با برگزاری جشنواره فیلم‌های انیمیشن

بهار انیمیشن از راه می‌رسد

بیش از 5000 نفر از اعضای خانواده انیمیشن از 11 تا 15 اسفند با حضور در ششمین جشنواره دوسالانه خود آخرین ساخته‌هایشان را عرضه می‌کنند.
کد خبر: ۲۳۷۵۹۷

 نکته جالب توجه برای علاقه‌مندان چنین فیلم‌هایی این است که شرکت در این جشنواره برخلاف جشنواره‌هایی مانند فیلم فجر با اعمال شاقه یا خرید بلیت از بازار سیاه همراه نیست و همه این عزیزان می‌توانند بسادگی از برنامه‌های جشنواره در 4 سالن کانون پرورش فکری، سینما کانون، موزه هنرهای معاصر و دانشکده صدا‌وسیما استفاده کنند.

روز گذشته در میزگردی خبری که در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، محسن چینی‌فروشان، مدیرعامل این کانون در جمع خبرنگاران گفت: <در این دوره از جشنواره در مجموع 61 کشور جهان شرکت کرده‌اند و بجز ایران حدود 900 فیلم دیگر از کشورهای مختلف به جشنواره ارسال شده است.

بریتانیا با 83 فیلم، آلمان با 73 فیلم، فرانسه با 68 فیلم، آمریکا با 59 فیلم و روسیه با 47 فیلم بیشترین حضور را در جشنواره دارند و هیات انتخابی متشکل از عبدالله علیمراد، اسدالله اعلایی، محمدرضا حسنایی، زحل رضوی و معین صمدی از این تعداد 141 فیلم را برای حضور در مسابقه بین‌الملل برگزیده که از این تعداد 37 فیلم متعلق به ایران است.

به گزارش خبرنگار ما، چینی‌فروشان در ادامه با بیان این‌که تولید فیلم‌های بلند انیمیشن نیز در مقایسه با سال‌های گذشته از رشد بالایی برخوردار بوده، گفت: امسال 8 فیلم بلند به جشنواره رسیده که 4 فیلم در بخش مسابقه ایران و دو فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل حضور دارند.

برگزاری 6 نشست تخصصی مرتبط با هنر پویانمایی با حضور کارشناسان و چهره‌های صاحب‌نام عرصه پویانمایی کشور، برگزاری بخش نمایش ویژه و بخش چشم‌انداز و برپایی کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی، نمایش فیلم‌هایی از نورمن مک‌لارن، زیباشناسی و پویانمایی، انیمیشن پروجکشن، مروری بر آثار باب کرتز، نمایش پشت صحنه فیلم‌های انیمیشن، جشنواره جشنواره‌ها و... برخی دیگر از برنامه‌هایی است که شرکت‌کنندگان می‌توانند در کنار تماشای فیلم از آن لذت ببرند.

محمدرضا کریمی‌‌صارمی، دبیر جشنواره روز گذشته در گفتگو با خبرنگار ما در پاسخ به این سوال که برگزاری 6 دوره از این جشنواره طی 12 سال چه تاثیر محسوسی بر تولید انیمیشن گذاشته است، گفت: هنگام برگزاری جشنواره اول، تولید یک سال انیمیشن در کشور ما 43 فیلم بود، اما سال گذشته کشور ما 1300 فیلم تولید کرده که ممکن است همه این فیلم‌ها از نظر کیفی در یک اندازه نباشند، اما همین رقم بالای تولید هم نشان می‌دهد که در این رشته سرمایه‌گذاری خوبی انجام شده است.

صارمی ‌با اشاره به این مساله که در کشور ما بیش از 80 درصد از برنامه‌های انیمیشن توسط بخش دولتی تهیه می‌شود، از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز صبا و حوزه هنری به عنوان مراکز مهم تولید انیمیشن نام برد و گفت: تعداد محدودی فیلم هم هر سال توسط افراد در خانه و کارگاه‌های خانگی ساخته می‌شود، اما در حال حاضر انیمیشن در کشور ما جایگاه پیدا کرده و شاید یکی از دلایل آن برگزاری این جشنواره است که سبب شده تا سازندگان چنین فیلم‌هایی مانند تولیدکنندگان فیلم‌های داستانی تلاش کنند آثار خود را به پخش برسانند و همان دغدغه‌هایی که سازندگان فیلم زنده دارند را در این عرصه دنبال کنند.

صارمی‌در پاسخ به سوال خبرنگار ما، درباره سهم ایران از بازار خرید و فروش فیلم‌های انیمیشن دنیا هم گفت: هم اکنون تنها فروشنده انیمیشن در کشور ما کانون پرورش فکری کودکان است و ما سال گذشته بیش از 10 عنوان فیلم فروختیم و این 10 عنوان جزو کتاب‌های درسی فرانسوی‌ها بوده که در این کشور تدریس می‌شود.

امسال قرار است در حاشیه این جشنواره بازار فیلمی ‌به شکل ملی برگزار شود که کریمی ‌درباره این بازار و علت عدم برگزاری آن با بازار فیلم فجر نیز به خبرنگار ما، گفت: بازاری که ما برگزار می‌کنیم، کاملا تخصصی است و امیدواریم از سال دوم به بعد به شکل بین‌المللی برگزار شود. در حال حاضر این بازار به شکل ملی برگزار می‌شود.

در همسایگی کشور ما نیز کشورهای زیادی وجود دارند که علاقه‌مند به تولید انیمیشن هستند، اما توان آن را ندارند و ما با وجود 5000 نیروی حاضر در این بخش می‌توانیم این بازارها را به دست بگیریم. به گفته کریمی ‌سال گذشته در نمایشگاهی تخصصی که در کانون برگزار شد، 50 قرارداد برای تولید فیلم انیمیشن منعقد شد که این مساله نشان‌دهنده نیاز عرصه انیمیشن به برگزاری بازاری تخصصی است.

رضا استادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها