علیرضا کریمی صارمی ، هنرمند عکاسی است که عکاسی را به صورت آکادمیک آموخته است. او طراح و بنیانگذار آژانس عکس ایران است و تاکنون در بیش از 40 نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت کرده است.
کد خبر: ۲۳۳۸۵۰
گپ امروز ما با وی درباره حضور هنرمندان شهرستانی در جشنواره‌های ملی است.

حضور هنرمندان شهرستانی در نخستین جشنواره فجر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

این یک واقعیت است که بخش اعظمی از توانمندی جامعه عکاسی ایران را جوانان مستعد شهرستانی تشکیل می‌دهند که بعضا از جهت توجه به آنها و نمایش آثارشان مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند. آثار عکسی که این هنرمندان به دور از پایتخت از گوشه گوشه کشورمان ثبت کرده‌اند، نوعی نگاه متفاوت را در عکاسی مستند اجتماعی ما دنبال می‌کند که ریشه در مستندنگاری زندگی اقوام مختلف کشورمان دارند.

اما نکته اساسی در این میان آن است که متاسفانه هنرمندان شهرستانی اطلاعات خود را درباره هنر عکاسی امروز ایران به‌روز نمی‌کنند که این موضوع را می‌توان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در شهرستان‌ها جبران کرد.

آقای صارمی، شما دبیر بخش عکاسی نخستین جشنواره تجسمی فجر هستید، نمایشگاه آثار به نمایش درآمده در حوزه عکس چقدر به مفهوم تمرکززدایی از هنر پایتخت که در ابتدای برگزاری این جشنواره بر آن تاکید شد، نزدیک است؟

اکثر آثار به نمایش درآمده یا بهتر بگوییم بیش از نیمی از آثار متعلق به هنرمندان شهرستانی است، این رقم به نظر شما این مفهوم را تایید نمی‌کند؟

بله. اما هنوز هنر در شهرستان‌ها آن‌طور که باید دغدغه مسوولان هنری نیست.

این موضوع درست است؛ اما مسوولان فرهنگی نیز باید شرایطی را فراهم کنند تا مراکز شهرستان‌ها دارای نگارخانه، موزه و کتابخانه اختصاصی باشند و نیاز هنری هنرمندان شهرستانی را پاسخگو باشند.

جشنواره امسال را چگونه دیدید؟

به نظرم علی‌رغم فرصت کوتاهی که برای برگزاری نخستین جشنواره تجسمی فجر وجود داشت، برگزاری این جشنواره یک حرکت ملی است که آثارش می‌تواند با برگزیده‌ترین جشنواره‌ها و رویدادهای هنری داخل و حتی منطقه برابری کند.

و حرف آخر...

از علاقه‌مندان هنر عکاسی دعوت می‌کنم از عکس‌های دیده نشده و متفاوت یک عکاس فرانسوی از انقلاب که برای اولین بار در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمده، دیدن کنند؛ زیرا به نظر من این آثار دریچه جدیدی از تصاویر انقلاب ایران را برای نسل جوان می‌گشاید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها