از سوی رئیس‌جمهور به رئیس مجلس ارائه شد

برنامه‌های محصولی برای وزارت کشور

نامه رئیس جمهور به مجلس و برنامه‌های صادق محصولی وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت کشور منتشر شد.
کد خبر: ۲۱۶۷۵۰

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور هفته گذشته طی نامه‌ای صادق محصولی را به عنوان وزیر پیشنهادی کشور به مجلس معرفی کرد. متن این نامه و سوابق و برنامه‌های محصولی برای تصدی پست وزارت کشور به شرح زیر است:

جناب آقای علی لاریجانی
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
با استعانت از ذات باریتعالی و با ادای احترام به پیشگاه ملت بزرگوار ایران و نمایندگان محترم مردم، در اجرای اصول 87 و 133 قانون اساسی، جناب آقای صادق محصولی را بعنوان وزیر پیشنهادی کشور جهت اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌نمایم.
خلاصه سوابق و برنامه ایشان به پیوست تقدیم می‌گردد.
محمود احمدی نژاد

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

انقلاب اسلامی از طلیعه نهضت اسلامی تاکنون در وضعیت «اقتدار توام با مظلومیت» بوده است که دفاع مقدس و مجموعه حوادث دیگر 30 سال پس از پیروزی انقلاب مظهر آن است. «مظلومیت انقلاب» ناشی از حجم عظیم توطئه‌های سیاسی و تهدیدهای نظامی و تحریم‌های سنگین اقتصادی، جنگ روانی و رسانه‌ای بی‌سابقه سلطه طلبانه نظام استکباری و در راس آن دولت‌های متوالی امریکا است که هرچه در توان داشتند از راه‌اندازی جریان تجزیه‌طلبی، ترور شخصیت‌های برجسته انقلاب، تدارک کودتا و تحمیل جنگ 8 ساله تا مقابله اقتصادی و سیاسی در سطوح بین‌المللی و حتی مخالفت آشکار با پیشرفت‌های علمی و فن‌آوری‌های نوین همه را به میدان آوردند. «اقتدار انقلاب» نیز ناشی از اراده پولادین ملت ایران و ایستادگی بر اصول و استقامت در برابر این چالش‌ها و فشارها بود.
امروز ایران از اقتدار ملی کم سابقه‌ای برخوردار است. به نحوی که دشمنان ملت ایران به این امر اذعان دارند و می‌دانند ایران مولفه قدرت بزرگی در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی است تا آنجا که بسیاری از تصمیمات غیرعادلانه آنان را عقیم گذاشته است. پیامد بسیار مهم این اقتدار و مظلومیت، توجه روزافزودن ملت‌های عالم به «گفتمان سلطه‌ناپذیری و ایستادگی» در برابر زورگوئی‌ها و اراده‌های شیطانی سلطه‌گران بین‌المللی است.
آنچه امروز در عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین و امریکای لاتین می‌گذرد نشانه‌های بارز غلبه گفتمان ضد سلطه بر سایر گفتمانهاست.
انقلاب اسلامی بر محور اندیشه امام خمینی (قدس سره) در سال‌های پایانی قرن بیستم، حوزه نظری و مفهومی بدیعی را در برابر گفتمان تمدن غرب که بر لائیسم - سکولاریسم استوار است پدیدار ساخت و حاکمیت و سلطه فکری و عملی آن را با چالش روبرو کرد.
شکست تابوی جدایی امور قدسی از امور عرفی، تفکیک دین از علم و سیاست، اخلاق از اقتصاد و قدرت، ناسازگاری دین و آزادی، ترجیح کمیت و کیفیت و غلبه مادیت بر معنویت بعنوان مهمترین مولفه‌های لیبرالیسم که در واقع به مثابه مقدسات و قطعیات مسلم زندگی انسان‌ها تبلیغ و ترویج می شد با ظهور انقلاب اسلامی و دولت اسلامی که تاکید بر توحید، کرامت انسانی، عدالت و درهم تنیده بودن دین و دنیا و ضرورت حاکمیت اخلاق در همه عرصه‌های زندگی فردی و اجتماعی دارد مورد چالش جدی واقع شد و دنیای معاصر را در آستانه تحول فکری و فرهنگی عظیمی قرار دارد.
در موقعیت کنونی، جمهوری اسلامی بعنوان نمونه عملی تحقق گفتمان دینی، که بر مبادی فطری بشر تاکید دارد می‌بایست کارایی و اثربخشی خود را در متن زندگی محسوس و واقعی انسان ا‌ها بیش از پیش نشان دهد و گام‌های بلند دیگری بردارد. و «گفتمان عدالت محسوس و پیشرفت چشمگیر» را که به فرموده رهبر فرزانه انقلاب، «گفتمان دهه چهارم انقلاب اسلامی» است با درنظر گرفتن مبانی فکری اسلامی و تجربه عملی 3 دهه انقلاب اسلامی بعنوان یگانه طریق نیل به الگوی حقیقی مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی، قانون اساسی و نظرات حضرت امام و رهبر عزیز مبنای عمل خویش قرار دهد.
چنانچه اضلاع این رویکرد یعنی
1- «عدالت گستری» که در متن خود مبارزه با مفاسد و تبعیض را شامل است و ناظر به توزیع عادلانه امکانات در همه کشور، ایجاد فرصت‌های برابر، شکوفایی استعدادها، توجه بیشتر به مناطق محروم و پایه‌گذاری مناسبات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی با کشورها و مجامع بین‌المللی بر مبنای عدالت و احترام متقابل است.
2- «مهرورزی» به مفهوم حرکت در جهت وحدت اخلاق مهربانانه است.
3- «خدمت به مردم» به عنوان رکن سوم که افتخار خدمتگزاران در نظام اسلامی است و فارغ از آن اصولا شانی برای دولت و سایر قوا و نهادها باقی نمی‌ماند و
4- تلاش برای «پیشرفت و تعالی کشور در زمینه‌های مادی و معنوی» که از جمله نهضت نرم‌افزاری و تولید علم و شکوفایی و خلاقیت در متن آن نهفته است همه تجلیاتی از رویکرد دینی و انسانی نظام اسلامی است.
دولت اسلامی مبتنی بر اصول فوق‌الاشاره که خود نتیجه تجربه موفق مردم‌سالاری دینی است، با زعامت رهبری عزیز و ولایت امر و پشتیبانی مردم و نمایندگان آنان و سایر ارکان نظام اسلامی درصدد است تا کشوری الگو و نمونه ارائه دهد و این مقصد ممکن و تحقق‌‌پذر است. چنانچه ملت عزیز ایران امروز در پایداری و مقاومت، بیان کلمه حق، مقابله با زیاده‌خواهی‌ها و خودخواهی‌های مستکبران جهانی، اعتماد به نفس، خوداتکایی، سازندگی کشور و نجابت و ایمان سرآمد، ممتاز و در جهان الگو و شناخته شده است.
رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند:
هرچه زمان می‌گذرد و نظام نوخاسته و پرتوان جمهوری اسلامی، با تجربه‌های انبوه زندگی بشر، تماس بیشتری می‌یابد، حقانیت و صدق وعده‌های الهی و تخلف‌ناپذیری سنت‌های قرآنی آشکارتر می‌گردد.
«اقتدار ملی»
با توجه به وظایف ذاتی وزارت کشور و توجه اساسی که باید به «حفظ و ارتقاء‌ اقتدار ملی» داشته باشد ضروری است به طور ویژه به این مقوله پرداخته شود. «اقتدار ملی» لازمه تحقق اهداف و خواسته‌های یک ملت و کشور است. هر ملتی برای پایداری و پیشرفت، برای تامین امنیت و آرامش، برای برخورداری از عزت و شوکت برای غلبه بر مشکلات و چالش‌های خود، نیازمند کسب و افزایش «اقتدار ملی» است.
مهمترین عناصر و ارکان اقتدار ملی عبارتند از: ایمان قوی و ریشه‌دار، پایبندی به اصول انقلاب اسلامی، بصیرت و دشمن شناسی، اتحاد و اتفاق ملی، حمایت و پشتیبانی مردمی از نظام اسلامی، اعتماد به نفس، امیدواری و داشتن افق روشن از آینده، پیشرفت‌های گوناگون، خصوصا در عرصه علم و فناوری، الهام بخش انقلاب اسلامی در جهان امروز که قبلا به آن اشاره شد.
تجربه انقلاب اسلامی به عنوان یک واقعیت مجسم و روشن نشان می‌دهد که راه آینده کشور چه در مصاف با چالش‌ها و چه در تحقق اهداف ایران اسلامی خصوصا گفتمان دهه چهارم، صیانت و ارتقاء دائمی همه عناصر و ارکان سازنده «اقتدار ملی» کشور است.
اینکه که این حقیر به صحنه آزمونی خطیر به خدمت فرا خوانده‌ شده‌ام، ضمن اعلام آمادگی همه جانبه برای ارائه خدمتی بی‌منت به ملت عزیز و نظام مقدسمان، مصمم هستم تا در وزارت کشور به عنوان یکی از محوری‌ترین دستگاه‌های نظام جمهوری اسلامی، تمرکز اصلی خود را در سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌ها بر روی صیانت اصول چهارگانه دولت اسلامی و ارتقا دائمی ارکان «اقتدار ملی» کشور، «کارآمدی»، «رضایتمندی و شادابی عمومی»، «همبستگی ملی» و «امنیت فراگیر اجتماعی» در چارچوب منویات امام راحل(ره)، رهبر معظم انقلاب(مدظله)، قانون اساسی، اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران، برنامه چهارم توسعه، سیاست‌های کلی اصل 44 و قوانین موضوعه قرار دهم. بدون تردید انجام این مهم، تعامل سازنده با همه دستگاه‌ها به ویژه نمایندگان محترم مردم را امری ضروری می‌نماید. بر همین اساس برنامه‌های خوش را به شرح ذیل به استحضار شما نمایندگان محترم مردم، در مجلس شورای اسلامی می‌رسانم:

حوزه سیاسی

الف)‌ تحکیم، تعمیق و تقویت مردم‌سالاری دینی از طریق:
1) تلاش در جهت فراهم نمودن فضای سالم و رقابتی در انتخابات‌های مختلف کشور با هدف مشارکت حداکثری
2) بسترسازی برای اطلاع‌رسانی سالم و فعالیت رسانه‌ای قابل تطبیق با مولفه‌های یک جامعه اخلاقی، تقویت فضای نقد سالم و سازنده توام با حفظ حریم آزادی فردی و اجتماعی.
3- تکمیل زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری برگزاری انتخابات رایانه ای برای دستیابی به عناصر سهولت دقت، سرعت و سلامت.
ب) حراست از حقوق شهروندی و تامین و تعمیق آزادی های (فردی، اجتماعی، سیاسی)
1- تلاش برای آسیب شناسی تجربه تحزب در کشور و قوانین مربوطه موجود
2- اهتمام برای تهیه لوایح و آئین نامه های کار آمد و بروز برای ساماندهی و حمایت از احزاب و فعالیت گروه های سیاسی.
3- تقویت نقش هماهنگ کنندگی وزارت کشور در راستای هم افزایی فعالیت نهادها و دستگاه های مختلف به منظور اعمال دقیق قانون
4- حراست از حقوق شهروندی و آزادی های قانونی

ج) تلاش برای برقراری تعامل سازنده و قانونی با قوه مقننه و قضائیه و سایر نهادها

حوزه اجتماعی

الف- حفظ و ارتقاء سرمایه اجتماعی، تقویت رضایت مندی عمومی، گسترش نهادهیا مدنی و تقویت مشارکت مردم در اداره امور با هدف افزایش نشاط ملی در کشور، از طریق:
1- توانمند سازی نهادهای مدنی و شوراها با عناصر آموزش، شفاف کردن مقررات و آئین نامه ها و اختیارات و ایجاد تناسب بین اختیارات و مسئولیت‌ها.
2 - تهیه شاخص رضایت مندی عمومی و ارزیابی نقش مدیریت ها و برنامه ها بر مبنای مدلهای نو آورانه برای نیل به شکوفایی ملی در سراسر کشور.
3- تجدید نظر در مناسبات حاکم بر گزینش مدیران و باز کردن عصره برای ورود مدیران جوان و با انگیزه.
ب) تقویت همبستگی اجتماعی از طریق:
1- تاکید بر گسترش استفاده از نمادها، ارزشها و باورهای اعتقادی و ملی در برنامه های اجتماعی و تربیتی.
2- برنامه ریزی و تامین ساز و کار های نرم افزای و سخت افزاری برای تامین حقوق و حمایت از افراد آسیب دیده اجتماعی و توسعه آموزش مهارتهای زندگی برای مقابله با آسیب های اجتماعی.
3- تدوین برنامه عملیاتی برای اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی در خصوص حفظ جایگاه و تکریم فرهنگ اقوام.
4- تلاش برای حسن استفاده از ظرفیت های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی اقلیت های دینی و در تقویت همبستگی اجتماعی
5- تلاش برای نهادینه کردن جایگاه و حقوق ایثارگران نخبگان و قهرمانان در مناسبات اجتماعی

ج) تضمین حقوق و توسعه مشارکت فرهنگیف اجتماعی و سیاسی بانوان و تحکیم و پایداری نهاد خانواده از طریق:
1- حمایت از مجامع و نهادهای غیر دولتی که زمینه مشارکت بیشتر فرهنگیف علمی اجتماعی و سیاسی بانوان را فراهم می‌کنند.
2- ایجاد هماهنگی در بین دستگاهها برای ایجاد تسهیلات رفاهیف ورزشی، آموزشی، تفریحی مخصوص بانوان در برنامه های توسعه استانها
3- تجدید نظر در مناسبات گزینش مدیران برای بستر سازی ورود بانوان به عرصه مدیریت کشور
4- همکاری و همراهی با نهادهای مسئول مرتبط با خانواده های بی سرپرست و زنان خود سپرست برای حفظ کیان خانواده
5- توجه جدی به امر آموزش جوانان قبل و بعد از ازدواج، به منظور تحکیم بیشتر خانواده.
6- بازبینی آئین نامه ها و مقررات مربوط به زنان و عند للزوم و تجدید نظر در آن به نفع حمایت از خانواده و رسالت خانوادگی زنان.

حوزه امنیتی

توسعه امنیت فراگیر با رویکرد درون زا و پایدار از طریق؛

الف) تامین امنیت ملی
1) تهیه بانک اطلاعات مرزهای جمهوری اسلامی ایران
2- تقویت هماهنگی بین نهادها و دستگاه های مرتبط با امنیت ملی شامل (نیروهای مسلح، نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و سیاسی)
3- تهیه اطلس گروه های معارض بویژه در استانهای مرزی
4- حسن تعامل و همکاری مشترک با دستگاه های امنیتی کشور های مختلف بویژه کشورهای همسایه در راستای تقویت و تامین امنیت
5- ساماندهی امور اتباع و مهاجرین خارجی و برخورد قانونی با اتباع غیر مجاز

ب) تامین و صیانت از امنیت اجتماعی
1- حفظ و تامین امنیت و حریم خصوصی آحاد جامعه
2- مقابله قاطع و قانونی با اراذل و اوباش و متجاوزان به حقوق عمومی و هنجارهای اجتماعی
3- مقابله جدی با معضل مواد مخدر در جامعه
4- صیانت از حقوق شهروندی و کرامت انسانی
5- ساماندهی برنامه های مبارزه با قاچاق انسان، اسلحه و مهات‌، پیگیری خنثی سازی مواد منفجره باقی مانده از دوران دفاع مقدس در مناطق جنگی.

ج) تامین امنیت سیاسی
تامین امنیت فعالیت قانونمند سیاسی، مجامع عمومی، راهپیمایی ‌هاف گردهمایی ها و ...

د) تامین و تقویت امنیت روانی جامعه
1- تشکیل کمیته مقابله با عملیات روانی و اطلاع رسانی تخریبی دشمنان انقلاب و مردم در شورای امنیت کشور
2- تقویت و کار آمد کردن کمیسیون های زیر مجموعه شورای امنیت کشور
3- آموزش مبانی و لوازم امنیت روانی برای مسئولین امنیتی و سیاسی استان‌ها
4- اطلاع رسانی شفاف و موثر برای توسعه آموزش های مرتبط با امنیت روانی

حوزه هماهنگی امور اقتصادی و عمرانی

1- تلاش برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام استان‌ها
2- تلاش برای اجرای طرح‌های متناسب با ظرفیت ها وتوانمندی‌های بومی و منطقه‌ای هر استان از نظر تامین نیروی انسانی مورد نظر، تامین مواد اولیه، تامین بازار
3- تلاش برای توسعه زیر ساخت‌ها در استان‌ها
4- تقویت ستادهای ساماندهی و مدیریت بازار و کالاهای اساسی
5- نظارت بر اجرای طرح‌ها در قالب زمان مشخص و جلوگیری از اسراف و حیف و میل بیت‌المال
6- محوریت توجه به مناطق محروم و حاشیه کشور
7- کمک به بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سوانح طبیعی و تلاش برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی- سرمازدگی و نظایر آن
8- تلاش جدی برای ایجاد اشتغال مناسب با استعدادها و ظرفیت‌های هر منطقه
9- کمک به شهرداری‌ها حسب امکانات موجود
10- توسعه بازارچه‌های مرزی، نمایشگاه‌های مشترک، کمک به تسهیل امر صادرات و واردات
11- توجه ویژه به حمل و نقل عمومی و درون شهری
12- تقویت سامانه‌ ملی نظارت عمومی بر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی کشور
13- اولویت توجه به روستاها و مناطق محروم برای دستیابی به شرایط توزیع جمعیتی متناسب با ظرفیت‌های مناطق مختلف و کنترل جابجایی‌ها و مهاجرت‌های جمعیتی.

سازمان‌های تابعه

الف) سازمان ثبت احوال
1- حراست از مرزهای تابعیتی کشور و مقابله با تهدیدات مربوط به اسناد هویتی ایرانیان
2- تقویت برنامه‌های مکانیزاسیون خدمات سجلی
3- توسعه بهره‌گیری از ظرفیت کارت هوشمند ملی برای ارائه خدمات اقتصادی و اجرای برنامه‌های سیاسی و نظیر انتخابات و مقابله با مصادیق سوءاستفاده.

ب) سازمان مدیریت بحران
1- ایجاد ساز وکار برای مدیریت یکپارچه و هماهنگ حوادث غیرمترقبه
2- ارائه و تقویت برنامه‌های مرتبط با پیشگیری و کاهش هزینه‌های حوادث غیرمترقبه
3- نهادینه کردن آموزش مقابله با بحران.

ج) سازمان شهرداری‌ها
1- تلاش برای ایجاد فرهنگ و انگیزه بکارگیری عناصر معماری اسلامی و ایرانی در ساخت و سازهای عمومی و توسعه شهری
2- سازماندهی و مکانیزه کردن خدمات شهری ونهادینه سازی خدمات الکترونیک
3- تهیه ساز و کار لازم جهت بررسی وتصویب سالانه تفریغ بودجه شهرداری‌ها
4- تلاش برای خودکفایی مالی شهرداری‌ها برای اجرای برنامه‌های عمران شهری
5- تلاش برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری

نیروی انسانی

1- جذب و تقویت نیروی انسانی مومن انقلابی، مسوولیت پذیر، کارآمد و متخصص و برخوردار از وجدان کاری و انضباط و روحیه تعاون
2- ایجاد زمینه‌های لازم جهت جذب نخبگان و برگزیدگان برای اداره امور کشور
3- قانونمند کردن معیارهای شایستگی در عزل و نصب‌ها و لحاظ نمودن نتایج عملکرد در مدیریت سیاسی و مدیریت شهری
4- استقرار نظارت جامع و یکپارچه مبتنی بر تحقق اهداف دولت خدمتگذار با رویکرد پایش نتیجه‌گرا، پاسخگویی در مقابل مسولیت‌ها وامکان اعمال اختیار مدیریتی و قانونی.
آنچه مذکور افتاد بخشی از برنامه‌های اینجانب و متناسب با وظایف و اختیارات وزیر کشور است.
پشتیبانی‌های فکری با ارائه راهکارها و طرح‌های جدید از ناحیه خبرگان و دلسوزان و همه کسانی که خود را به تعالی و پیشرفت ایران عزیز متعهد می‌دانند، بخصوص نمایندگان محترم مجلس، فرصت‌های مغتنمی است که باید از آن استقبال شود در هر صورت خدمت به مردم و گام نهادن در مسیر روشن و الهی ملت ایران که همان مسیر انبیاء و شهدا و صالحان است توفیق بزرگی است که همه خدمتگذاران بدان مفتخر خواهند بود.

سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی کشور

1-همکاری با جهاد سازندگی
2-فرمانداری شهرستان ارومیه
3-معاون استانداری آذربایجان غربی
4-فرماندهی سپاه پاسداران منطقه 5 (آذربایجان شرقی و غربی)
5-فرمانده لشکر 6 ویژه پاسداران
6-معاون طرح و برنامه وزارت دفاع
7-مجری پروژه‌های مختلف عمرانی و صنعتی
8-دبیر شورای مشورتی مجمع تشخیص مصلحت نظام (در دبیرخانه مجمع تشخیص)
9-مشاور رئیس‌جمهور

سوابق علمی و پژوهشی

تالیف کتاب مدیریت طرح‌های عمرانی، تدریس دروس مدیریتی و عمرانی ومهندسی سیستم‌ها در دانشگاه علم و صنعت، مجری پروژه‌های مختلف تحقیقاتی مانند امکان‌سنجی جهاد خانه‌سازی (در 6 مجلد) بهینه سازی ساخت و ساز مدارس کشور (در 13 مجلد)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها