رضا استادی: روز گذشته خبرگزاری ایسنا در خبری از جشنواره فیلم فجر اعلام کرد بازبینی نیمی از فیلم‌های ایرانی متقاضی حضور در جشنواره‌ فیلم فجر به پایان رسیده است. در این خبر اعلام شده بود تا 20 دی ماه، فیلم‌های «امشب شب مهتاب» محمد هادی کریمی، «بی‌پولی» حمید نعمت‌الله، «صدسال به این‌ سال‌ها» سامان مقدم، «آتشکار» محسن امیریوسفی، «آن‌سوی پرچین» محسن محسنی نسب، «آن سوی رودخانه» عباس احمدی مطلق، «اخراجی‌ها 2» مسعود ده‌نمکی، «به کبودی یاس» جواد اردکانی، «بیرون آوردن مردگان» جواد افشار، «20» عبدالرضا کاهانی، «پاداش» کمال تبریزی، «پای پیاده» فریدون حسن‌پور، «پستچی سه بار در نمی‌زند» حسن فتحی، «پنالتی» انسیه شاه‌حسینی، «پوسته» مصطفی آل‌احمد، «تاکسی نارنجی» ابراهیم وحید‌زاده، «وقتی همه خوابیم» بهرام بیضایی، «یک وجب از آسمان» علی وزیریان، «عیار 14» پرویز شهبازی، «فرزند صبح» بهروز افخمی، «کتاب قانون» مازیار میری، «ملک سلیمان» شهریار بحرانی، «موش» شاهد احمدلو، «میزاک» حسینعلی لیالستانی، «تردید» واروژ کریم مسیحی، «تسویه حساب» تهمینه میلانی، «چهره به چهره» علی ژکان، «حریم» رضا خطیبی، «حیران» شالیزه عارف‌پور، «درباره الی» اصغر فرهادی، «دوزخ، برزخ و بهشت» بیژن میرباقری، «زادبوم» ابوالحسن داوودی، «زمانی برای دوست داشتن» ابراهیم فروزش، «زمزمه بودا» حسین قاسمی جامی، «سوپراستار» تهمینه میلانی، «شبانه‌روز» کیوان علی‌محمدی، امید بنکدار، «صبح روز هفتم» سیدمسعود اطیابی، «صداها» فرزاد موتمن، «صندلی خالی» سامان استرکی و... به دفتر جشنواره ارسال و هیات انتخاب این آثار را دیده‌اند.
کد خبر: ۲۲۸۰۰۲

هیات انتخاب جشنواره امسال چه کسانی هستند؟

نکته جالب توجه در خبر روز گذشته ایسنا این بود که در آن اسامی هیات انتخاب ذکر نشده بود. هیات انتخاب جشنواره گروهی از سینماگران هستند که همراه یکی از مدیران جشنواره به تماشای فیلم‌ها می‌نشینند و از میان آثار ارسالی مطابق با معیارهای جشنواره، فیلم‌هایی را برای شرکت در این رویداد انتخاب می‌کنند.  البته هیات انتخاب حاشیه‌های فراوانی هم دارد. مثلا در یکی از دوره‌های جشنواره، هیات انتخاب با دیدن بخش‌هایی از یک فیلم روی میز تدوین، اجازه حضور این فیلم در بخش مسابقه را داده بود که انتشار این خبر باعث بروز جنجال‌های فراوانی گردید. حتی سال گذشته شنیده شد فیلمی در هیات انتخاب با « دور تند» دیده شده است! این مسائل از جمله نکاتی است که فیلمسازانی که آثار آنها به جشنواره راه پیدا نکرده با استفاده از آن، فضای رسانه‌ای خوبی را علیه جشنواره به وجود می‌آورند.

امسال برگزار کنندگان جشنواره در یک اقدام ابتکاریبرای آن‌که خیال خود را بابت همه حاشیه‌های جشنواره راحت کنند نام هیات انتخاب را اعلام نکرده‌اند و قرار است بعد از پایان کار هیات انتخاب، نام آنها همراه با نام فیلم‌های راه یافته به جشنواره اعلام شود. این رویه خلاف روال عادی جشنواره فیلم فجر در سال‌های گذشته است، اما امسال در جشنواره فیلم کودک نیز چنین روالی در پیش گرفته شد که ظاهرا نتیجه بخش بود. هیات انتخاب جشنواره از 20 آذر فعالیت خود را آغاز کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها