گروه سلامت: سردرد، ضعف بدن، بی‌حالی، تهوع، تاری دید، هرکدام می‌تواند به تنهایی زنگ خطری برای شروع عارضه مهلکی به نام سکته مغزی باشد که در صورت پشت‌گوش انداختن و بی‌توجه بودن به این عوارض، صدمات جبران‌ناپذیری برای سلامت فرد به همراه خواهد داشت. دکتر محمد روحانی، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با جام‌جم در این‌باره اظهار می‌کند: سکته مغزی عبارت است از یک نقص نورولوژیک موضعی که به علت اختلال در خون‌‌رسانی قسمتی از مغز، ایجاد می‌شود، این اختلال می‌تواند به علت انسداد یک رگ (سکته ایسکمیک)‌ و یا به علت پاره شدن یک رگ و بروز خونریزی (سکته هموراژیک)‌ باشد.
کد خبر: ۲۲۱۲۵۱

گفته می‌شود سکته‌های مغزی، سومین علت بروز مرگ و میر در دنیا را تشکیل می‌دهند که شایع‌ترین علل ناتوانی و معلولیت‌های دائمی، بر اثر بروز این عارضه رخ می‌دهد که بار مالی فراوانی را به دوش جامعه و خانواده تحمیل می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب بروز علایم سکته مغزی را مبنی بر محلی که مغز در آن ناحیه دچار درگیری شده است، می‌داند که بنابر مقتضای محل، علایم و نشانه‌های آن متغیر است.

وی در ادامه، ضعف نیمه‌ای از بدن، اختلال حسی و کرختی، تاری دید چشم، سرگیجه، دوبینی و عدم تعادل را از شایع‌ترین علل سکته‌های مغزی ذکر کرده و می‌افزاید: گاهی سکته‌های مغزی با پیش‌درآمد همراه است که اگر در این مرحله تشخیص داده شوند، می‌تواند از وقوع فاجعه‌ای غیر قابل جبران، جلوگیری به عمل آورد، برای مثال: علامات‌گذرای سکته مغزی همچون بروز 5 الی 10 دقیقه تاری چشم و یا ضعف نیمه‌ای از بدن به مدت نیم‌ساعت.

فاکتورهای خطر در سکته مغزی

فاکتورهای خطر در سکته مغزی به دو گروه دسته‌ای که می‌توان در آنها تغییرات ایجاد کرد و دسته‌ای که نمی‌توان در آنها تغییری صورت داد، تقسیم می‌شوند.

دکتر روحانی، مهم‌ترین و قوی‌ترین فاکتور خطرناکی را که می‌تواند دستخوش تغییرات شود را «فشار خون» بالا دانسته و اظهار می‌کند؛ با عدم کنترل فشار خون، سکته‌های خونریزی دهنده و انسداد رگ قوت می‌گیرد.

وی همچنین از دیگر فاکتورهای خطرناک را که می‌توانند با تغییرات، اثر بروز عارضه را خنثی کنند، دیابت، مصرف دخانیات، چربی خون بالا، بیماری‌های دریچه‌ای قلب و بیماری‌های ریتم قلب ذکرمی‌کند و در ادامه یادآور می‌شود؛ برخی از ویژگی‌ها نیز غیرقابل تغییر و در بروز و ظهور سکته‌های مغزی بی‌‌تاثیرند، همانند؛ برخی از نژادها (سیاه‌پوستان)‌، (نژاد جنوب شرق آسیا)‌ که در آنها، سکته‌های خونریزی  دهنده مشهود است که با رعایت رژیم غذایی، کنترل قند خون، چربی خون و عدم چاقی، می‌توان از خطرات آن جلوگیری کرد.

درمان

گفته می‌شود درمان این عارضه در دو مرحله مزمن و حاد صورت می‌پذیرد. دکتر روحانی با اشاره به این مطلب می‌افزاید؛ امروزه در بسیاری از مناطق جهان، به نام (واحدهای سکته‌ مغزی)‌ به طور خاص و با وسواس و دقت خاصی از بیماران نگهداری می‌کنند و بیمار در مرحله حاد، تا پایان 72 ساعت اول، مرتبا فشار خونش، کنترل می‌شود. وی همچنین ابراز می‌کند؛ اگر بیمار در فاز حاد، قبل از گذشت 6 ساعت از وقوع عارضه به بیمارستان مراجعه کند درمان ترومبولیتیک بر روی وی اعمال شده و توسط دارو، لخته خون وی قابل حل شدن است.

در این نوع درمان، فشار خون، فشار مغز، تغذیه کنترل شده و از لختگی در وریدهای پا و ترشحات معده به ریه، جلوگیری به عمل می‌آید.

ولی در درمان‌های مزمن، آنچه به بیمار کمک می‌کند، درمان‌های بازتوانی، فیزیوتراپی و کاردرمانی است.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه امروزه شاهد بروز سکته‌های مغزی در میان زنان جوان هستیم که یکی از علل مهم آن را می‌‌توان به استفاده مقطعی و گذرا از قرص‌های ضد بارداری، اشاره کرد که در اغلب موارد در ما‌ههای رمضان و ایام حج رخ می‌دهد و شخص به دلیل انعقاد‌پذیری خونش، مستعد بروز لخته‌های مغزی می‌شود که از علایم آن می‌توان به سردرد، تهوع، تشنج، نقص‌های موضعی بدن، افت هشیاری، کما و حتی مرگ، اشاه کرد.

«اکثر افرادی که دچار بیماری فشار خون هستند، در همان 72 ساعت ابتدای بروز عارضه، با خوددرمانی‌های خود، سعی در کاهش فشار خون خود دارند که این امر می‌تواند بسیار خطرناک و حتی از عوامل تشدید کننده عارضه باشد. دکتر روحانی ضمن اشاره به این مطلب، خاطر نشان می‌کند؛ پس از بروز عارضه، اولین اقدامی که باید انجام داد، مراجعه به پزشک است چرا که در برخی از اوقات، پزشک تشخیص می‌دهد که جهت جلوگیری از آسیب  بیشتر به مغز، فشار خون بیمار، بالا نگه‌ داشته شود.

توصیه‌های مفید

در اکثر مواقع علایم سکته‌های مغزی‌گذرا و بسیار نامحسوس است و به صورت آنی رخ می‌دهد ولی‌ آنچه مهم است توجه به این مساله است که با هوشیاری می‌توان، جلوی عوارض دیگر را گرفت، این متخصص مغز و اعصاب با بیان این مطلب متذکر می‌شود؛ افراد می‌توانند با رعایت رژیم غذایی مناسب و کاهش فشار خون، چربی خون و قند خون، کم استفاده کردن از نمک و انجام ورزش‌های مناسب از بروز حوادثی این‌چنینی جلوگیری کنند و به هنگام وقوع آن با پزشک متخصص مشورت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها