اتفاقات مهم ورزشی در سال 88

سالی پرتراکم و شلوغ برای ورزش ایران

سال 1387 با تمام اشک‌ها و لبخندهایش به خاطره‌ها پیوست. البته به لحاظ ورزشی سال 87 برای ما بیشتر اشک داشت تا لبخند. بزرگ‌ترین ناکامی ما در این سال عملکرد بسیار ضعیف کاروان ورزشی ایران در المپیک 2008 چین بود. خدا پدر و مادر هادی ساعی فرزند غیور ایران را بیامرزد که با آن تک مدال طلایی که گرفت مرهمی بر زخم‌های دل مردم ورزش‌دوست ایران بود. البته این مدال طلا باعث شد تا بعضی از آقایان صندلی‌های ریاست خود را هم حفظ کنند. به هر حال سال 87 گذشت، اما سال جدید با رقابت‌های جدید ورزشی در راه است که البته امیدواریم سال پربرکتی برای ورزش ما باشد. در سال جدید رشته‌های ورزشی بخصوص فوتبال روزهای سرنوشت‌سازی را پیش روی خود دارند.
کد خبر: ۲۴۴۲۸۸

مقدماتی جام جهانی فوتبال: فوتبال به عنوان بزرگ‌ترین پدیده اجتماعی طیف بسیار گسترده‌ای از مردم را متوجه خود کرده است. در سطح ملی هم تمام نگاه‌ها به تیم ملی بزرگسالان است و تیم ملی ما هم در سال 88 تلاش می‌کند تا بلیت حضور در جام جهانی 2010 را به دست آورد و مسافر جام جهانی شود. حضور در این تورنمنت بزرگ و معتبر برای ما اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. به هر حال فوتبال در دنیای امروز تنها یک بازی و تفریح نیست بلکه به عنوان یک صنعت پولساز از آن یاد می‌شود. همچنان که کشوری مثل برزیل از راه بازیکن‌سازی سالانه میلیون‌ها دلار درآمد کسب می‌کند.

لیگ قهرمانان آسیا

استقلال، صبای قم، سپاهان و پرسپولیس 4 تیم حاضر ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا هستند که مسابقات مقدماتی خود را پشت سر می‌گذارند. تیم‌های ایرانی سال‌هاست که در این تورنمنت معتبر آسیایی توفیقی به دست نیاورده‌اند و تنها سپاهان بود که دو فصل قبل موفق شد به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسد، اما در نهایت مقابل اوراواردز ژاپن مغلوب شد و نایب‌قهرمان این رقابت‌ها شد.

قهرمانی لیگ برتر

قهرمان هشتمین لیگ برتر ما هم در سال جدید مشخص می‌شود. در حال حاضر استقلال تهران و ذوب‌آهن اصفهان شانس‌های اول قهرمانی محسوب می‌شوند. این 2 تیم لیاقت خود را تا به امروز برای رسیدن به مقام قهرمانی نشان داده‌اند و در 4 بازی پایانی هر تیمی که حرفه‌ای‌تر عمل کند و از موقعیت‌هایش بهتر استفاده کند، قهرمان خواهد شد. امیر قلعه‌نویی به دنبال کسب دومین قهرمانی خود با استقلال در لیگ برتر است و منصور ابراهیم‌زاده هم در اولین سال سرمربیگری‌اش در این رقابت‌ها به دنبال کسب یک رکورد تاریخی است تا نام خود را به عنوان یک مربی بادانش و توانمند در بین قهرمانان لیگ برتر ثبت کند.

صعود و سقوط تیم‌ها

در سال جدید تکلیف تیم‌های سقوط‌کننده به لیگ دسته اول و تیم‌های صعودکننده به لیگ نهم حرفه‌ای هم مشخص خواهد شد. برق شیراز، استقلال اهواز، داماش گیلان و پیام خراسان از گزینه‌های اصلی سقوط به لیگ دسته اول هستند. البته برق شیراز با سرعت خیره‌کننده‌ای به سوی لیگ یک در حال حرکت است و به هیچ تیمی هم اجازه نمی‌دهد که زودتر از آنها به رقابت‌های دسته پایین‌تر سقوط کند. در نقطه مقابل در لیگ دسته اول هم رقابت سخت و شدیدی در بین تیم‌ها برای صعود به لیگ برتر وجود دارد. آن طور که شواهد و قرائن نشان می‌دهد استیل آذین و شهرداری تبریز در گروه اول و تراکتورسازی تبریز در گروه دوم شانس‌های اول صعود به لیگ برتر هستند.

قهرمان جام حذفی

پس از قهرمانی لیگ برتر تیم‌های ریز و درشت ایرانی تمرکز خود را روی جام حذفی قرار داده‌اند. در این رقابت‌ها هم مثل لیگ برتر تیم‌های پرسپولیس، سپاهان، استقلال تهران، ذوب‌آهن اصفهان و صبای قم مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی هستند. پرسپولیسی‌ها که در لیگ هشتم حرفه‌ای قهرمانی را از دست رفته می‌بینند امید زیادی به قهرمانی در جام حذفی بسته‌اند. به دست آوردن جام حذفی می‌تواند به نوعی توجیهی برای هزینه‌های سنگین سرخپوشان در فصل جاری باشد. البته آنها در اولین گام باید به مصاف سپاهانی بروند که خودش یک تیم قدرتمند و مدعی در این رقابت‌ها است و اگر وینگادا و شاگردانش بتوانند از این مرحله به سلامت عبور کنند امید بسیار زیادی برای رسیدن به فینال خواهند داشت هرچند که جام حذفی جام شگفتی‌ها است و همواره شاهد رقم خوردن نتایج عجیب در این رقابت‌ها بوده‌ایم.

قهرمان اروپا

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در خرداد ماه 88 رخ می‌دهد مشخص شدن قهرمان لیگ قهرمانان اروپا است. جایی که تیم‌های قدرتمند قاره سبز تمام تلاش خود را برای رسیدن به این جام معتبر به کار گرفته‌اند. در مورد قهرمان این دوره هیچ گونه پیش‌بینی نمی‌توان کرد و باید تا لحظه آخر منتظر ماند تا چهره قهرمان برای علاقه‌مندان به فوتبال مشخص شود.

در کنار این مسابقات قهرمانی لیگ‌های مختلف و جام حذفی کشورهای مختلف اروپایی هم هست که در نوع خودش بسیار جالب و تماشایی خواهد بود، رقابت‌ غول‌های اروپایی در کشورهای اسپانیا، انگلیس و ایتالیا از بقیه کشورها دیدنی‌تر است.

مقدماتی جام جهانی در اروپا

رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در قاره اروپا هم در سال 88 پیگیری می‌شود تا نمایندگان قاره سبز در جام جهانی 2010 مشخص شوند. از بین نامداران فوتبال اروپا، ایتالیا قهرمان دوره قبل جام جهانی تنها تیمی است که برای حضور در این رقابت‌های معتبر کار سختی را پیش رو دارد، اما در کل بازی‌های ملی اروپایی همواره دیدنی و جذاب بوده و علاقه‌مندان بسیار زیادی در دنیا بخصوص در کشور ما دارد.

نمایندگان آمریکا در جام جهانی

در سال 88 چهره نمایندگان قاره آمریکا هم در جام جهانی 2008 مشخص خواهند شد. جایی که تیم‌های معتبر و قدرتمندی همچون برزیل و آرژانتین حضور دارند. البته این دو تیم برای حضور در آفریقای جنوبی کار چندان سختی را پیش رو نخواهند داشت، اما فوتبال در آمریکای جنوبی چیزی فراتر از مرگ و زندگی برای علاقه‌مندان به این رشته است. جایی که جوانان این کشورها علاقه خاصی به فوتبال دارند و با هیجان خاصی رقابت‌های ملی و باشگاهی را دنبال می‌کنند.

مقدماتی نوجوانان و جوانان آسیا

رقابت‌های مقدماتی فوتبال نوجوانان آسیا هم در تیر ماه و در کشور سنگاپور برگزار می‌شود که کشور ما هم در این رقابت‌ها حضور دارد. قهرمانی تیم نوجوانان ما در سال گذشته که در مسابقات آسیایی ازبکستان رقم خورد باعث شده تا تیم‌های آسیایی در این دوره حساب ویژه‌ای روی تیم ایران باز کنند. پس از سال‌ها ناکامی علی دوستی موفق شد تیم ملی نوجوانان ما را به مقام قهرمانی آسیا برساند. یک ماه بعد از این مسابقات هم رقابت‌های مقدماتی جوانان آسیا برگزار خواهد شد که هدایت آن تیم را هم علی دوستی بر عهده دارد که امیدواریم مثل رده نوجوانان شاهد موفقیت این مربی سازنده، زحمت‌کش و اخلاقی کشورمان باشیم.

جام جهانی نوجوانان

اما در آبان ماه سال 88 علی دوستی باید با تیم نوجوانان ایران در جام جهانی نوجوانان شرکت کند. رقابت‌های بسیار مهمی که تیم‌های قدرتمند جهان در رده نوجوانان در آن حضور دارند و بدون تردید دوستی و شاگردانش کار بسیار سختی را پیش رو خواهند داشت.

این رقابت‌ها قرار بود در نیجریه برگزار شود، اما این کشور از میزبانی این رقابت‌ها انصراف داد و فیفا هنوز نام میزبان جدید این تورنمنت را اعلام نکرده است.

فوتسال به برزیل می‌رود

مسابقات جایزه بزرگ برزیل که همان جام جهانی کوچک در رشته فوتسال محسوب می‌شود خردادماه سال 88 در کشور برزیل برگزار خواهد شد که تیم ملی فوتسال ایران هم در این رقابت‌ها حضور دارد. حسین شمس و شاگردانش امیدواری بسیار زیادی دارند تا در این تورنمنت بزرگ به جمع 4 تیم پایانی راه‌یابند.

بازی‌های آسیایی ورزش‌های رزمی

بازی‌های آسیایی ورزش‌های رزمی هم اردیبهشت ماه سال 88 در کشور تایلند برگزار خواهد شد. به نظر می‌رسد با توجه به قدرت تیم‌های ایرانی در رشته‌های رزمی باید شاهد کسب مدال‌های رنگارنگ از این رقابت‌ها توسط ورزشکاران ایرانی باشیم. رشته‌هایی مثل کاراته و تکواندو می‌‌توانند در این رقابت‌ها برای ما مدال‌آور باشند.

بازی‌های کشورهای اسلامی

دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی مهر و آبان سال 88 در سه شهر تهران، اصفهان و مشهد برگزار می‌شود. این رقابت‌ها در رشد و پیشرفت ورزشکاران ایرانی بخصوص بانوان ما نقش زیادی دارد چرا که یک تورنمنت بین‌المللی است و ورزشکاران ما در این رقابت‌ها به خوبی محک می‌خورند.

بازی‌های آسیایی داخل سالن

سومین دوره بازی‌های آسیایی داخل سالن هم آبان‌ماه در کشور ویتنام برگزار خواهد شد. رقابت‌هایی که برای ما باز هم مدال‌آور خواهد بود چرا که رشته‌ای مثل فوتسال ایران که قهرمان بلامنازع آسیا است به راحتی می‌تواند در چنین مسابقاتی قهرمان شود.

بازی‌های المپیک و پارالمپیک زمستان

بازی‌های المپیک و پارالمپیک زمستانی هم در بهمن ماه در ونکوور کانادا برگزار می‌شود. در این رقابت‌ها مثل المپیک باید چشم به مدال‌های ورزشکارانی داشته باشیم که در پارالمپیک از کشورمان شرکت می‌کنند. جانبازان و معلولان کشورمان که همیشه در میادین بین‌المللی افتخار آفرین بوده‌اند در این رقابت‌ها هم قطعا با مدال‌های رنگارنگ به ایران باز خواهند گشت. البته مسابقات پارالمپیک اسفندماه 88 برگزار خواهد شد.

مسابقات مهم بین‌المللی

در سال 88 ورزش کشتی دو رویداد بسیار مهم را پیش‌رو دارد. مسابقات جهانی دانمارک و مسابقات آسیایی بزرگسالان که هر دو رویداد برای ایران بسیار مهم است. در رشته کاراته هم مسابقات آسیایی در چین تایپه برگزار می‌شود. رقابت‌های جهانی ووشو هم در سال 88 به میزبانی کانادا برگزار خواهد شد. جودوکاران ایران هم در مسابقات جهانی این رشته که در کشور هلند برگزار خواهد شد شرکت می‌کنند. جام‌جهانی تکواندو در کشور آذربایجان و مسابقات جهانی تکواندو هم به میزبانی کشور دانمارک برگزار می‌شود. در رشته بسکتبال هم دو رویداد مهم در سال 88 وجود دارد. مسابقات قهرمانی جوانان جهان در کشور نیوزلند برگزار می‌شود و مسابقات آسیایی بزرگسالان هم برگزار خواهد شد که کشور میزبان هنوز مشخص نشده است. این مسابقات جهت کسب سهمیه جهت حضوردر جام‌جهانی 2010 ترکیه برگزار می‌شود.

انتقال رونالدو به رئال مادرید

در تابستان سال 88 که همزمان با تعطیلی رقابت‌های فوتبال در کشورهای اروپایی است باید شاهد نقل و انتقال بازیکنان در باشگاه‌های معتبر قاره سبز باشیم. سران باشگاه ثروتمند و پرافتخار رئال مادرید مدت‌هاست که به دنبال جذب کریستیانورونالدو هافبک پرتغالی تیم منچستر یونایتد انگلیس هستند. البته رئالی‌ها مدت‌هاست که دنبال جذب این ستاره پر سروصدای منچستر هستند ولی سرالکس فرگوسن موفق شده فعلا او را در اولدترافورد نگه دارد.

جابه‌جایی مربیان بزرگ

در تابستان سال 88 باید شاهد جابه‌جایی چند مربی بزرگ در قاره اروپا باشیم. شایعاتی به گوش می‌رسد مبنی بر این که چلسی انگلیس که به طور موقت گاس هیدینگ هلندی را در اختیار گرفته به احتمال فراوان پای فرانک رایکارد مربی هلندی سابق بارسلونا را به استمفورد بریج لندن باز خواهد کرد. در کنار این خبر همچنین شنیدیم که ممکن است رافائل بنیتس سرمربی حال حاضر لیورپول در سال جدید هدایت رئال مادرید اسپانیا را برعهده بگیرد و جانشین خوان دراموس در تیم کهکشانی‌ها بشود. البته بنیتس فصل قبل هم با سران باشگاه لیورپول به مشکل خورد و تا آستانه جدایی از این تیم پیش رفت اما در آخرین لحظات تصمیم گرفت کارش را در این باشگاه انگلیسی ادامه دهد.

خداحافظی فرگوسن

خبر جالبی که در روزهای پایانی سال 87 شنیدیم این بود که سرالکس فرگوسن سرمربی نامدار و پرافتخار اسکاتلندی تیم منچستریونایتد تصمیم گرفته در پایان فصل جاری از این تیم خداحافظی کند و خودش را بازنشست کند. قطعا این خبر برای علاقه‌مندان منچستر بسیار مهم و جالب است و با واکنش‌‌های متفاوتی هم همراه شده است اما نکته مهم اینجاست که چه کسی جایگزین این مربی پرافتخار خواهد شد.

از باشگاه منچستر یونایتد خبر می‌رسد که سران این باشگاه به دنبال به خدمت گرفتن خوزه مورینیو سرمربی حال حاضر اینترمیلان ایتالیا هستند که البته کسی جز این مرد همیشه جنجالی هم نمی‌تواند در این موقعیت جانشین فرگوسن پرافتخار شود. به هر حال مورینیو یک آدم خاص در جامعه مربیان است و می‌تواند بار روانی این موضوع را به دوش بکشد. جالب این که چند بازیکن منچستر از جمله ریو فردینالد مدافع این تیم از حضور مورینیو در این باشگاه استقبال و اعلام کرده‌اند که مورینیو می‌تواند گزینه خوبی برای هدایت منچستریونایتد باشد.

میلان در راه بارسلونا

از باشگاه میلان ایتالیا هم خبر می‌رسد که مالکان این باشگاه قصد دارند در فصل جدید از روش بارسلونا اسپانیا در تیمشان استفاده کنند.

حضور پپ گواردیولا در نیوکمپ جواب داد و بارسلونا فصل بسیار خوبی را سپری کرد به همین دلیل میلانی‌ها هم تصمیم گرفته‌‌اند از یکی از بازیکنان قدیمی شان برای هدایت این تیم استفاده کنند. طبق شنیده‌ها قرار است لئوناردو هافبک سابق میلان جایگزین کارلو آنجلوتی در این تیم شود و هدایت این تیم را در فصل آینده برعهده بگیرد.

کسی نمی‌تواند مسی را بخرد

لیونل مسی هافبک تهاجمی بارسلونا اسپانیا الماس دنیای فوتبال محسوب می‌شود. بازیکنی که خلاقیت‌ها و توانایی‌های منحصر به فردی دارد و هر باشگاهی را وسوسه می‌کند که چنین بازیکن فوق‌العاده‌ای را به خدمت بگیرد. ممکن است در تابستان سال 88 شایعاتی در رابطه با انتقال مسی به تیم‌های دیگر اروپایی شنیده شود اما جالب است بدانید که لیونل مسی فروشی نیست و کسی هم نمی‌تواند او را بخرد. مسی تا سال 2015 با بارسلونا قرارداد دارد و مدیران بارسلونا هم تحت هیچ شرایطی حاضر به از دست دادن ستاره آرژانتینی خود نیستند.

مهدی نوری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها