در حالی که تاکنون هیچ آمار رسمی درباره هزینه های واقعی درمان بیماری ایدز در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است بررسیها حاکی از آن است که هزینه های درمان این بیماری کشنده برای دولت به طور متوسط سالانه 171 میلیارد تومان است.
کد خبر: ۲۲۲۹۱۵

دکتر مینو محرز رئیس مرکز تحقیقات ایدز کشور در گفتگو با مهر می گوید: تنها تأمین داروی هر بیمار مبتلا به ایدزی که تحت مراقبتهای ویژه قرار دارد برای دولت ماهانه 500 هزار تومان برای دولت هزینه در بر دارد و این هزینه جدای از هزینه های رایجی است که دولت بابت درمان هر بیمار مبتلا به ایدز متحمل می شود.

بنا به گفته دکتر محرز درمان هر بیمار مبتلا به ویروس HIV چه بیمار عادی باشد و چه بیمار تحت مراقبتهای ویژه دست کم ماهانه300 هزار تومان هزینه برای دولت دارد و با احتساب جمعیت 18500 نفری مبتلایان به ایدز در ایران می توان تخمین زد که هزینه درمان آنها برای دولت جمهوری اسلامی ماهانه بالغ بر 5 میلیارد و 550 میلیون تومان است. به این ترتیب اگر مبنای محاسبه هزینه درمانی بیماران مبتلا به ایدز را ارقام ارائه شده از سوی رئیس مرکز تحقیقات کشور قرار بدهیم دولت سالانه حدود 66 میلیارد و 600 میلیون تومان بابت درمان و تأمین داروی مورد نیاز بیماران مبتلا به ایدز هزینه می کند.

ایدز سالی 22 میلیارد تومان هزینه دارد

گرچه دکتر محرز متوسط هزینه های درمان هر یک از مبتلایان به ایدز در ایران را 300 هزار تومان برآورد می کند، اما هستند متخصصانی که با این رقم مخالفند و ارقام بالاتری را به درمان این بیماری و کنترل آن نسبت می دهند.

یک متخصص بیماریهای عفونی در این باره گفته است " یکی از چالشهای بیماری ایدز برای نظام سلامت هزینه درمان آن است و دولت برای هر بیمار تقریبا 1240000تومان در ماه هزینه می کند. "

بنا به گفته دکترعلی مجید پور درمان ایدز در کشور ماهانه 22 میلیارد و 718 میلیون و 800 هزار تومان هزینه دارد. به روایتی دیگر جمع سالانه هزینه درمان ایدز در ایران بنا به ادعای این متخصص رقمی بالغ بر 272 میلیارد و 601 میلیون و 600 هزار تومان خواهد بود.

رقم ارائه شده توسط این متخصص ممکن است کمی غیر قابل باور به نظر برسد اما توضیحات دکتر مجیدپور در این باره شنیدنی است. او می گوید: " این هزینه غیر از هزینه هایی است که باید برای درمان عفونتهای ناشی از ایدز پرداخت شود. ضمن اینکه درمان عفونتهای ناشی از ایدز نسبت به علل دیگر همان عفونت هزینه بیشتری دارد. مثلا سل ناشی از ایدز هزینه بیشتری نسبت به سل در شرایط معمول دارد. "

ویروس HIV زمانی که سلولهای دفاعی بدن را از بین می برد بدن فرد مبتلا، مستعد هر نوع آلودگی و عفونت می شود و اساسا علت مرگ و میر ناشی از ایدز به خاطر رشد همین عفونتهاست که مهمترین آنها عفونت دستگاه تنفسی و اسهالهای طولانی مدت است. همچنین گاهی بیمار با کاهش وزن چشمگیری مواجه می شود و ممکن است در عرض 6 ماه 20 درصد وزن کم کند.

رئیس انجمن ایدز ایران اظهارات دکتر مجیدپور را تائید می کند و با بیان اینکه هزینه زندگی با ایدز برای مبتلایان بسیار گران است می گوید: " در حال حاضر درمانهای مستقیم ایدز از جمله مشاوره و آزمایش رایگان است. این در حالی است که ایدز مشکلات و گرفتاریهای غیرمستقیم دیگری را نیز به دنبال دارد. ایدز بیماریهای همراهی خواهد داشت که هر کدام از آنها نیازمند درمان، ‌مراقبت و صرف هزینه است که متاسفانه درمان هیچکدام از آنها رایگان نیست. هر چند که دولت با پرداخت یارانه بخشی از این هزینه‌ها را می‌پردازد اما در مجموع زندگی با ایدز برای مبتلایان بسیار گران تمام می‌شود."

" شهرام - م " یکی از مبتلایان به ایدز که داروهای خود را از بیمارستان امام خمینی ( ره ) تامین می کند در این باره به خبرنگار مهر می گوید: " اصلی ترین هزینه ای که بیماران مبتلا به ایدز در ایران بیکاری و نداشتن شغل و درآمد آنان است و با آنکه دولت بسیاری از هزینه های درمانی ما را به صورت رایگان در اختیارمان قرار می دهد اما همین بیکاری باعث می شود ما از تأمین هزینه های مورد نیاز برای درمان بیماری خود ناتوان بمانیم. "

هزینه هایی که این فرد مبتلا از آن دم می زند هزینه های آزمایشهای جانبی، هزینه های مربوط به درمان افسردگی ناشی از ابتلا به ایدز و ... است.

هزینه های جانبی

از جمله هزینه های جانبی درمان ایدز در ایران آزمایشهای ماهیانه ای است که انجام هر یک از آنها بین 15 تا 20 هزار تومان برای دولت هزینه دارد و هر بیمار باید هربار دست کم دو تا سه بار این آزمایش را انجام دهد.

از دیگر آزمایشهایی که در مراحل تشدید بیماری ایدز باید انجام بگیرد آزمایش " شمارش  ویروس " نام دارد که انجام آن بین 130 تا 140 هزار تومان برای دولت هزینه دارد.

درباره این آزمایش دکتر مینو محرز به خبرنگار مهر می گوید: " به دلیل گران بودن این آزمایش برای دولت انجام آن به صورت مستمر و همیشگی رخ نمی دهد بلکه تنها در مراحل پیشرفته این بیماری است که این آزمایش انجام می شود. "

از دیگر مواردی که تأمین آن برای درمان بیماری ایدز هزینه بر است و دولت آن را به صورت رایگان در اختیار مبتلایان قرار می دهد داروهای مورد نیاز بیماری ایدز است.

در حال حاضر استفاده از سه نوع  دارو برای درمان و مقابله با رشد این بیماری در فرد مبتلا ضروری است که دو نوع آن در ایران تولید و نوع سوم آن که از دو مورد دیگر گرانتر است از کشور هند به ایران وارد می شود.

ایدز سالی 176 میلیارد تومان هزینه دارد

اگر مبنای محاسبه هزینه های مربوط به درمان بیماری ایدز در ایران را نه توضیحات رئیس مرکزتحقیقات ایدز ایران و نه توضیحات دکتر مجیدپور بلکه ارقام ارائه شده از سوی اداره ایدز وزارت بهداشت و درمان قرار بدهیم در آن صورت رقم درمان ایدز برای هر ایرانی مبتلا به این بیماری سالانه بیش از 176 میلیارد تومان خواهد بود.

بنا به اعلام رسمی اداره ایدز وزارت بهداشت و درمان هر ایرانی مبتلا به HIV نزدیک به 800 هزار تومان در ماه است و این  بیماران ماهانه 14 میلیارد و 656 میلیون تومان برای دولت خرج دارند که این رقم سالانه به حدود 176 میلیارد تومان می رسد.

این ارقام در حالی از سوی اداره ایدز وزارت بهداشت و درمان ارائه می شود که دادستان کل کشور در چهاردهمین روز از آذرماه سال جاری هزینه درمان ایدزرا برای دولت ایران بیش از دو هزار میلیارد ریال ( 200 میلیارد تومان ) در سال ذکر کرده است.

حجت الاسلام دری نجف آبادی در نخستین همایش پیشگیری از اچ.آی. وی مثبت و حمایت از مبتلایان در مشهد گفته است هزینه درمان ماهیانه مبتلایان به ایدز در کشور رقمی بالغ بر هشت میلیون ریال ( 800 هزار تومان ) برای هر فرد مبتلا است.

وی اضافه کرده این رقم تنها به بیماران مبتلا به ایدز شناخته شده اختصاص می یابد و این در حالی است که آمارهای کنونی مبتلایان به ایدز در کشور تنها یک ششم مجموع مبتلایان موجود است و در صورت شناسایی مجموع مبتلایان این رقم بسیار افزایش می یابد.

بنا بر تخمینهای زده شده توسط کارشناسان و محققان ایرانی درباره جمعیت واقعی مبتلایان به ایدز در ایران، هم اکنون بیش از 80 هزار نفر در کشور به ویروس ایدز مبتلا هستند که تنها حدود 18 هزار و 500 نفر آنان شناسایی شده اند.

رقم واقعی مشخص نیست

هنگامه نامداری رئیس گروه پیشگیری از بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درباره رقم واقعی هزینه های درمان ایدز در ایران به خبرنگار مهر می گوید: " ارقامی که از سوی منابع رسمی و غیر رسمی برای هزینه های درمان ایدز اعلام می شود، عمدتاً ارقامی تخمینی است و هنوز هیچ مرجع رسمی رقم دقیقی از متوسط هزینه هایی که درمان هر فرد مبتلا به ایدز بر دوش دولت می گذارد ندارد و هم اکنون تحقیقاتی در دست انجام است تا هزینه های واقعی درمان این بیماری برای دولت ایران مشخص شود. " 

با این همه برخی از کارشناسان حوزه سلامت معتقدند که برای بدست آوردن هزینه واقعی درمان بیماری ایدز کافی است  معدلی از ارقام مختلف ارائه شده بدست آوریم که در آن صورت هر فرد مبتلا به ایدز ماهانه حدود 925 هزار تومان هزینه برای دولت دارد که این رقم به طور متوسط سالانه حدود 171 میلیارد تومان خواهد بود.

نباید فراموش کرد که این هزینه ها تنها برای درمان بیماری ایدز است و هزینه های پیشگیری و کنترل این بیماری جدای از هزینه های درمانی آن است.

در این باره سعید صفاتیان مدیرکل امور درمان، بازپروری و حرفه آموزی ستاد مبارزه با مواد مخدر در همایش نقش خانواده و تشکلهای غیر دولتی در پیشگیری و کنترل اعتیاد و ایدز گفته است ایران در کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز 20 میلیون دلار هزینه کرده است که این اقدامات طول درمان بیماران را افزایش داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها