عجب دنیای عجیبی دارد این انسان دوپا! تا وقتی زنده است، یک جور فرهنگ و علایقش را به رخ دیگران می‌کشد، وقتی هم که پیمانه عمرش سرریز شد، با انتخاب قبر و نوع سنگ روی آن - که البته این بار اطرافیانش این کار را برایش انجام می‌دهند‌- به طریقی دیگر با دارایی و ثروتش فخرفروشی می‌کند.
کد خبر: ۲۳۹۷۵۶

تجمل‌گرایی این روزها نه فقط در میان زنده‌ها بلکه در دنیای مردگان هم جایی برای خود باز کرده است. این را می‌شود از قیمت میلیونی قبرها در موقعیت‌های مکانی مختلف و حتی در تنوع جنس، رنگ، طرح و حتی تزئینات سنگ‌قبرها در بهشت‌زهرا(س) یا هر آرامگاه و امامزاده دیگری بوضوح دید.

انگار سنگ‌قبرها هم شده‌اند آیینه تمام‌نمایی از تنوع خرده‌فرهنگ‌ها در مردم. از سنگ قبرهای ساده که تنها نام و تاریخ فوت متوفی روی آن حک شده تا سنگ‌های مرمر و گرانیت تیره و روشن با تزئینات چشم‌نواز و اشعار بلندبالا. قانون مرده‌پرستی اینجا از هر جایی بیشتر خودنمایی می‌کند.

توقف خودروهای شیک و مدل بالای خارجی در کنار مغازه سنگ‌قبرفروشی‌های بهشت‌زهرا(س)‌ و وسواس خاص و چانه‌زنی آنها برای سفارش دادن با کیفیت‌ترین، زیباترین و آبرومندانه‌ترین نوع سنگ‌قبر، بیانگر این است که تجملات دیگر نه فقط در میان زنده‌ها، بلکه به دنیای اموات هم راه پیدا کرده است. گویی خانواده‌های اموات نگرانند که مبادا با سفارش سنگ‌قبر ارزان‌تر نه‌تنها در میان زنده‌ها بلکه متوفی‌شان هم نزد جماعت مرده‌ها نتوانند آبروداری کنند!

اینجا هم قانون بازار حکمفرماست و مشتری حرف اول را می‌زند. اگر خانواده متوفی بخواهند سنگ‌قبر گرانیت ایرانی سفارش دهند، قیمت این نوع سنگ‌ها بین 100 تا 150 هزار تومان با توجه به نرخ تورم هرساله متغیر است اما اگر برای خانواده متوفی قیمت چندان مهم نباشد و حفظ آبرو حرف اول را بزند، سنگ‌قبرهایی از جنس گرانیت یونانی یا گرانیت برزیلی پیشنهاد می‌شود که علاوه بر جنس مرغوب‌تری که دارند، از لحاظ ظرافت، زیبایی کار هنری که روی این سنگ‌قبرها انجام می‌شود، گاه تا چندین میلیون تومان هزینه روی دست سفارش‌دهندگانش می‌گذارد.

ورود تجملات در مراسم شادی و عزاداری‌ در حالی روزبه‌روز در میان مردم رو به افزایش است که بسیاری از جامعه‌شناسان نسبت به تبدیل شدن تدریجی این رفتارها به یک خرده‌فرهنگ نادرست  که می‌تواند اثرات مخرب بسیاری در پی داشته باشد  هشدار داده‌اند.

گویی این واقعیت که در سفر آخرت، تنها توشه‌ای که می‌تواند گره از کار نامعلوم آن دنیای متوفی باز کند، اعمال نیک و خیرش است  که البته بازماندگان نیز می‌توانند با دادن خیرات و نذورات بر این اندوخته بیفزایند  بتدریج می‌رود تا در میان زرق و برق تجملات و فخرفروشی زندگی‌های امروزی به فراموشی سپرده شود.

پوران محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها