آقازاده در اصفهان خبر داد:

تحقق آخرین مرحله چرخه سوخت هسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی در جشن ملی فناوری هسته‌ای با اشاره به تحقق آخرین مرحله چرخه سوخت هسته ای که امروز در ایران رخ داد ، گفت: این مهم در شرایطی حاصل شد که برخی با اعمال تحریمها و محدودیتها تلاش کردند در برابر امواج خروشان اراده ملی ، سری از قهر و کین برآورند.
کد خبر: ۲۴۴۲۵۲

به گزارش مهر، رضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران از افزایش چشمگیر فعالیت های اکتشاف و استخراج اورانیوم در کشور خبر داد و با اشاره به آزمایش سانتریفیوژهای جدید با ظرفیت بالا در تاسیسات نطنز اعلام کرد که : این تاسیسات سالانه سوخت معادل 2 هزار و 500 مگاوات برق هسته ای را تامین خواهد کرد .

 رئیس سازمان انرژی اتمی در حالی این اخبار را اعلام کرد که پیش از این ، با دستگاه های سانتریفیوژ نسلهای قبلی در نطنز، ظرفیت تولید این کارخانه تامین سوخت یک نیروگاه هزار مگاواتی اعلام شده بود .

تحقق آخرین مرحله چرخه سوخت هسته ای

آقازاده در سخنرانی خود در این مراسم با اشاره به تحقق آخرین مرحله چرخه سوخت هسته ای که امروز در ایران رخ داد ، گفت: این مهم در شرایطی حاصل شد که برخی با اعمال تحریمها و محدودیتها تلاش کردند در برابر امواج خروشان اراده ملی ، سری از قهر و کین برآورند.

وی با بیان اینکه هدف ما افزودن بر عزت و اقتدار ایران اسلامی است، گفت: اکنون به اعتراف همگان توانسته ایم به ارتقای جایگاه ایران و ایرانی و تقویت هویت ملی دست یابیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی از رهبر فرزانه انقلاب و حمایتهای بیدریغ دولتهای گذشته در مسیر تحقق این خواسته بزرگ ملی قدردانی کرد و گفت: به طور ویژه باید از جناب آقای دکتر احمدی نژاد قدردانی کنم که با پایداری و استقامت مسیر ما را در عبور این مرحله سخت هموار کرد.

وی همچنین از ملت ایران و اصحاب رسانه برای حمایت و نشان دادن اجماع ملی و وحدت کلمه در مسیر دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای تقدیر کرد.

آقازاده در ادامه به بیان چکیده ای از آخرین وضعیت صنعت هسته ای کشور پرداخت و در این راستا از افزایش چشمگیر حجم فعالیتهای اکتشافی برای استخراج اورانیوم در کشور خبر داد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: کارخانه فرآوری اورانیوم اصفهان در حال حاضر با ظرفیت 280 تن UF6 همچنین 11 تن اکسید اورانیوم و 10 تن اورانیوم فلزی به فعالیت خود ادامه می دهد و این ظرفیت در پایان برنامه پنجساله پنجم به هزار تن خواهد رسید.

نصب 7 هزار سانتریفیوژ

وی درباره فعالیتهای جاری در سایت غنی سازی اورانیوم نطنز نیز گفت: در این پروژه تا به امروز حدود 7 هزار ماشین سانتریفیوژ نصب شده است و این تعداد طی برنامه پنجساله پنجم به 50 هزار دستگاه خواهد رسید.

آقازاده در اعلام یک دستاورد بزرگ هسته ای کشور خبر داد: پژوهشگران سازمان انرژی اتمی ایران وارد مرحله جدیدی از دستیابی به دانش غنی سازی اورانیوم شده اند.

وی گفت: ما امروز توانسته ایم به تولید ماشینهای سانتریفیوژی بپردازیم که SW آنها به 5 تا 6 می رسد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام جزئیات این دستاورد را به بعد موکول کرد.

وی خبر داد: با این دستاورد در برنامه پنجساله پنجم ، سوخت معادل 2 هزار و 500 مگاوات برق هسته ای در تاسیسات هسته ای نطنز تامین خواهد شد.

این در حالی است که پیش از این ظرفیت این تاسیسات تامین سوخت یک نیروگاه 1000 مگاواتی اعلام شده بود .

آقازاده همچنین به تشریح دستاوردهای کشور در فعالیتهای مربوط به کارخانه آلیاژی نوین اصفهان پرداخت که در آن بسته های سوخت مورد نیاز نیروگاههای اتمی ایران تامین خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام اینکه اولین مجتمع سوخت راکتور آب سنگین 40 مگاواتی اراک در دی ماه سال 87 به شرکت سوخت راکتورهای اتمی ایران ( FMP ) تحویل شد، گفت: بر اساس تولید مقاطع آلیاژی، این مجموعه قادر است ضمن تولید تیتانیوم و زیرکونیوم، کلرید منیزیم با خلوص 99.9 درصد، فرم خاص اکسید زیرکونیوم و اکسید هافینیوم نیز تولید نماید.

وی تصریح کرد: تولید قرص و میله و مجتمع سوخت که آخرین و حساس ترین حلقه مربوط به تولید سوخت هسته ای است، بر عهده این کارخانه است.

آقازاده با اشاره به تولید انواع مجتمع های سوخت در کنار فعالیت کارخانه های USF و ZPP اعلام کرد: کارخانه FMP سالیانه قادر خواهد بود 10 تن سوخت طبیعی برای راکتور آب سنگین اراک و 30 تن سوخت غنی شده با خلوص 5 درصد برای راکتورهای آب سبک از قبیل نیروگاه 360 مگاواتی دارخوین و نیروگاههای برق ، تولید کند.

به گفته وی این کارخانه قابلیت افزایش ظرفیت تولید جهت تامین 2 هزار و 360 مگاوات برق هسته ای مورد تاکید در برنامه پنجساله پنجم را دارد.

احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای

رئیس سازمان انرژی اتمی از توسعه نیروگاههای اتمی کشور به عنوان یکی از رسالتهای مهم این سازمان یاد کرد و با اشاره به برنامه کشور برای تولید 20 هزار مگاوات برق هسته ای، خبر داد: این سازمان احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه هسته ای را در برنامه پنجم توسعه در دستور کار دارد .

 وی افزود: در ادامه این روند نیز در برنامه ششم و هفتم توسعه تا رسیدن به افق 1404 ، نیروگاههای هسته ای تامین حدود 10 درصد از انرژی کشور را برعهده خواهند داشت.

آقازاده در پایان با برشمردن برنامه های سازمان انرژی اتمی در توسعه فعالیتهای هسته ای ایران در بخشهای مختلف خاطر نشان کرد: ملت ایران در مسیر تحقق آرزوها و خواسته های تاریخی خود به افقهای دور دست می نگرد ، ما اکنون در آغاز راه هستیم و برای رسیدن به جایگاه شایسته ملت ایران سخت نیازمند همراهی و همدلی یکایک هموطنان می باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها