جام جم آنلاین - سید کمال خرازی، وزیر امور خارجه کشورمان دریک کنفرانس خبری مواضع ایران در باره بحران عراق را تشریح کرد. محورهای مهم این کنفرانس خبری : - شکاف میان مقامات آمریکایی و انگلیسی نشان دهنده اشتباه و عدم شناخت آنها از معادلات منطقه است .
کد خبر: ۲۲۰۵۳
- سیاستهای آمریکا را اسرائیل دیکته میکند و از رفتار آمریکاییها در جنگ مشخص است ؛ که چه منافعی را دنبال میکنند ؛ به گونهای که شرکتهای آمریکا نیز ابایی از پیگیری منافع مساوی در جنگ ندارند.
- آمریکاییها و انگلیسیها به نتیجه مورد نظر خود نرسیدهاند و صحبت از آغاز این جنگ و نه پایان آن میکنند و این نشان دهنده بیگانگی آنها نسبت به واقعیات منطقه است.
- مقامات آمریکایی و انگلیسی در دام طرح اسرائیلی افتادهاند و هر کدام از خود رفع مسوولیت میکنند و گناه اشتباهات را به گردن دیگری میاندازند و این نشان دهنده معادلات غلط و ارزیابی نادرست پنتاگون از واقعیات است.
- روزهای دشوارتری در انتظار نیروهای مهاجم خواهد بود ؛ در روزهای آغازین جنگ هستیم و مهاجمین نمیتوانند احساس امنیت داشته باشند.
استقبال مردم عراق با عملیات انتحاری از آنها شروع شد و این باتلاق بزرگی است ؛ که مهاجمان باید هر چه زودتر خود را نجات دهند و جلوگیری از زیان بیشتر میتواند برد باشد.
- ادامه جنگ به دلیل کاربرد سلاحهای غیر متعارف و کشتار مردم عراق و نیروهای مهاجم ، موجب نفرت بیناللملی نسبت به مهاجمین میشود و این شکست بزرگی است.
- مساله عراق باید به سازمان ملل ارجاء داده شود ما طرح همه پرسی را مطرح کردیم ، ولی دولت عراق استقبال نکرد ؛ شاید اگر اجرا میشد ؛ شاهد جنگ نبودیم.
خرازی در ادامه با اشاره به لزوم سپردن مساله عراق به سازمان ملل و خروج نیروهای بیگانه از عراق ، به برگزاری همهپرسی و انتقال قدرت و اعمال حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود تاکید کرد.
وزیر امور خارجه موضع ایران را وارد نشدن به منازعه به نفع هیج یک از طرفین توصیف و تصریح کرد :
این واقعیت است که مردم عراق هر چند همه که از حکومتشان ناراضی باشند ؛ اما تن به رژیم تحمیلی از سوی بیگانگان نخواهند داد و این حق خودشان است.
درباره فعالیت های سپاه بدر
سپاه بدر هیچ ارتباطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد و موجودیت عراقی مربوط به معارضین دارد که آنها در تصمیمگیریهایشان مستقل هستند و ما در عدم مداخله در جنگ مصمم هستیم.
در خصوص گروهک منافقین
خرازی در پاسخ به سوالی در مورد تضمین آمریکا به ایران در خصوص گروهک منافقین ، ماهیت این گروه را تروریستی دانست و هرگونه تضمین آمریکاییها به ایران را رد کرد.
برنامه آمریکا برای تمام منطقه
وی با اشاره به برنامه آمریکا برای تمام منطقه تاکید کرد : عراق بهانهای بیش نیست و هدف آمریکا سلطه همهجانبهی سیاسی ، اقتصادی و نظامی اسرائیل است ، اما محاسباتشان اشتباه است ؛ همانطور که شارون در پیگیری سیاست مشت آهنین اشتباه کرد.
در خصوص احتمال اصابت موشک به خاک ایران
وی در خصوص احتمال اصابت موشک به خاک ایران گفت : در همسایگی ما جنگ است و در جنگ نیز احتمال اشتباه است ؛ آنچه مهم است موضع گیری ماست که تاکید کردهایم ، حریم هوایی نباید نقض شود و تمامیت ارضی ما باید محترم شمرده شود و درباره اصابت موشک به آبادان نیز اعتراض رسمی کردیم و هشدار دادیم که دیگر تکرار نشود.
تاکنون یک موشک آمریکایی به آبادان و یک موشک عراقی به سردشت اصابت کرده است و ما هشدار لازم را دادهایم ؛ در عین حال نیروهای مسلح ما دستور العملهای لازم را درباره تمامیت ارضی و نقض حریم هوایی ایران دارند ؛ تا در موقعیت مقتضی عمل کنند.
کمک رسانی به آوارگان
ما برای کمک رسانی به آوارگان برنامههایی داریم و تا حد امکان به آنها کمک خواهیم کرد و از کمک رسانی کشورهای مختلف نیز استقبال میکنیم.
در خصوص موضع بیطرفی فعال
وی در خصوص موضع بیطرفی فعال کشورمان در جنگ اظهار داشت : منافع ملی ما ایجاب میکند در این جنگ به نفع هیچ یک از طرفیت وارد منازعه نشویم و به سیاستهای خود نیز مصمم هستیم.
اتهامات آمریکا
وی اتهامات آمریکا در خصوص تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را در راستای سیاستهای آمریکا برای فشار وارد کردن به ایران عنوان کرد و گفت : ما بارها اعلام کردهایم که به دنبال سلاحهای هستهیی نیستیم ، بلکه به دنبال تکنولوژی هسته ای برای مصارف صلح آمیز هستیم و فعالیتهای ما تحت نظر سازمان انرژی اتمی است.
ورود نیروهای ترکیه به شمال عراق
وی با ابراز نگرانی از ورود نیروهای ترکیه به شمال عراق ، گفت : ما از دولت ترکیه خواستهایم که از این کار احتراز کنند ؛ زیرا هر عامل جدیدی در عراق شرایط را پیچیدهتر میکند ، در عین حال که نگرانی ترکیه قابل درک و نگرانی مشترک ایران و ترکیه است.
رژیم آینده عراق
وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد : ما از رژیمی که آمریکا روی کار آورده باشد ؛ حمایت نمیکنیم.
تنها رژیمی در عراق برای ما قابل تایید است ؛ که زیر نظر سازمان ملل و براساس آراء مردم ایجاد شود و در خصوص کشور ما حسن همجواری و قرار دادهای موجود میان ایران و عراق را رعایت کند.
در خصوص آسیب به عتباب مقدس
وی افزود که در خصوص آسیب به عتباب مقدس نگرانی تمام مسلمانان از جمله شیعیان است ؛ که در این خصوص نیز هشدارهای لازم به نیروهای مهاجم داده شده است.
برگزاری اجلاس متشکل از کشورهای منطقه
ما از ابتدای جنگ ، قبل و بعد از آن تلاش کردهایم در جهت منافع ملی خود از جنگ جلوگیری کنیم،امروز نیز همپای مخالفان جنگ با آن مخالفیم.
خرازی فکر برگزاری اجلاس متشکل از کشورهای منطقه برای جلوگیری از جنگ را فکری مناسب دانست که باید دنبال شود.
وی درباره طرح های جدید ایران برای انجام مذاکرات در خصوص جنگ تصریح کرد : ما در تماس با کشورهای مختلف در جهت جلوگیری از جنگ تلاش کردیم و در جهت فعال کردن کنفرانس اسلامی نیز تلاشهایی انجام دادیم.
با جنبش عدم تعهد نیز در تماس بودیم ؛ تا فعال شوند و به طور کلی زمینههای حل بحران عراق را پیگیری میکنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به عدم ارایه طرحی منسجم از سوی کشورها برای جلوگیری از جنگ ؛ بیان کرد : در آینده نیروهای متخاصم و سایر کشورها با مشکلات زیادی مواجه میشوند و زمینههای طرح توقف جنگ پیش خواهد آمد و امکان پیگیری آن وجود خواهد داشت.
در خصوص شلیک موشک به کویت
وی در خصوص شلیک موشک به کویت از سوی عراق ، گفت: این قابل پیش بینی بود ، زیرا عراق کویت را درگیر جنگ میداند و میخواهد با تمام امکانات از خود دفاع کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها