معاون برنامه‌ریزی و بین‌الملل سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه معدن ساغند یزد در آستانه راه‌اندازی است،‌ اعلام کرد که طی یک یا یکسال و نیم آینده سنگ اورانیوم از این معدن استخراج خواهد شد.
کد خبر: ۲۴۴۸۴۹

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد سعیدی معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی که شامگاه شنبه در برنامه نگاه یک سیما حضور یافته بود، توضیح داد که درباره عبارت SWU اشتباهی در رسانه‌ها صورت گرفته و به عنوان "چند برابر " تفسیر شده است یا در روزنامه‌ها به درستی استفاده نکرده اند.

وی اضافه کرد که SWU (سو) یک واحد اندازه‌گیری است که بیشتر در صنایع هسته‌ای به کار می‌رود و کوتاه شده عبارت separative work unit است، این واحد برای سنجش میزان کار لازم برای فرآیندی است که در نهایت به محصول اورانیوم غنی شده منتهی می‌شود بر این اساس هر چه بهره‌وری و واحد "سو " در ماشین های گریز از مرکز (سانتریفیوژ)‌ افزایش یابد، تعداد دستگاه‌های مورد نیاز برای تامین سوخت یک نیروگاه مشخص کاهش یافته یا در نتیجه افزایش بهره‌وری تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم، صرفه جویی اقتصادی قابل توجهی حاصل می‌شود ".

سعیدی ماشین‌های سانتریفیوژ نسل جدید را ماشین‌های پیشرفته‌ای معرفی کرد و گفت: ماشینهای قبلی که فعلاً در حال استفاده از آنها در بخش صنعتی‌مان هستیم از نوع p1 بود و تکنولوژی گذشته این صنعت به حساب می‌آید و نیاز به فناوری جدید داشتیم اما در ادامه کار ما توانستیم با تحقیقات فراوان در چند ماه گذشته به نوع پیشرفته این ماشین‌های سانتریفیوژ دست یابیم که از نظر فنی و حقوقی درست نیست که جزئیات ماشین‌های سانتریفیوژ را اعلام کنیم زیرا مسائل پادمانی دارد.

سعیدی تصریح کرد: می‌توان گفت نوع فناوری که در ماشین‌های جدید در حال استفاده هستیم چه از نوع مواد، کارکرد و سویی SWU که مهندس آقازاده هم اشاره کرد پنج تا شش است و خود نشان دهنده این است که این ماشین‌ها از چه درجه‌ای از اهمیت و پیشرفتگی برخوردارند.

معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به اینکه آیا کل قطعات نسل جدید سانتریفیوژها در داخل کشور ساخته شده است، گفت: ما ناچار بودیم که پیش‌بینی‌ها و محاسباتمان به گونه ای باشد که قطعات را در داخل ایران بسازیم.

سعیدی تحریم‌های اخیر در بخش قطعات هسته‌ای را از الطاف خداوند دانست و افزود: با این فشارها بود که توانستیم همه قطعات و تجهیزات صنعت هسته‌ای را در داخل تولید کنیم و برای توسعه آن نیز نیازی به دیگر کشورها نداریم.

وی در ادامه مصاحبه با برنامه نگاه یک سیما با برشمردن حلقه‌های بسیار مهم و پیچیده فرآیند تولید سوخت هسته‌ای گفت: از چهار، پنج سال پیش فرآیند ساخت کارخانه قرص و مجتمع سوخت را آغاز کردیم تا اینکه در پایان سال گذشته به این موفقیت دست یافتیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه مصاحبه با برنامه نگاه یک سیما درباره میزان ذخایر اورانیوم کشور به دو نکته اشاره کرد، نخست اینکه لزوماً کشورهایی که در پی فرآیند چرخه سوخت هسته‌ای می‌روند دارای منابع یا معادن اورانیوم نیستند که در این باره می‌توان از فرانسه، انگلیس و آلمان نام برد.

سعیدی گفت: نکته دوم اینکه ما تاکنون در یک سوم کشور مراحل اکتشاف اورانیوم انجام داده‌ایم که در این محدوده منابعی از اورانیوم در قسمت مرکزی ایران به دست آورده‌ایم.

وی افزود: هم اکنون از معدن بندرعباس در حال بهره‌برداری هستیم و معدن ساغند یزد در آستانه راه اندازی است که یک سال یا نزدیک یکسال و نیم آینده می‌توانیم سنگ اورانیوم آن را نیز استخراج و در کارخانه‌ای که برای تبدیل سنگ به پودر اورانیوم داریم آماده می‌کنیم، برای سوخت هسته‌ای فراهم کنیم.

سعیدی به بودجه دولت و همراهی خوب مجلس شورای اسلامی در این زمینه اشاره کرد و گفت: سازمان انرژی اتمی ایران بخش قابل توجهی از بودجه سال جاری خود را به شناسایی، ارزیابی، اکتشاف و استخراج دوسوم ذخایر اورانیوم باقیمانده کشور اختصاص داده است و امیدواریم تا چند سال آینده به این مهم دست یابیم.
وی تصریح کرد: هم اکنون به طور قطع و یقین و تا زمانی که مراحل اکتشافی صورت نگرفته است نمی‌توانیم درباره میزان ذخایر اورانیوم دو سوم باقیمانده کشور اظهارنظر کنیم.

کیفیت سوخت ایرانی با روسی فرقی ندارد

معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه این برنامه، سوخت هسته‌ای ایرانی با روسی را به لحاظ کیفی یکسان برشمرد و گفت: دو نوع سوخت داریم یکی اورانیوم غنی شده با درصد غنای 3،5 تا 5 درصد که این برای راکتورهای آب سبک مانند بوشهر استفاده می‌شود و دیگر سوخت راکتورهای آب سنگین است که در این فرآیند از اورانیوم طبیعی استفاده می‌کنیم اما مکانیزم میله‌ها، قرص و مجتمع سوخت فرآیند متفاوتی نیست و براساس طرح‌هایی که سازنده یک راکتور به تولیدکننده سوخت ارائه می‌دهد سوخت هم تامین می‌شود.

وی در ادامه برنامه نگاه یک سیما، برنامه‌ریزی برای صادرات و تجارت سوخت هسته‌ای را هدفی قابل دسترس عنوان کرد و گفت: برنامه پنج ساله آینده کشور بیان می‌کند که تامین سوخت هسته‌ای نیاز داخل است.

سعیدی افزود: در برنامه‌های پنج ساله بعدی می‌توان با تامین منابع اورانیوم بیشتر، سوخت کشورهای متقاضی را نیز تولید و صادر کنیم که البته این موضوع در چارچوب مقررات ان پی تی هیچ منعی ندارد.

دلیلی بر موضع‌گیری جدید آژانس وجود ندارد

معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه دلیلی بر موضع گیری آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره دستاوردهای جدید هسته‌ای ایران وجود ندارد، گفت: این امر به علت این است که آژانس از مدت‌ها پیش با اظهاریه‌ای که برایشان فرستادیم کاملاً از این دستاوردها مطلع بودند بنابراین وظیفه آژانس بازرسی است و بازرسی هم طبق برنامه انجام می‌شود.

سعیدی افزود: درباره دستاوردهای جدید هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، کشورهایی واکنش نشان دادند که نگاه غیرفنی و حقوقی به برنامه هسته‌ای ایران دارند که آن هم امری طبیعی است.

شورای امنیت باید عقب‌نشینی کند

وی در ادامه برنامه نگاه یک سیما در خصوص حمایت البرادعی از مذاکره ایران و آمریکا درباره موضوع هسته‌ای با بیان اینکه مشکل فنی ایران و آژانس با مدالیته به مرحله قابل قبولی رسید، گفت: مسئله‌ای که از نظر آژانس باقی مانده و از نظر ما تمام شده است و مقامات آژانس به طور غیررسمی به ما گفته‌اند این است که موضوع هسته‌ای تابعی از روابط ایران با دیگر کشورهاست.

سعیدی افزود: اگر موضوع هسته‌ای ایران از روی میز آژانس برداشته شود اساساً مبنایی برای ادامه کار شورای امنیت در این باره باقی نمی‌ماند و باید عقب‌نشینی کند.

وی گفت: طبیعتاً با نگاه سیاسی که پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به موضوع هسته‌ای ایران دارند، آژانس را تحت فشار قرار خواهند داد تا همچنان این موضوع را باز نگه دارد و به صورت مسئله‌ای حل نشده تلقی کند.

سعیدی افزود: این در حالی است که ما تعهد خودمان را براساس برنامه عمل بین ایران و آژانس به خوبی انجام داده‌ایم و هیچگونه تعهد حقوقی در این باره نداریم، بلکه موضوع در حال حاضر صرفاً یک بحث سیاسی است.

معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران درباره ارزیابی خود از دعوت 1+5 از ایران هم گفت: از ابتدای مذاکرات تاکنون رفتار 1+5 تابع متغیری به نام تحولات و پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بود.

سعیدی با اشاره به فشارهای کشورهای غربی به ایران درباره موضوع هسته‌ای تصریح کرد: اراده ملت ایران، مدیریت عالی مقام معظم رهبری و پیشرفت‌های گام به گام سازمان انرژی اتمی از سال 82 و 83 تاکنون منجر به عقب راندن این کشورها شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ما از همه موانع و خطوط عبور کرده‌ایم تاکید کرد: مسیری که پیموده‌ایم، مسیری برگشت ناپذیر است.

طراحی اولیه نیروگاه دارخوین با موفقیت به پایان رسید

معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه مصاحبه با برنامه نگاه یک از پایان موفقیت آمیز طراحی اولیه نیروگاه هسته‌ای 360 مگاواتی دارخوین خبر داد و گفت: هم اکنون در مرحله طراحی مفهومی این راکتور و در کنار آن در حال آماده‌سازی سایت در نظر گرفته شده برای دارخوین هستیم.

سعیدی افزود: پس از پایان طراحی پایه، کارهای ساخت اولیه این راکتور آغاز می‌شود و با ساخت نهایی این راکتور وارد عرصه جدیدی از تکنولوژی هسته‌ای در دنیا می‌شویم.

وی ساخت نیروگاه متوسط 360 مگاواتی دارخوین را در ادامه ساخت نیروگاه کوچک 40 مگاواتی اراک به منظور حرکت در مسیر بومی سازی ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای عنوان کرد و گفت: در سال‌های خیلی نزدیک راکتور 40 مگاواتی اراک را نیز به بهره‌برداری خواهیم رساند و پس از آن ساخت سایت‌های متوسط 360 مگاواتی را در دستور کار داریم.

تاکنون نشانه‌ای از تغییر در اوباما دیده نشده است

محمد سعیدی معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران در برنامه زنده نگاه یک درباره تفاوت دیدگاه بوش و اوباما درباره موضوع هسته‌ای ایران، گفت: در این گونه مسائل باید دید که در عمل چه اتفاقی می‌افتد.

سعیدی با بیان اینکه تاکنون نشانه‌ای از تغییر در اوباما دیده نشده است، افزود: باید دید در آینده و در عمل آیا این تغییر اتفاق خواهد افتاد یا خیر؟

تعلیق موضوعیت ندارد

وی در خصوص موضع ایران در قبال موضع جدید 1+5 و اینکه آیا اگر بار دیگر بحث تعلیق مطرح شود ایران خواهد پذیرفت، گفت: دنیا باید این واقعیت (دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای) را بپذیرد و برای پذیرشش هاضمه فراخی بوجود بیاید و این امر نیز نیاز به زمان دارد.

سعیدی افزود: ما که حوصله زیادی داریم و از آن طرف هم رفته رفته یکسری کشورها در حال پذیرفتن واقعیت‌ها هستند، بحث‌هایی چون تعلیق قدیمی شده و دیگر موضوعیت ندارد.

نشانه‌ای از خلف وعده روس‌ها دیده نمی‌شود

وی درباره احتمال خلف وعده روس‌ها در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر هم گفت: براساس موافقتنامه 25 اوت 1992 و قرارداد سازمان انرژی اتمی ایران با سازمان انرژی اتمی روسیه، این کشور مکلف به تکمیل این نیروگاه است.

سعیدی با بیان اینکه در حال حاضر فرآیند راه‌اندازی نیروگاه بوشهر به رغم برخی تاخیرها، خوب است افزود: تست سوخت مجازی موفقیت بزرگ برای کشور بود که تا الان به خوبی پیش رفته است.

وی گفت: این کار (تست سوخت مجازی) در چند ماه آینده هم باید با جدیت و حوصله و رعایت همه استانداردهای ایمنی انجام شود تا سوخت اصلی داخل راکتور قرار گیرد.
سعیدی با بیان اینکه هیچ نشانه‌ای از خلف وعده روس‌ها در تحویل نیروگاه بوشهر دیده نمی‌شود، افزود: تاخیراتی که تاکنون وجود داشته دلایل خاصی دارد که هم ما و هم طرف روسی از آنها آگاهیم.
سعیدی درباره تاریخ دقیق راه‌اندازی نیروگاه بوشهر نیز اظهار داشت: در حال تلاش و رایزنی هستیم تا زمان راه اندازی نیروگاه بوشهر را به حداقل برسانیم و این کار را با اضافه کردن نوبت‌های کاری هم از طرف ما و هم روس‌ها در حال پیگیری است.

نیروگاه بوشهر نیازمند 900 تن سوخت هسته‌ای است

سعیدی در پاسخ به اینکه برای هر مگاوات برق هسته‌ای چقدر اورانیوم و سوخت مورد نیاز است، افزود: برای یک راکتور 1000 مگاواتی سالانه نیاز به 27 تا 30 تن سوخت غنی شده با غنای 3 و نیم تا 5 درصد است.

وی با در نظر گرفتن 30 سال عمر مفید برای یک نیروگاه اتمی، گفت: نزدیک به 900 تن سوخت هسته‌ای برای عمر مفید یک نیروگاه اتمی نیاز است.در حال حاضر بیش از 80 تن سوخت نیروگاه بوشهر وارد منطقه بوشهر شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران در برنامه زنده نگاه یک ظرفیت سازی‌های جدید برای تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای تکلیف شده در قانون تا افق 1404 را ضروری دانست و گفت: یکی از اقدامات این سازمان که هم اکنون در حال انجام شدن است مکان یابی این 20 هزار مگاوات است و بعداً باید به مناقصه برود.

سعیدی افزود: در کنار واحد یکم بوشهر دو واحد دیگر را پیش بینی کرده‌ایم که مناقصه آن را حدود دو سال پیش رفته‌ایم و انتظارمان این است که اگر دنیای غرب یک رویکرد منطقی و عاقلانه دارد و در گفتار صادق است در این مناقصه شرکت کند.

بسته پیشنهادی ایران؛ صداقت سنج 1+5

به گزارش فارس وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا شرایط بسته پیشنهادی ایران به 1+5 تغییر می‌کند، گفت: آخرین پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران که ارائه شد بسته جامعی است که می تواند مبنای مذاکره قرار گیرد.

سعیدی افزود: اگر 1+5 رویکرد منطقی داشته باشد بسته ایران پیشنهادی منطقی، دقیق، حساب شده و کارشده ایست که می‌تواند محل آزمایش صداقت 1+5 باشد.
وی تبلیغات منفی و شدید غرب علیه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران را ناشی از طبع دنیای پیشرفته نسبت به دنیای مقابل خود دانست و درباره تاثیر تغییر مدیرکل آژانس بر روند حاکم بر موضوع هسته‌ای ایران گفت: طبیعتاً افراد در این پست نقش بسیار مهمی دارند که البته بخش مهمی از این امر به شخصیت افراد برمی‌گردد.

سعیدی همچنین با اشاره به رای نیاوردن نامزدهای آفریقای جنوبی و ژاپن برای تصدی پست مدیرکلی آژانس در شورای حکام گفت: باید نامزدهای جدید معرفی شوند.
وی درباره معرفی نامزدی از سوی ایران نیز اظهارداشت: با توجه به اینکه ما عضو شورای حکام نیستیم و اکثریت مطلق این شورا نیز به 5 کشور عضو دائم شورای امنیت تعلق دارد، شانس زیادی برای تصدی پست مدیرکلی آژانس نداریم به همین خاطر نامزدی نیز معرفی نکرده ایم.

آقازاده، پدر هسته‌ای ایران

معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران در پایان برنامه نگاه یک سیما به سئوالات خبرنگار جوان این برنامه پاسخ داد.
سعیدی در پاسخ به اینکه پدر هسته‌ای ایران کیست؟ گفت: به صراحت می‌گویم مهندس آقازاده.

وی درباره نقش رسانه‌ها در کسب موفقیت‌های هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: اگر فعالیت‌های بسیار خوب خبرگزاریها و رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی نبود قطعا نمی‌توانستیم به این مرحله برسیم و در جنگ رسانه ای با غرب پیروز شویم.

سعیدی همچنین در پاسخ به اینکه کدام یک از کشورهای غربی از دستیابی ایران به فناوری صلح آمیز هسته‌ای عصبانی‌تر است، گفت: انگلیس، چه در دور گذشته مذاکرات و چه در دور جدید مذاکرات عصبانی‌تر بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها