سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد

فعالیت 50 حقوقدان در اجلاس حمایت از فلسطین

گروه سیاسی: 50 حقوقدان بین‌المللی امروز در خصوص تبادل اسناد متقن برای زمینه‌سازی محاکمه سران جنایتکار رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کنند. به گزارش خبرنگار ما، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام این خبر در جلسه هفتگی خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی به برگزاری کنفرانس حمایت از فلسطین اشاره کرد و گفت: کنفرانس حمایت از فلسطین 3کمیته مهم دارد که کمیته قضایی از امروز (سه‌شنبه)‌ کار خود را با حضور 50 حقوقدان بین‌المللی آغاز می‌کند.
کد خبر: ۲۳۹۴۰۵

وی شعار این کنفرانس را حمایت از فلسطین، غزه قربانی جنایت و فلسطین مظهر مقاومت عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی می‌کنیم حداقل بین 16 تا 20 هیات در سطح رئیس مجلس در این کنفرانس بین‌المللی شرکت کنند و بسیاری از هیات‌های دیگر دعوت شده از 80 کشور در سطوح عالیه در این اجلاس حضور یابند.

قشقاوی اضافه کرد: علاوه بر روسای مجالس، اکثریت سران گروه‌های فلسطینی اعم از فتح، جهاد اسلامی و حماس و همچنین رئیس مجلس ملی فلسطین در این اجلاس حضور خواهند یافت.

درخواستی برای میانجیگری نداریم

در ادامه این جلسه خبری، قشقاوی درباره اظهارات رجب‌طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با گاردین مبنی بر این‌که ایران به منظور ارتباط با آمریکا پیشنهاد میانجیگری به ترکیه داده است، با اشاره به اظهارات قبلی‌اش در این‌باره گفت: قطعا اظهارات اردوغان و بقیه برادران ترک از سر خیرخواهی و دلسوزی، لطف و عنایت است. ضمن احترام به این‌گونه نظرات تاکید می‌کنم که از سوی جمهوری اسلامی هیچ‌گونه درخواستی برای میانجیگری به ایشان یا دیگر مقامات ارائه نشده است.

راه‌اندازی نیروگاه بوشهر، سر موعد

قشقاوی با بیان این که نیروگاه بوشهر طبق برنامه و در موعد مقرر با اطمینان کامل راه‌اندازی می‌شود، در خصوص اظهارات قائم مقام وزیر خارجه مبنی بر افتتاح نیروگاه بوشهر تا شهریور 88 گفت: با پیش‌راه‌اندازی نیروگاه بوشهر این اطمینان در جمهوری اسلامی حاصل شد که به سمت راه‌اندازی کامل نیروگاه در آینده به پیش رود.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران کنوانسیون ایمنی هسته‌ای را امضا کرده است، افزود: از 146 کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، 36 کشور به این کنوانسیون پیوسته‌اند و ایران از 5 کنوانسیون ایمنی، 2 کنوانسیون را پذیرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص این‌که آیا نصب سانتریفیوژ‌های04(  IRنسل جدید سانتریفیوژ‌های نطنز) آغاز شده است، تصریح کرد: درباره جزئیات فنی کار، عدد، زمان و نوع کار باید متخصصان فنی اظهار نظر کنند.

وی با تاکید بر این‌که هیچ چیز پنهانی نیست و همه فعالیت‌ها تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و آنها در جریان جزئیات هستند، اظهار کرد: تمامی برنامه‌های مدونی که در جمهوری اسلامی برای پیگیری حقوق هسته‌ای در این خصوص صورت گرفته تحت نظارت آژانس و مفاد جامع پادمان در حال انجام و در حال پیشرفت است.

وی درباره اظهارات مولن، دریا‌دار آمریکایی که گفته بود ایران به مرحله تولید بمب اتم رسیده است، گفت:  بمب اتم هیچ جایگاهی در رویکرد دفاعی جمهوری اسلامی ندارد.

وی در خصوص سفر فراتینی وزیر خارجه ایتالیا به تهران با اشاره به مذاکره تلفنی وی با متکی خاطرنشان کرد: پس از آن که ایشان طرح دعوت از ایران برای حضور در اجلاس مربوط به افغانستان  که قرار است در حاشیه اجلاس 8 G  در رم برگزار شود  را مطرح کرد وزیر خارجه کشورمان از ایشان خواست به دلیل اهمیت این موضوع گفتگوها به صورت حضوری باشد. ما هم از منابع ایتالیایی شنیده‌ایم که ایشان بنا دارند در ماه مارس به ایران سفر کنند.

قشقاوی در واکنش به سوالی مبنی بر سکوت وزارت امور خارجه در خصوص اهانت‌های صورت گرفته به شیعیان در عربستان و پاکستان با اشاره به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در خصوص جهان تشیع خاطرنشان کرد: مراجع عظام تقلید همگام با بقیه مومنان نسبت به سرنوشت کل مسلمانان از جمله شیعیان حساسیت‌های لازم را به خرج می‌دهند و وزارت خارجه نیز گزارش مکتوبی از واقعیات موجود خدمت مراجع عظام ارسال کرده‌ و برنامه‌هایی نیز در دستور کار داریم که دیدگاه‌ها و واقعیات موجود از نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور را خدمت آیات عظام ارائه کنیم.

قشقاوی همچنین در خصوص آزادی دو تن از دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی در اربیل ظرف یکی دو روز آینده، خاطرنشان کرد:  رایزنی‌هایی را با صلیب سرخ عراق و قائم مقام وزیر خارجه این کشور داشته‌ایم و امیدواریم حاصل تلاش‌ها و پیگیر‌ی‌های دولت جمهوری اسلامی بزودی منجر به آزادی این افراد و بازگشت آنها به خانواده‌هایشان شود.

وی درباره خبر مطرح شده مبنی بر بخشیده شدن غرامت جنگی عراق توسط ایران نیز تاکید کرد که چنین بحثی مطرح نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها