وزیر خارجه عراق گفت، تحمیل رسمی اشغال عراق بجای اینکه هر چه سریعتر عراقی‌ها در راس امور قرار بگیرند "مادر تمامی اشتباهات" جرج بوش بود، اما اکثر عراقی‌ها هنوز هم از آمریکا به خاطر سرنگونی دولت صدام تقدیر می‌کنند.
کد خبر: ۲۳۰۲۳۸

به گزارش ایسنا، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه‌ عراق در گفت‌وگویی خبری در مورد میراث جرج بوش، رییس جمهور آمریکا تصریح کرد که سالها‌ درگیری فرقه‌ای که باعث کشته شدن ده‌ها هزار تن در عراق شد، پیامد تصمیم بوش در تحمیل اشغال رسمی عراق بود.

وی افزود: دولت بوش هم‌چنین اشتباهات دیگری در عراق از جمله رسوایی زندان ابوغریب داشت.

در گزارش خبرگزاری رویترز آمده است: جنگ عراق بر میراث بوش سایه سنگینی انداخته است، این در حالی است که همزمان با اتمام دوران ریاست جمهوری وی بوش به خاطر به راه انداختن جنگ عراق و افغانستان و یکسری اشتباهات دیگر به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

زیباری با اشاره به قطعنامه ماه مه 2003 که اختیارات آمریکا و انگلیس به عنوان "قدرت‌های اشغالگر" را به رسمیت شناخت، گفت: فکر می‌کنم بزرگترین اشتباه بوش تغییر ماموریت عراق از آزادی این کشور به اشغال رسمی آن است. "مادر تمامی این اشتباهات" قطعنامه 1483 شورای امنیت سازمان ملل بود.

زیباری در کویت به خبرگزاری رویترز گفت: این آغاز اشتباهات، خشونت‌ها، اختلافات و درگیری‌هایی بود که در عراق رخ داد.

پس از سرنگونی دولت صدام، دیکتاتور سابق عراق در سال 2003، واشنگتن اشغال رسمی عراق را تحمیل کرد. این در حالی است که این اقدام  به سرعت موجب بروزخشونت‌ها در عراق شد.

زیباری  اظهار داشت: تصاویر شوکه کننده سوء رفتار‌ها با زندانیان ابوغریب توسط سربازان آمریکایی باعث افزایش خشونت‌ها در عراق شد. رسوایی زندان ابوغریب نیز یکی از اشتباهات مهم آمریکا و ناکامی اخلاقی برای دولت بوش محسوب می‌شود.

اکثر عراقی‌ها چه شیعه و چه سنی‌، بوش را مسوول کشته شدن دهها هزار تن در عراق می‌دانند. نمونه خشم مردم عراق علیه بوش را در پرتاب لنگه کفش منتظر الزیدی، خبرنگار شبکه البغدادیه می‌توان دید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها