موزه‌ پورشه ، خلاقیت طراحی اتومبیل

نام پورشه، اتومبیل های اسپورت و مسابقه‌ای را در ذهن تداعی می‌کند، شرکت اتومبیل سازی کوچکی درشهر اشتوتگارت آلمان که علیرغم تولید کمتر، درآمد ناخالصی بیشتر از "ب‌ام‌و" دارد. این اتومبیل اینک برای خود صاحب موزه‌ای جذاب و دیدنی شده است.
کد خبر: ۲۳۳۳۷۱

تاریخ اتومبیل سازی پورشه تقریبا به قدمت تاریخ اتومبیل است. فردیناند پورشه یک طراح آلمانی‌ بود که با ارائه مدل‌های اولیه این اتومبیل به سرعت نام خود را در میان تولیدکنندگان اتومبیل مطرح کرد. او دانش خود را در شرکت اتومبیل سازی دایملر آلمان (سازنده مرسدس) هم به کار گرفت و دو مدل تاریخی مرسدس‌های اسپرت "کمپرسور" را در دهه 1920 طراحی کرد. وی مدتی نیز به عنوان طراح اتومبیل در کارخانه فولکس واگن فعالیت می کرد.

فردیناند پورشه در آغاز دهه بعد (1931) به‌طور مستقل شروع به کار کرد و پایه‌های مهم تولید اتومبیل های اسپورت و مسابقه‌ای، با نگاه به آینده را بنا نهاد. در تاریخ اتومبیل سازی آلمان هم‌چنین از وی در طراحی اتومبیل های فولکس واگن (فولکس قورباغه‌ای)  در سال 1936 نام برده می‌شود.

نخستین اتومبیل با نام تجاری "پورشه" در سال 1948 ساخته شد که "Roadstar 356" نام داشت. این اتومبیل بر پایه اتومبیل های فولکس واگن طراحی شد. ورود به عرصه اتومبیل های اسپورت در سال 1951 و با مدل "Alu Coupé" از سری 356 آغاز شد. پورشه قصد داشت با تکیه بر تجربه‌های حاصل از رقابت‌های اتومبیل‌رانی، امنیت و اطمینان اتومبیل های خود را بهبود ببخشد. 

در سال 1964 بود که یکی از سری‌های اسطوره‌ای یعنی سری پورشه 911 به بازار آمد. در همان سال پورشه مدل "Carrera GTS Coupé " از سری 911 به‌عنوان نخستین اتومبیل با اتاق غیر فلزی عرضه شد. تولیدات پورشه روز به روز پیشرفته‌تر می‌شدند، خصوصیتی که امروز هم یکی از سیاست‌های تولید این شرکت اتومبیل سازی است.

پورشه پنجمین اتومبیل ساز آلمان از نظر دارایی و درآمد سالانه است. درست است که اتومبیل‌های شرکت پورشه معمولا در تعداد کم تولید می‌شوند، اما عموما در میان اتومبیل های گران‌قیمت طبقه بندی می شوند. به‌ طوری که این کارخانه با تولید تنها 97 هزار و 500 دستگاه اتومبیل در سال، 5.7 میلیارد یورو درآمد (بدون کسر مالیات) سالیانه دارد که این مبلغ از درآمد "ب‌ام‌و" هم بیشتر است.

موزه جدید پورشه 31 ژانویه بازگشایی شد

موزه پورشه که از سال 1976 برای عموم قابل بازدید است، تاریخ پورشه را از مدل‌های قدیمی و پرخاطره تا طرح‌های جدید نشان می‌دهد. برخی از مدل‌های قدیمی این اتومبیل مانند "Flitzer" هر از چندگاه در مسابقه‌ها یا جشنواره‌های اتومبیل های قدیمی شرکت داده می‌شوند.

شرکت پورشه موزه جدیدی را با معماری کاملا مدرن در محل این کارخانه در شهر اشتوتگارت ساخته است. این مجموعه در روز 31 ماه ژانویه 2009 افتتاح شد. موزه جدید پورشه 5600 متر مربع وسعت و 80 غرفه دارد.

به گفته کارشناسان، این ساختمان از طراحی منحصر به فردی برخوردار است که فن آوری 4 یا 5 سال پیش قادر به ساخت آن نبود. ساختمان موزه بر روی 3 ستون بنا شده و در ساخت آن از 10 هزار تن فولاد استفاده شده است. برای مقایسه می توان به برج ایفل اشاره کرد که در ساختمان آن 7 هزار و 800 تن فولاد به کار رفته است. تقسیم وزن ساختمان موزه جدید به صورت متعادل روی 3 ستون، از ویژگی های معماری این بنا است.

در موزه جدید پورشه برخی مدل از این خودرو که از ابتدای تأسیس کارخانه تا کنون ساخته شده‌اند، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارند.

مجموعه اتومبیل های گردآوری شده در موزه پورشه را می توان از جهتی با موزه مرسدس مقایسه کرد. هر دو موزه چیزی دارند که دیگران ندارند: در موزه مرسدس نخستین اتومبیل های ساخته شده تاریخ در معرض دید هستند و در موزه پورشه نخستین اتومبیل های  "اسپورت" جهان به نمایش درآمده اند.

موزه جدید، علاوه بر سالن نمایش، از کارگاه موزه، مرکز خرید، بایگانی پورشه، رستوران و مراکز اجتماعات بزرگ نیز برخوردار است.

دویچه وله

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها