رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران:

آلودگی هوا عامل سرماخوردگی اخیر در کشور است

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران گفت: گر چه زائران حج نوعی ژن سرماخوردگی جدید را وارد کشور کردند اما عامل اصلی شیوع آنفلوانزای اخیر در کشور آلودگی هواست که آسیب پذیری مردم را در برابر بیماری بیشتر کرده است.
کد خبر: ۲۳۰۲۶۵

ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: سرماخوردگی و آنفلوانزا بیماری‌های ویروسی هستند که ژن ویروس‌های آن متعدد و در حال تغییرند و در صورتی که اصول بهداشتی رعایت نشود، به سرعت در بین مردم گسترش می‌یابند و جمعیت زیادی را درگیر می‌کنند، مهمترین اصل بهداشتی هنگام شیوع این نوع بیماری این است که افراد مبتلا به سر کار یا مدرسه نروند تا از شیوع بیماری جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: باید برای اصلاح این نوع عادات غلط در بین مردم فرهنگ سازی کنیم، متاسفانه افراد در محیط‌های دربسته در کنار هم این بیماری را منتقل می‌کنند در حالی که اگر افراد مبتلا در خانه بمانند و استراحت کنند، هم زودتر درمان می‌شوند و هم افراد کمتری را مبتلا می کنند.

خسرونیا گفت: علایم بیماری سرماخوردگی که اخیراً شایع شده است شامل تب و لرز، استخوان درد، سردرد، حالت تهوع، دل درد و اسهال است، افراد مبتلا باید مایعات گرم بنوشند و استراحت کنند اما متاسفانه چون 2 یا 3 روز اول ابتلا به بیماری علایم شدید بیماری بروز نمی‌کند، افراد رعایت نمی‌کنند و به مراحل سخت بیماری می‌رسند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران افزود: مصرف آنتی بیوتیک هیچ اثری در درمان این بیماری ندارد و بلکه به علت ضعف عمومی ممکن است بیماری را تشدید هم بکند،‌ در حالی که ویروس بیماری به فعالیت خود ادامه می‌دهد، در صورتی که افراد مبتلا در خانه بمانند و استراحت کنند دوره بیماری بعد از 4 روز تمام می‌شود، در غیر این صورت ممکن است دوره بیماری 8 روز و حتی بیشتر هم ادامه پیدا کند. البته ضعف بدن در طولانی شدن مدت بیماری موثر است.

وی اضافه کرد: افراد مسن، بیماران ریوی و قلبی و افرادی که تنگی نفس دارند. بیشتر در برابر این بیماری آسیب پذیرند.
خسرونیا گفت: یکی از عوامل ورود ویروس این بیماری به کشور بازگشت حجاج ایرانی به عربستان بود، تقریباً همه زوار در هنگام سفر به عربستان دچار این بیماری شده بودند و بعد از بازگشت به جای دید و بازدید در بستر بیماری بودند و‌ برخی از این افراد هنگام دیده بوسی با اقوام خود این بیماری را منتقل کردند.

وی اضافه کرد: آ‌لودگی هوا نیز یکی از علل مهم شیوع این بیماری است، زیرا در حالت عادی مخاط دستگاه تنفسی جلوی ورود آلودگی‌ها و عوامل بیماری‌زا را می‌گیرد و فرد را سریعتر در معرض بیماری قرار می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها