خبرها و موضعگیری‌های متناقض پیشبرد یک خط ‌مشی واحد در برابر تهران را بسیار مشکل می‌کند.

رادیو صدای آلمان در ادامه آورده است: در حالی‌که بسیاری از محافل سیاسی غرب به موضع خودداری کامل از قهر در قبال ایران نزدیک می‌شوند، ایران در پی تحقق سیاست خود به عنوان قدرت منطقه‌ای است.

شبکه 2 تلویزیون دولتی روسیه نیز در بخش‌های خبری اعلام کرد: محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری اسلامی ‌ایران طی مراسمی‌ کارخانه تولید سوخت هسته‌ای ایران در اصفهان را افتتاح کرد.

در گزارش این شبکه از ایران همچنین گفته شد که ایران از همه امکانات لازم برای ایجاد چرخه کامل سوخت هسته‌ای برخوردار است و به این ترتیب می‌تواند اورانیوم غنی‌سازی کند و میله‌های سوخت هسته ای تولید و در رآکتور قرار دهد.

ار.ب.کا، شبکه تلویزیونی دیگر روسیه در بخش‌های خبری خود خبر افتتاح کارخانه سوخت هسته‌ای اصفهان را پخش کرد و همچنین از دستیابی ایران به دو نوع جدید دستگاه سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم خبر داد.

پرایم تاس، خبرگزاری دیگر روسیه با اشاره به دستیابی ایران به دو نوع پیشرفته از دستگاه‌های سانتریفیوژ نوشت: ساخت این دستگاه‌ها از دستاوردهای مهم دانشمندان ایرانی در سال‌های اخیر است.

این خبرگزاری به نقل از رئیس‌جمهور ایران نوشت: اهمیت این دستاورد در آن است که ایران با کمک آن می‌تواند چرخه کامل سوخت هسته‌ای را ایجاد کرده و در نتیجه این دستاورد مهم، راه‌اندازی کارخانه تولید سوخت هسته‌ای اصفهان امکان‌پذیر شد.

شبکه تلویزیونی العربیه نیز تاکید کرد: برنامه هسته‌ای ایران به نقطه بی‌بازگشتی رسیده و غرب از موضعگیری واحدی در برابر ایران سردرگم شده است.

خبرگزاری «دپ آ» آلمان در گزارشی از تهران با اعلام این‌که کارخانه تولید اورانیوم در اصفهان در روز ملی هسته‌ای، راه‌اندازی شد، افزود: ایران با این کار عملا آخرین قدم را در برنامه اتمی‌خود برداشت.

گوینده بخش خبری شبکه تلویزیونی آ ار د در حالی که تصاویری از مراسم راه‌اندازی این کارخانه و بازدید و سخنرانی رئیس‌جمهور نیز از این شبکه پخش می‌شد، گفت: این کارخانه آخرین حلقه از برنامه هسته‌ای ایران محسوب می‌شود.

در کویت روزنامه القبس در صفحه نخست خود با چاپ عکسی از مراسم افتتاح نخستین کارخانه تولید سوخت هسته‌ای ایران، به بررسی این موضوع پرداخته است.

این روزنامه با عنوان «احمدی‌نژاد تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای را اعلام کرد»، نوشت: رئیس‌جمهور ایران در جریان افتتاح کارخانه تولید سوخت هسته‌ای در اصفهان اعلام کرد، کشورش چرخه سوخت هسته‌ای خود را تکمیل کرده است.این روزنامه همچنین خاطرنشان کرد: تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای ایران در آستانه دعوت کشورهای 1+5 برای گفتگو‌های هسته‌ای  صورت گرفته است .

روزنامه الرای نیز در این باره خاطرنشان کرد: ایران با افتتاح نخستین کارخانه سوخت هسته‌ای از این نوع، چرخه سوخت خود را تکمیل کرد.

ملت ایران به معاهده یک‌طرفه زورگویان جهان پایان داد

رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم ویژه جشن روز ملی فناوری هسته‌ای در اصفهان، درباره اهمیت دستاوردهای اخیر جمهوری اسلامی ‌ایران گفت: ارزش این دستاورد زمانی بیشتر معلوم می‌شود که بدانیم در همه این دوران، بدخواهان ملت ایران سنگین‌ترین محدودیت‌ها را تحمیل و سنگین‌ترین فشارهای سیاسی و تبلیغاتی و روانی را وارد کردند و حتی تا مرز تهدید نظامی‌ و ادبیات خشن نظامی‌ پیش رفتند.

به گزارش خبرنگار جام‌جم در اصفهان، محمود احمدی‌نژاد اضافه کرد: هم اینک به لطف ایستادگی ملت ایران، به لطف همبستگی بی‌نظیر و اتحاد ملت و حرکت پشت سر رهبری عزیز، قطار پیشرفت و تعالی ملت ایران با سرعت روزافزون و در مسیر درست حرکت می‌کند.

احمدی‌نژاد با تبریک موفقیت تکمیل حلقه‌های سوخت به رهبری، ملت ایران و دانشمندان هسته‌ای، بر ضرورت حرکت محکم و استوار در مسیر دستیابی به عدالت و پیشرفت تاکید کرد و در ادامه گفت: اگر دشمنان این انقلاب و نظام فرصت بیابند و میدان می‌یافتند حتی در دبیرستان‌های ما رشته‌های تجربی و ریاضی و در دانشگاه‌های ما رشته‌های فنی و تجربی را ممنوع می‌کردند.

آقازاده: ایران وارد مرحله جدیدی از دانش غنی‌سازی شده است

رئیس سازمان انرژی اتمی‌ ایران نیز با بیان این‌که پژوهشگران سازمان انرژی اتمی‌ایران وارد مرحله جدیدی از دستیابی به دانش فنی مربوط به غنی‌سازی اورانیوم شده‌اند، افزود: امروز ما توانسته‌ایم به تولید ماشین‌هایی بپردازیم که SWU آنها به 5 تا 6 می‌رسد که جزئیات آن بعدا اعلام خواهد شد.

آقازاده تصریح کرد: براساس برنامه 5 ساله آینده نیز سوخت معادل 2500 مگاوات از محل تولیدات مجتمع غنی‌سازی اورانیوم نطنز تامین خواهد شد.

وی با اشاره به چکیده‌ای از آخرین وضعیت صنعت هسته‌ای کشور افزود : نخستین گام در مسیر تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای، اکتشاف و استخراج سنگ معدن اورانیوم است که در این زمینه، برنامه‌ریزی مناسبی انجام و نخستین مرحله تولید کیک زرد در منطقه بندرعباس آغاز شده و براساس برنامه 5 ساله آینده تولید در منطقه ساغند یزد هم آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: مرحله دوم، تبدیل کیک زرد به فرآورده‌های گوناگون است که انجام این پروژه در قالب فعالیت‌های کارخانه فناوری اورانیوم،UCF  انجام می‌شود که این مجتمع در حال حاضر با ظرفیت 280 تن 6 UF هگزا فلوراید اورانیوم 11 تن اکسید اورانیوم و 10 تن اورانیوم فلزی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و بر پایه برنامه 5 ساله این ظرفیت به نزدیک 1000 تن خواهد رسید.

آقازاده خاطرنشان کرد: مرحله سوم، پروژه غنی‌سازی اورانیوم است که در منطقه نطنز به سرانجام رسیده و تا امروز حدود 7000 ماشین در این محل نصب شده و طی برنامه 5 ساله نیز این رقم به 50 هزار دستگاه خواهد رسید.

وی درباره مرحله چهارم اظهار کرد: فعالیت‌های مربوط به مرکز تولیدات آلیاژی نوین (ZPP) و مجتمع سوخت رآکتور ایران FMP است که با استفاده از دانش به کار گرفته شده در این مرحله که ما امروز شاهد بهره‌برداری از آن هستیم بحث‌های سوخت مورد نیاز اتمی‌تامین خواهد شد.

  وی خاطرنشان کرد: در این ارتباط مجتمع آداپتو با هدف تامین نیاز رآکتور بوشهر به‌مقاطع زیرکونیومی‌ مورد استفاده در مجتمع سوخت با نام شرکت تولیدات آلیاژی نوین Zpp  طراحی و ساخته شد.  وی اظهار کرد: در ارتباط با کارخانه تولید قرص، میله و مجتمع سوخت نیز باید گفت آخرین و حساس‌ترین حلقه مربوط به چرخه تولید سوخت هسته‌ای بر عهده این‌کارخانه قرار گرفته است.

وی افزود: در این بخش تولید انواع مجتمع‌های سوخت مورد نیاز رآکتورهای تحقیقاتی و نیروگاه‌های تولید برق هسته‌ای در کنار فعالیت‌های کارخانه‌هایUCF  وZPP  در دستور کار قرار گرفته است.

آقازاده با اشاره به این‌که براساس برنامه‌‌ریزی انجام شده کارخانهFMP  سالانه قادر خواهد بود 10‌تن سوخت طبیعی برای به کارگیری در رآکتور تحقیقاتی آب سنگین 40 مگاواتی اراک و 30 تن سوخت غنی شده با غنای حداکثر 5 درصد برای استفاده در رآکتورهای هسته‌ای آب سبک تحت فشار از قبیل نیروگاه 360 مگاواتی دارخوین یا نیروگاه‌های قدرت دیگر تولید کند، تصریح کرد: این کارخانه قابلیت افزایش ظرفیت برای تولید سوخت مورد نیاز 2360 مگاوات برق هسته‌ای را طی برنامه پنجم توسعه دارد.

آقازاده با تاکید بر این‌که به منظور دستیابی به فناوری ساخت نیروگاه هسته‌ای، درخصوص تربیت نیروی انسانی و بهبود کیفیت آموزش در زمینه علوم و مهندسی هسته‌ای قراردادهای همکاری با دانشگاه‌های کشور منعقد شده است، تصریح کرد: درباره تامین تجهیزات مورد نیاز نیروگاه‌های هسته‌ای نیز با نگرش استفاده حداکثری از توان داخل برنامه شناسایی توانمندی‌ها و نحوه پشتیبانی از سازندگان داخلی در حال اجراست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها