مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات تشریح کرد

خنثی شدن طرح امریکا برای براندازی نظام

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات ضمن تشریح اقدامات گروه براندازی نرم در ایران، به تمامی مردم به ویژه نخبگان و متخصصان هشدار داد مراقب موسسات مطالعاتی، علمی و موسسات خیریه باشند.
کد خبر: ۲۳۰۲۹۴

به گزارش خبرنگار جام جم، مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در نشستی خبری با خبرنگاران به تشریح براندازی نرم پرداخت و با بیان اینکه در گذشته دولت‌ها در مقابل یکدیگر از روش‌های خشونت‌آمیز و برخورد مسلحانه استفاده می‌کردند و امروزه به ویژه دهه‌های اخیر تئوری براندازی نرم عملیاتی شده است، افزود: برخی از کشورهای بزرگ برای تاثیرگذاری خود وارد این حوزه شده‌اند‌ و از عناوین غیرمجرمانه ، مسائلی که از نظر حقوقی و قضائی فاقد قانون است ، مسائل خیرخواهی عمومی ، مفاهیم ارزشی و موسسات مطالعاتی با تلاش برای تاثیرگذاری در لایحه‌های مختلف اجتماعی با هدف تغییر افکار و رفتار، استفاده می‌کنند.

وی با یادآوری اینکه در کشور ما نیز براندازی نرم به اجرا در آمده و در چند مقطع نیز با آن برخورد شده است، از خفه کردن آن در نطفه خبر داد و اظهار داشت: آمریکا به دنبال اجرایی کردن این استراتژی است تا بر اساس شرایط و مقتضیات داخلی کشورمان طرح‌هایی را عملیاتی کند و با نفوذ در لایحه‌های مختلف اجتماعی از وجود آنها به نفع خود بهره‌برداری کند.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات عملکرد آمریکا در سال‌های اخیر به ویژه بعد از حمله به عراق و افغانستان را که هزینه‌های بسیاری را برای آنها موجب شده و می‌شود، مورد اشاره قرار داد و گفت: نگرانی‌های بین‌المللی که نسبت به اقدامات آمریکا به وجود آمده است، آمریکا را مجبور کرده از روش‌های جایگزین استفاده کند که یکی از این روش‌ها استفاده از ابزارهای اطلاعاتی و جریان سازی در داخل کشورمان است.

شیوه های امریکا برای تحقق توطئه

وی با بیان اینکه این طراحی را اساسا جامعه اطلاعات آمریکا به عهده دارد، افزود: آنها از ابزارهای گوناگونی مانند وزارت امور خارجه و عناوین زیبایی مانند دیپلماسی عمومی، مبادلات فرهنگی و علمی، کارهای مشترک مطالعاتی ، رابطه مردم با مردم و انتقال تجربیات پزشکی و درمانی و مدیریت بحران از جمله عناوینی است که سرویس اطلاعاتی آمریکا (سیا) از آنها سوء استفاده می‌کند و خواسته‌های خود را دنبال می‌کند.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات فعال نمودن موسسات خیریه و سازمان‌های غیر دولتی، امکانات خاص پژوهشی و تحقیقی و همچنین استفاده از توانایی‌های وزارت امور خارجه آمریکا در منطقه از دیگر موارد مورد استفاده در براندازی نرم دانست و ادامه داد: آنها تلاش می‌کنند اقداماتی شبیه «ریگا دوبی»  را عملیاتی کنند. ریگا پروژه‌ آمریکا در قبال اتحاد جماهیر شوروری بود عقبه آن به سال 1359 باز می‌گردد.

جزییات دستگیری شبکه برانداز

وی با تاکید بر اینکه  آمریکایی‌ها این طرح را بار دیگر در دوبی فعال کردند و سعی می‌کنند به وسیله همان تئوری‌ها در لایحه‌های مختلف اجتماعی، متخصصین و نخبگان نفوذ و با آنها ارتباط بگیرند و اهداف اصلی طرح‌شان را دنبال کنند، عنوان کرد: در این پرونده تعدادی از هم‌وطنان ما به دام آنها افتاده و نام 4 نفر را که قوه قضائیه اعلام کرد برخوردهای لازم صورت گرفته است.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات تعداد این افراد را ده‌ها نفر دانست و تصریح کرد: با برخی برخورد شده و برخی دیگر نیز که سوء نیت آنها اثبات نشده از افراد نخبه و متخصص کشور هستند که چون فریب دشمن را خورده‌اند از طریق توجیه و اخذ تعهد دیگر برخوردها ادامه پیدا نکرد و رافت جمهوری اسلامی ایران ایجاب می‌‌کرد مجدد بر سر کارهایشان بازگردانده شوند.

وی 4 فرد برخورد شده را از عناصر اصلی و سرشبکه تئوری براندازی نرم دانست و گفت: آنها عامدانه با عناصر اطلاعاتی آمریکا همکاری می‌کردند و دقیقا می‌دانستند که چه می‌کنند و خواسته‌های دشمن را اجرا می‌کردند. آنها غیر از مشکلات امنیتی دارای مسائل اخلاقی، مالی و حتی سوء استفاده از ابزار پزشکی که در اختیار می‌گرفتند، هستند.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات از ادامه رسیدگی قوه قضائیه به این موارد خبر داد و اظهار داشت: ایجاد بحران‌های اجتماعی، راه‌اندازی تظاهرات خیابانی و دخالت در مسائل قومیتی از اهداف دیگر این گروه بود که در مورد موفق شدند که در آذربایجان تعدادی را به دام خود انداخته و با طرح تعصبات قومی سعی در تحریک آنها داشتند.

وی با بیان اینکه آنها می‌خواستند در قالب ان جی اوها حرکت‌های مختلفی مانند نافرمانی مدنی و مبارزات بدون خشونت را دنبال کنند که در مقطع خود از سوی وزارت اطلاعات برخورد شد، گفت: در این مورد اخیر آنها به افرادی مراجعه کرده بودند که دور از انتظار بود و افرادی مانند طراح لباس، نخبگان علمی، پزشکان، اساتید دانشگاه، روحانیون، ورزشکاران، هنرمندان و چند گروه اجتماعی که اکنون در اینجا قابل ذکر نیستند در میان آنها به چشم می‌خورد.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات با اشاره به اینکه سرشبکه‌های اصلی این باند در داخل ایران مستقر شده و از اتباع خودمان بودند، ادامه داد: آنها از افراد دعوت کرده و برای آنها سفری سه هفته‌ای تا یک ماهه به آمریکا را ترتیب می‌دادند و بعد از پذیرش اولیه و گذر از مرحله مصاحبه، روادید آمریکا را به طور غیر متعارف در امارات صادر و به آمریکا می‌رفتند.

وی افزود: این گروه‌ها در آمریکا با نشست‌های علمی و پژوهشی مواجه و گردش‌های علمی را در ایالت‌ها مختلف آمریکا متناسب با عنوان و طبقه اجتماعی این افراد تدارک می‌دیدند و تلاش می‌شد در این سفر تاثیرگذاری فکری انجام شود و آمریکا به عنوان تنها منجی ایران معرفی و نگرش افراد نسبت آمریکا عوض شود تا بعد از بازگشت به ایران برای تغییر رفتار به دولت فشار بیاورند.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات با تاکید بر اینکه آنها به دنبال این بودند که با این روش بین دولت و مردم شکاف ایجاد کنند، بیان کرد: در دوره حدود یک ماهه آنها از افراد جذب شده در گروه تحلیل می‌خواستند و وادار می‌کردند که آنها نظریات و تحقیق خود را در ارتباط با ایران مطرح کنند و از این طریق به جمع‌آوری اطلاعات می‌پرداختند.

وی جمع‌آوری اطلاعات میکروبی، پدافند غیر عامل و وضعیت مراکز زیربنایی کشور را از جمله مهم‌ترین نیازمندی‌های آمریکا در کسب اطلاع از این افراد دانست و ادامه داد: سازمان اطلاعات آمریکا تحت پوشش دیپلماسی عمومی و مبادلات علمی اساسا در داخل کشور در حال شبکه‌سازی بود و تجربیات انقلاب رنگین را که در داخل کشور قادر بر اجرا نیست، از این طریق و ارتباط اب افراد موثر و نخبه دنبال می‌کرد.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات نقطه تنفر‌آمیز را استفاده آمریکا از مراکز مطالعاتی و سازمان‌های غیر دولتی و موسسات خیریه دانست که به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

32 میلیون دلار هزینه برای براندازی نرم

وی با اشاره به مبلغ 75 میلیون دلار مصوب آمریکا که برای مبارزه با ایران در نظر گرفته شده است، اعلام کرد که از این مبلغ 32 میلیون دلار هزینه اقدام اخیر براندازی نرم شده است.

مدیرکل ضد جاسوسی با بیان اینکه در این پروژه تجربیات موسسه سوروس کاملا دیده می‌شود، گفت: مراکز خیریه دیگر آمریکا مانند آیرکس و وودرو ویلسون از مراکزی هستند که در این پروژه با آمریکا همکاری داشتند و افرادی مانند جیلیام برنز، گلی عامری و رامین عسگر نقش مستقیم داشتند.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات با بیان اینکه بر اساس اطلاعاتی که نخبگان و متخصصینی که به این سفر رفته بودند، توانستیم در این شبکه نفوذ و عناصر اطلاعاتی را در این پرونده استخراج کنیم و در چند مورد نیز مزاحمت‌هایی را ایجاد کردیم و نهایتا مسیر را کاملا از ابتدا تشخیص دادیم اما در قاعده صبر و حوصله مدیریت اطلاعاتی در یک مقطع زمانی اجازه دادیم انجام شود تا امروز بتوانیم به طور قاطع هشدار دهیم.

وی با هشدار به افراد فرهیخته و دانشمند که فریب هر نشست ، موسسه مطالعاتی و پژوهشی را نخورند، خواستار افزایش مراقبت‌ها از سوی آنها شد و گفت: آمریکایی‌ها در این مورد لطمات زیادی را دیدند و اظهار نظرهای عجیبی را در واکنش نسبت به این پرونده داشتند و از شکست خود در این پروژه صحبت کردند مانند صحبت‌های گلی عامری.

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات به هیات دولت جدید آمریکا گوشزد کرد که راه شکست خورده سرویس اطلاعاتی آمریکا که در دوره مقامات قبلی طی کردند را دیگر تکرار نکنند و افزود: به صلاح مراکز سیاسی و مطالعاتی آمریکا نیست که سیا از آنها به عنوان پوششی برای اقدامات امنیتی استفاده کند. استفاده از موسسات خیریه برای کارهای اطلاعاتی نیز باعث می‌شود بدبینی فزاینده‌ای نسبت به این مراکز به وجود آید که از بین بردن و پاک کردن آنها خیلی سخت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه تئوری براندازی نرم که از سوی آیپک، سوروس، آیرکس و وودرو ویلسون دنبال می‌شود، کاربردی ندارد بیان کرد: سرگردانی نیروهای اطلاعاتی آمریکا در دوبی، باکو و استانبول برای اجرا کردن چنین طریی و هزینه‌هایی که دارد باعث سردرگمی بیشتر آمریکا می‌شود.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات با بیان اینکه این شبکه مد نظر داشت اقدامات پنهانی مانند اعتراضات صنفی وا جتماعی گسترده، ساماندهی تظاهرات خیابانی و ایجاد توجه خاص به شبکه‌های ماهواره‌ای را در دستورالعمل‌های اجرایی آینده خود قرار دهد، تاکید کرد: با ضربه‌ای که به این مجموعه زده شد شاهد آن نخواهیم بود. به زودی نیز نشستی را را در مورد تحرکات اسرائیل و آمریکا خواهیم داشت.

وی محدوده فعالیت این شبکه را سراسر ایران دانست و اعلام کرد که قرار است صدا و سیما فیلمی کوتاه را از اعترافات سریع افراد دستگیر شده به زودی نمایش دهد. ما علاوه بر اعتراف سریع ، مستنداتی را داریم که هم قاضی را مجاب کرد و هم اینکه وکلای آنها نتوانستند دفاع قوی از آنها داشته باشند.

مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات آرش و کامیار علایی را که پزشک هستند، دو نفر اصلی این شبکه دانست و ادامه داد: در این تئوری کل نظام هدف قرار گرفته است و صرفا دولت نبوده و هیچ ارتباطی هم با گروه سیاسی ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها