روی خط جشنواره

اخراجی‌های 2 خارج از بخش‌مسابقه

رضا استادی: اعلام اسامی فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر ــ که در دوره مدیریت جدید سینمایی نام «سودای سیمرغ» را به خود گرفته ــ آن هم در مقطعی که تنها یک هفته به آغاز این رویداد مانده، به هیچ وجه مساله هیجان‌انگیزی نبود. فهرست 25 فیلمی که روز گذشته و در پی خروج هیات انتخاب از قرنطینه اعلام شد، حدود 10 روز قبل از سوی روزنامه‌ای منتشر شده و مورد اعتراض بنیاد سینمایی فارابی هم قرار گرفته بود. البته این روزنامه روز گذشته نیز در خبری با عنوان «آخرین اخبار از جشنواره بیست و هفتم» به عدم حضور فیلم «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی و حضور فیلم فرزند صبح ساخته بهروز افخمی در جشنواره اشاره کرده بود، اما فهرست 25 فیلمی که از سوی دفتر جشنواره منتشر شد، چند فیلم بیش از فیلم‌های این روزنامه داشت.
کد خبر: ۲۳۲۱۸۸

«امشب شب مهتابه» به کارگردانی محمدهادی کریمی، «پای پیاده» به کارگردانی فریدون حسن‌پور، «پنالتی» به کارگردانی انسیه شاه حسینی، «چهره به چهره» به کارگردانی علی ژکان، «حیران» به کارگردانی شالیزه عارف‌پور، «صندلی خالی» به کارگردانی سامان استرکی، «کودک و فرشته»  به کـارگـردانـی مسعود نقاش‌زاده  و«موش» به کارگردانی شاهد احمدلوفیلم‌های جدیدی بودند که در فهرست این روزنامه ذکر نشده بود. خبرگزاری‌ها نسبت به این خبر واکنش‌های مختلفی نشان دادند. مهم‌ترین واکنش خبرگزاری‌ها نیز به نبود نام برخی از فیلم‌ها در این فهرست بود. خبرگزاری مهر درباره عدم حضور فیلم «اخراجی‌های 2» در بخش سودای سیمرغ با حبیب‌الله کاسه‌ساز، تهیه‌کننده این فیلم گفتگویی انجام داد  که او اعلام کرد: «بعد از جشنواره شرایط اکران فیلم را فراهم خواهیم کرد و مخاطب در این مقطع شاهد خواهد بود که آیا به واقع این فیلم قابلیت پذیرش در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر را نداشته است.» نکته جالب توجه درباره فیلم اخراجی‌ها  2 حمایت وزارت ارشاد از ساخت این فیلم بود و به همین دلیل عدم حضور این فیلم در بخش مسابقه سوال برانگیز است.

خبرگزاری فارس نیز با مینو فرشچی و سیامک شایقی از اعضای هیات انتخاب گفتگو کرد که هر دو آنها در صحبت‌هایی مشابه بر صمیمانه بودن جلسات هیات انتخاب تاکید کرده بودند.

خبرگزاری ایسنا هم خبر عدم حضور فیلم‌هایی همچون: درباره الی به کارگردانی اصغر فرهادی، کتاب قانون به کارگردانی مازیار میری، فرزند صبح به کارگردانی بهروز افخمی و پاداش ساخته کمال تبریزی را برجسته کرده بود. تهیه‌کننده فیلم «فرزند صبح» گفته است: گروه سازنده این فیلم تمایل بسیاری برای اکران آن در بخش مسابقه‌ داخلی دارد و برای همین موضوع پیگیری‌هایی را در خصوص حل مشکل فیلم انجام می‌دهیم که امیدواریم به نتیجه مطلوبی برسد. کریمی تهیه‌کننده «پاداش» هم گفته به دلیل این‌که کارهای تروکاژ فیلم در استودیویی در ترکیه در حال انجام است و فیلم هنوز آماده نشده است، ما تاکنون نسخه کاملی از فیلم را به جشنواره فجر ارائه نکرده‌ایم.. . بنابراین عدم حضور فیلم در جشنواره فجر به دلیل آماده نشدن نسخه‌ فیلم است.در میان فیلم‌هایی که نام آنها اعلام نشده فیلم‌های «صد سال به این سال‌ها» ساخته سامان مقدم و آتشکار ساخته محسن امیر یوسفی هم در این رقابت غیبت دارند. روز گذشته، اسامی 19 فیلم بخش نگاه نو که به رقابت فیلم‌های اول و دوم اختصاص دارد و نیز فیلم‌های بخش جنبی هم اعلام شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها