دانشمند‌ان بیمارستان دانشگاه کلورادو در آمریکا موفق به ابداع «چشم بیونیک» شده‌اند که توان بصری افراد مبتلا به آسیبهای چشمی را بهبود می‌بخشد و به آنها کمک می‌کند که بهتر بتوانند ببینند.
کد خبر: ۲۲۹۶۸۲

به گزارش ایسنا، محققان می‌گویند: این روزها همزمان با افزایش جمعیت جهان تعداد افرادی که دچار نقص مشکلات مهم و جدی بینایی به دلیل آسیبهای شبکیه هستند، به ویژه‌ در کشورهای پیشرفته و مخصوصا به دلیل شیوع بیماری دیابت، رو به افزایش است. از این رو، جست‌وجو برای کشف یک راه حل فنی برای رفع این مشکل، دانشمند‌ان و پژوهشگران را متوجه دانش ابداع «چشم بیونیک» کرده است.

ابزاری که تاکنون با این هدف تولید شده‌اند، معمولا شامل نصب یک تراشه سیلیسی در داخل چشم هستند که به لحاظ الکتریکی اعصاب شبکیه را در واکنش به نور تحریک می‌کند.

در این روش نتایج امید بخشی به دست آمد، اما این شیوه ناتوایی‌هایی نیز داشته است که مهمترین آنها پس زدن تراشه‌های پیوندی بوده است.

به علاوه این روش قدیمی‌تر اغلب جلوی نور را مسدود می‌کند که در این وضعیت بخشهای سالم شبکیه از کار می‌افتد و ممکن است ، حتی به این بافت آسیب وارد شود.

با توجه به این نقاط ضعف در روشهای قبلی، هم اکنون دکتر جفری اولسن از دانشگاه کلورادو به روش نوینی دست یافته است که کاملا متفاوت با نمونه‌های قبلی است. در این روش جدید، نور به حدی تقویت می‌شود که با استفاده از چشمی که سلولهای حساس به نور آن هنوز کار می‌کند می‌تواند به شبکیه برسد.

سپس نیمه رسانه‌های کوانتومی در مقیاس نانو که در شبکیه کاشته می‌شود، می‌تواند این نور تقویت شده را دریافت کند که به این ترتیب تصویر دریافت شده در شبکیه بسیار روشن‌تر و شفاف‌تر دیده می‌شود.

آزمایشات انجام شده روی موشهای آزمایشگاهی تاکنون نتایج امیدبخشی داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها