تاثیر جنگ عراق بر اقتصاد شکننده امریکای جنوبی

جام جم آنلاین - اقتصاد کشورهای امریکای لاتین در یک دوره کوتاه مدت چندان از آغاز یک جنگ در عراق آسیب نمی بیند اما اقتصاد برخی از این کشورها که درحال حاضر در شرایط نامطلوبی به سر می برند می تواند تحت تاثیر این جنگ به شدت بحرانی شود.
کد خبر: ۲۱۷۷۱
به نوشته روزنامه اکسپانسیون ، ازجمله کشورهای امریکای جنوبی که اقتصاد آنها تحت تاثیر جنگ عراق به شدت آسیب خواهد دید ، می توان به برزیل اشاره کرد.
برزیل به عنوان قویترین اقتصاد منطقه ، یک واردکننده عمده نفت است و اقتصاد آن رابطه تنگاتنگی با تجارت جهانی و بازارهای مالی جهان دارد.
وقوع یک جنگ موجب تشدید پدیده های منفی در اقتصاد برزیل می شود که درحال حاضر وضعیت مطلوب و پایداری ندارد.
البته تاثیرات یک جنگ بلندمدت بر اقتصاد شکننده برزیل به شدت محسوس تر از یک جنگ کوتاه مدت است .
درصورت وقوع یک جنگ کوتاه مدت پیش بینی می شود نرخ رشد اقتصادی منطقه امریکای جنوبی در سال 2003 میلادی بین 5/1 درصد تا 2 درصد باشد ، اما اگر جنگ به درازا بکشد ، امکان یک رکود اقتصادی عمومی وجود دارد به ویژه اگر قیمت نفت بی وقفه افزایش یابد.
البته کشورهای امریکای جنوبی قادر به تامین نیازهای نفتی خود هستند ، اما افزایش قیمت جهانی نفت برای اقتصاد منطقه فاجعه بار خواهد بود ، زیرا تقریبا تمام مبادلات تجاری منطقه امریکای جنوبی از طریق حمل ونقل جاده ای صورت می گیرد.
افزایش قیمت حمل ونقل کالاها مسلما موجب افزایش قیمت کالاها شده و به تورم دامن خواهد زد.
درعین حال وقوع جنگ منجر به کاهش سرمایه گذاری های خارجی در کشورهای منطقه امریکای جنوبی می شود و این درحالی است که اقتصاد این کشورها بویژه برزیل و آرژانتین به شدت نیازمند سرمایه گذاری های خارجی است .

جنگ با عراق چه تاثیری بر اقتصاد جهانی می گذارد؛
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها