مراقب ریه‌هایتان باشید

باران تهران را شست،آلودگی را نه!

گروه جامعه: اگر باران تند دیروز، حوالی ساعت 3 بعدازظهر، به صورت سیاه تهران آبی نمی‌پاشید، هر یک از اهالی پایتخت ممکن بود امروز، به دلیل مسمومیت شدید در پی آلودگی هوا، روی تخت بیمارستان دراز کشیده باشند! اما خوش‌خیال نباشید این کاهش نسبی آلودگی، دیری نخواهد پایید و در روزهای آینده نیز بار دیگر اورژانس‌ها و بیمارستان‌های کشور در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرند. روز گذشته، درست ساعاتی پیش از باران تندی که بعدازظهر در تهران باریدن گرفت، مدیرکل کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص‌های آلودگی هوای تهران را بالاتر از سطح استاندارد اعلام کرد و گفت: وضعیت آلودگی هوا همچنان در شرایط هشدار قرار دارد.
کد خبر: ۲۲۵۴۸۵

یوسف رشیدی در گفتگو با مهر، شاخص‌های آلودگی هوا در تهران را طی روز گذشته بالا توصیف کرد و افزود: البته طبق نظر کمیته تعیین وضعیت اضطرار، آلودگی در تهران تا روز چهارشنبه در وضعیت هشدار قرار دارد و احتمال ضعیفی برای قرار گرفتن در وضعیت اضطرار پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: شاخص‌های آلودگی هوا هر ساعت یک بار بررسی می‌شود و در اختیار کمیته تعیین وضعیت اضطرار قرار می‌گیرد و مدیران این کمیته براساس آن تصمیمات خود را برای تعطیلی مدارس اعلام می‌کنند.

اما حتی اگر کمیته کاهش آلودگی هوا نیز این خبر را اعلام نمی‌کرد، نزدیک شدن لحظه به لحظه وضع هوای شهرمان به شرایط اضطرار، از 359 ماموریت مربوط به تنگی نفس و بیماری‌های قلبی که اورژانس تهران، طی روز دوشنبه به آنها اعزام شد، کاملا مشهود بود.

باران نجاتمان داد

...و سرانجام روز گذشته، پیشگویی‌های رسانه‌ای به وقوع پیوست و مهندس محسن فرهادی،کارشناس مسوول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز گفت: به دنبال آلودگی هوا تمام اورژانس‌ها و بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران در حالت آماده‌باش هستند.

وی با اعلام منطقه غرب به عنوان آلوده‌ترین منطقه شهر تهران اظهار کرد: هم‌اکنون اقدامات مربوط به اطلاع‌رسانی به مردم، منع تردد خودروهای دودزا، توقف فعالیت کارخانه‌هایی که زباله‌سوزی دارند و منع تردد اطفال و بیماران قلبی، تنفسی و ریوی را آغاز کرده‌ایم که هنوز ادامه دارد، اما در اواسط روز،  باران همه اخبار نگران‌کننده را از ذهن شهروندان شست و هنوز بارش‌ها تمام نشده بود که دکتر صدوق، سخنگوی کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران اعلام کرد: هوای تهران از شرایط <هشدار> خارج شده است .

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد هم‌اکنون از میزان آلودگی هوای تهران با توجه به بارش پراکنده باران، کاسته شده است و به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود امروز نیز میزان آلاینده‌ها کاهش یابد.

سخنگوی کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در عین حال با اشاره به این که میزان آلودگی هوا در برخی نقاط تهران هنوز فراتر از حد مجاز است، از تهرانی‌ها خواست از تردد با خودروهای شخصی و تک‌سرنشین جدا خودداری کنند.

هشدار‌ها را به خاطر بسپارید  آلودگی برمی‌گردد

هرچند باران نگرانی کارشناسان را از نزدیک شدن هوای تهران به شرایط اضطرار برطرف کرد، اما تقریبا همه می‌دانند که پدیده وارونگی هوا که منجر به افزایش عناصر آلاینده آن نیز می‌شود، جزئی تفکیک‌ناپذیر از هوای زمستان‌های تهران به حساب می‌آید و دیر یا زود بار دیگر، گزارش‌های مراجعه به اورژانس در پی مسمومیت‌های ناشی از آلودگی هوا، تکرار می‌شوند.

به همین سبب دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی کشور، در زمینه اقداماتی که شهروندان باید آنها را در شرایط افزایش آلودگی هوا انجام دهند، در گفتگو با <جام‌جم> توصیه‌هایی کرده است که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

او می‌گوید: سالمندانی که بالاتر از 65 سال  دارند، نوزادان و کودکان، بیماران ریوی  قلبی، کسانی که سابقه برونشیت و آسم دارند، بیماران تحت درمان با شیمی‌درمانی  و رادیوتراپی و مبتلایان به اختلالات ریوی، به هیچ وجه نباید از خانه خارج شوند؛ چراکه خروج از منزل سبب افزایش دم و بازدم و ورود بیشتر هوای آلوده به ریه‌ها می‌شود.

به گفته وی، شهروندان بهتر است درها و پنجره‌های خانه را کاملا بسته نگه دارند و در منزل از دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده کنند.

همچنین نه تنها استفاده از ماسک در بیرون از منزل ضرورت دارد، بلکه اگر شهروندان در محیط بسته نیز احساس نفس تنگی کردند، می‌توانند از ماسک استفاده کنند.

ضمن این‌که ماسک‌های تنفسی باید هر دو ساعت یکبار عوض شوند، چون آنها هم پس از گذشت مدتی آلوده می‌شوند و قابلیت خود را از دست می‌دهند.

آلودگی هوا بر سیستم تنفسی، عصبی و قلبی تاثیر می‌گذارد و سالمندان را دچار اختلال حواس و فراموشی می‌کند، اما بارزترین نشانه‌هایی که شهروندان باید با مشاهده آنها به پزشک مراجعه کنند، کبودی زیر پلک‌ها و ناخن‌ها، احساس تنگی نفس و حتی در مواردی تیره‌تر شدن رنگ نوک زبان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها